Vand retention i piger under menstruation


Nexus
 Share

Recommended Posts

Kom til at snakke med kærsten i går om, at hun tager betydeligt på under en menstruation. Og da det er vægt der bare synes at komme ud af det blå, kan næsten kun være vand retention, tænkte jeg.

Så kom jeg til at tænke på, om der var nogen der viste om østrogen har noget med det at gøre?? Østrogennivauet peaker omkring starten menstruations perioden, og her sagde hun, kunne hun sagten tage 2-4 kg på.

er det noget pigerne herinde kender til - eller er det for personligt at spørge om??

Som jeg lige umiddelbart kunne opsnappe har det noget at gøre med at blodplasmaen suger mere vand til sig, men hvad det skyldes ved jeg ikke derfor mit spørgsmål.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra fysiologibogen:

''Normal women retain salt and water and gain weight just before menstruation. Estrogens cause some degree of salt and water retension. However, aldosterone secretion is slightly elevated in the luteal fase [perioden fra ægløsning til menstruation], and this also contributes to the premenstrual fluid retention.''

Aldosteron øger natrium-genoptagelsen fra diverse udskillelsesprodukter :)

I mit tilfælde drejer det sig om højest ½ kg.

Off-topc - Der var lige en anden effekt af østrogen, som fik mig til at ønske jeg var en kylling :chicken::tongue: :

''They [østrogener] exert an important protein anabolic effect in chickens and cattle, possibly by stimulating the secretion of androgens from the adrenal, and estrogen treatment has been used commercially to increase the weight of domestic animals.''

Link to comment
Share on other sites

Det forslås flere steder at man skal være opmærsom på sit salt indtag (NaCl), da dette, Som AF også nævner, menes at være en af årsagerne til oppustethed og vand retention - kunne man måske komme runt om dette ved bruge KCl i stedet for?? KCl er det man kalder helsesalt - Kalium og natrium står i samme perodiske hovedegruppe - det er gætværk.......jeg ved det - men lillemor har det ikke særlig godt den tid på måneden :(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share