Morten Z


Morten Z
 Share

Recommended Posts

I mange funktionelle sammenhænge er det vigtigt at en del af styrketræningen er unilateral (et ben eller en arm). Eksempelvis springere, sprintere og cykelryttere kan have god effekt af stepupstræning som ovenfor beskrevet.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jo, jo Prehn, men spørgsmålet gik på, om det var en BEDRE øvelse. Ikke om det var en god øvelse. Personligt finder jeg, at jeg hurtigt får overbelastningsskader i mit inderlår, hvis jeg bruger step-ups som den eneste øvelse for forlåret. Jeg ville nok mene at dødløft eller squats var bedre. Men det er da en super øvelse for baller og inderlår.

Charlie Francis, der trænede Ben Johnson, lod ham altid køre squats og bænkpres, da det at lave de samme øvelser hver gang forhindrede DOMS, som kunne have influeret på hans løbetræning. Manglen på variation forhindrede ham dog ikke i at blive en stærk mofu, da han squattede 600 pund for seks reps índer parallel og bænkede 400 pund for seks reps også. Han fik aldrig lov at træne tre reps eller derunder pga ricikoen for skader.

Link to comment
Share on other sites

Vil du mene at step-ups er en bedre funktionel øvelse end squat i forhold til løbetræning?
Ja

jeg vil nu mene at morten Z allerede har svaret på det spørgsmål :)

men selvfølgelgi kan jeg tage fejl, hvis der er store forskelle på løbetræning og sprint, men løbetræning kunen vel også involvere spirnt :)

men da morten Z nævner at den er god for sprintere, så regnede jeg med at den var squat overlegen, når man hæfter det sammen med den ovenståeden quote..... ihvertfald ifølge Morten Z om ikke andet :)

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Nu er de muskulære krav som stilles til sprintere og langdistanceløbere jo vidt forskellige.

Hvis jeg selv skulle svare på mit spørgsmål, ville jeg umiddelbart mene at step-ups er bedre rent funktionelt til sprintere end squat og DL. Men det kunne jo være interessant at høre MZ's mening :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis en løber vælger at supplere sin løbetræning med en moderat mængde styrketræning bør step-ups være et af de første valg. For en sprinter er step-ups også yderst relevant, men jeg vil ikke sige at den er vigtigere end squat.

Starten af et sprint er kendetegnet ved en bevægelse med ekstrem høj kraftudvikling i et mønster der er en blanding af bilateral og unilateral aktivering. Ben Johnson var faktisk tæt på at have et afsæt der næsten kun var bilateralt, omend med asymmetrisk fodstilling - naturligvis.

jsc -> Hvis du hurtigt får smerter i dit inderlår ved step-ups kunne det jo tyde på at denne muskelgruppe er det svage led ift. at øge din maximale accelerationskapacitet. I stedet for at nedprioritere den skulle du måske i stedet angribe den med et mere systematisk opbygningsforløb (underforstået at det har din interesse at øge din maximale accelerationskapacitet).

Link to comment
Share on other sites

MZ-> det har det ikke specielt. Jeg lavede dem engang, da det var den eneste mine knæ på det tidspunkt kunne tåle, pga smerter fra patellasenen. Jeg fik så til gengæld overbelastningssmerter i inderlåret. Jeg lavede dem også med en meget stor ROM. For tiden er jeg mere til walking lunges for unilateralt arbejde, som jeg da er helt enig i, er til fordel for enhver.

Link to comment
Share on other sites

Næh.

Dagens træning: ½ time på Monarken fokuseret omkring 10 minutter på 300 watt. Et simpelt og effektivt træningskoncept: at køre nær-max i 10 minutter.

Lige da jeg begyndte at synes at det var hårdt bragede Billy Idol og White Wedding ind i ørerne på mig. Det er go' værkstedsmusik!

Det er nok det nummer jeg gennem tiden har produceret mest mælkesyre til. Det startede tilbage i '86 på idrætshøjskole i Vejle hvor det var med på båndet jeg brugte til cirkeltræninger sammen med min træningspal Carsten (hvor er du nu?). Træningerne blev ofte peppet op med underlige ting som pandebånd, millitærstøvler, slukket lys i gymsalen og lommelygter samt en overflod af primalskrig. (nostalgi B) )

Link to comment
Share on other sites

Men din træning er den ikke lidt ... usammenhængende (ustruktureret)?
Som fysiker ved du jo, at bag det der ved første øjekast ligner kaos, kan ligge de smukkeste mønstre.

Dagens træning: Ca. 1 time på løbehjul (15 km).

Det var lidt et eksperiment - som ikke faldt ud til løbehjulets fordel. Jeg kunne kun med nød og næppe få min puls over 150 hvilket ikke er nok til at få en anstændig effekt. Problemet er at standbenet arbejder med en konstant kontraktion og driv-benet arbejder med høj hastighed og lav kraft. De bevægelsesmæssige forudsætninger for at få høvlet nogle watt af er derfor ikke så gode. Var nu alligevel bustet da jeg kom hjem.

Link to comment
Share on other sites

Efter noget tid bemærkede jeg godt at folk gloede underligt på mig - "er det mon mit tøj? tænkte jeg (så ualmindeligt er tyl-skørt vel heller ikke). Men så slog det mig: " det er løbehjulet!"

En del mennesker tænkte nok, at jeg nok var en stakkels fyr, der som barn aldrig fik lov til at lege på gaden. De kunne jo ikke vide, at jeg dybt seriøst var ved at vurdere kredsløbstræningspotentialet ved løbehjulstræning - men ok, det var bestemt ikke usjovt.

Beware - jeg overvejer at medbringe et cykelergometer til MOL-træf III, så man kan få målt sit kondital. Så skal vi se hvad alle de hypertrofierede dødløftshjerter kan bruges til :devil:

Anyway, i aften står den på vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Løbehjul, MZ ? :lol: :lol: :lol: damn det gad jeg godt at have set på afstand, du må love mig IKKE at tage en MOL t-shirt på når du nu skal til at hinke, eller lave mange rep med hula-hop ringen næste gang ! :D

DaDane:

Men din træning er den ikke lidt ... usammenhængende (ustruktureret)?

MZ:

Som fysiker ved du jo, at bag det der ved første øjekast ligner kaos, kan ligge de smukkeste mønstre.

Helt enig med MZ her - man skal se det i den store sammenhæng:

Log, April, 1973: Plant et træ

Log, April, 2003: Fæld et træ

Link to comment
Share on other sites

knee-extensions, hamstring curl, læg,

supersetted - og med så godt som hele stakken - imponerende! :respekt:

Og du må undskylde, at jeg kom til at tage din leg extension maskine - jeg troede, du var færdig :bblush: (havde ikke opdaget, at du skiftede mellem maskinerne).

(Arne sladrede om, at du havde trænet i Parken i dag - og så kunne jeg jo godt regne ud, hvem du måtte være ;) ).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share