Rygning


Diæt
 Share

Føler du dig til tider generet af rygning på offentlige steder  

140 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Nu forstår jeg ikke HELT - jeg må have det forklaret. ER det ikke, eller har jeg fuldstændig misforstået, komplet frit om man vil spise på den pågældene restaurant ? har man ikke, eller har jeg helt misforstået det, sin helt og aldeles frie vilje, der giver en mulighed for at sige....desværre Hr. Tjener, der er for meget røg, vi spiser et andet sted ??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu forstår jeg ikke HELT - jeg må have det forklaret. ER det ikke, eller har jeg fuldstændig misforstået, komplet frit om man vil spise på den pågældene restaurant ? har man ikke, eller har jeg helt misforstået det, sin helt og aldeles frie vilje, der giver en mulighed for at sige....desværre Hr. Tjener, der er for meget røg, vi spiser et andet sted ??

Argh, come on! Selv som ryger kan du vel godt have forståelse for, at mange (specielt ikke-rygere) kan føle sig generet af røg mens de spiser. <_<

Problemet er jo, at der i Danmark er mange restauranter, hvor der ikke er rygeforbud eller opdeling af ryger/ikke-ryger sektioner, og derfor vil ens valgmuligheder blive noget begrænset, hvis man skal følge din logik.

Forstå mig ret, jeg kan da også godt lide at få mig en smøg efter jeg har spist, men det er da ikke verdens undergang lige at træde udenfor - og jo, jeg taler af erfaring (fra Canada, Finland og besøg hos div. ikke-rygende venner og bekendte ;) ). Og hvis vejret er dårligt, kan man jo bare vælge en restaurant med en overdækket terrasse. :lol: :lol:

Jeg har så lidt sværere ved at forstå folk, der brokker sig over at der bliver røget i rygerkupeer (DaDane) :blink: Der mener jeg man må bestille sin billet i ordentlig tid, eller rejse i en af de kupeer, hvor der ikke kræves pladsbillet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har så lidt sværere ved at forstå folk, der brokker sig over at der bliver røget i rygerkupeer (DaDane) :blink: Der mener jeg man må bestille sin billet i ordentlig tid, eller rejse i en af de kupeer, hvor der ikke kræves pladsbillet.

Naturligvis. Og det er da også det jeg gør i 95% af tilfældende.

Det undre mig bare meget at rygere ikke selv gider sidde i lortet - men ikke desto mindre har brug for at komme derind et par gange i løbet af en længere togrejse.

Men det er nok bare mig :unsure:

Link to comment
Share on other sites

ER det ikke, eller har jeg fuldstændig misforstået, komplet frit om man vil spise på den pågældene restaurant ?

Tja, jo, men er det rimeligt? Hvad så med de ansatte? Er det rimeligt at du ikke kan være billetkontrolør i toget? Er det rimeligt at du må sige dit job op på en restuarant?

Sig mig alle andre steder går man uendeligt meget op i arbejdsmiljøet men i restuarantørbranchen og hos DSB er arbejdsmiljø ligemeget!

Link to comment
Share on other sites

Nightbringer>> :puke2:

Tja, jo, men er det rimeligt? Hvad så med de ansatte? Er det rimeligt at du ikke kan være billetkontrolør i toget? Er det rimeligt at du må sige dit job op på en restuarant?

Sig mig alle andre steder går man uendeligt meget op i arbejdsmiljøet men i restuarantørbranchen og hos DSB er arbejdsmiljø ligemeget!

Meget sjovt du nævner det argument med at man skal forbyde rygning i resturanter og lign. for at skåne personalet. I staten New Tork er al' rygning på resturanter, værtshuse, diskoteker etc. blevet bandlyst fuldstændigt! Netop med det argument at det var sunhedsskadeligt for personalet og de havde ret til selv at vælge. Nu er sagen bare lige sådan at der er lavet en undersøgelse om hvor mange folk i netop den branche der ryger og i New York var det omkring 90% (lyder vildt det ved jeg....men den er god nok). Så sagen er sådan at det faktisk er de ansatte der beklager sig allermest over den nye lov - lidt sort, syntes jeg :blink:

En anden ting der lugter af totalt hysteri er sguda at forbyde røg på Natklubber og lign. Nå ok fair nok jeg vil gerne have en cigaret eller what ever til min bajer/drink - så går jeg ud og ryger, men der må jeg bare ikke tage min bajer/drink med ud fordi det er også forbudt - De er skøre i låget de amerikanere :wacko:

--

grinder

Link to comment
Share on other sites

Grinder:

En anden ting der lugter af totalt hysteri er sguda at forbyde røg på Natklubber og lign. Nå ok fair nok jeg vil gerne have en cigaret eller what ever til min bajer/drink - så går jeg ud og ryger, men der må jeg bare ikke tage min bajer/drink med ud fordi det er også forbudt - De er skøre i låget de amerikanere 

Det er dobbeltmoralens land såe :)

Link to comment
Share on other sites

Det du påpejer der Grinder er vel næppe relevant i forhold til Danmark. Jeg tvivler på at det samme gør sig gældende i Danmark. Derfor holder argumentationen ikke. ;)

På barer og natklubber ikke?

Jeg tror kun det er de steder (og perioder) hvor der er udendørsservering, at man kan tage sine drikkevarer med ud (fx Jomfru Ane gade om sommeren). Så jeg mener da nok at argumentationen også gør sig gældende i Dk.

Link to comment
Share on other sites

Hessel>>

Kender du til en lign. undersøgelse i DK? Ganske vidst er tallet nok ikke 90% men jeg tror bestemt det er langt over 50% Det er jo et stresende arbejdsmiljø og den slags dumles tit med tobak og det er jo bevist!

En lille sjov ting er at du nævnte DSB....jeg tror endnu ikke jeg har set en konduktør på Svendborg - Odense banen uden et "søm" på et tidspunkt, men ok de er jo nærmest undskyldt - sådan som den bane kører skal der sgu dulmes lidt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Meget sjovt du nævner det argument med at man skal forbyde rygning i resturanter og lign. for at skåne personalet. I staten New Tork er al' rygning på resturanter, værtshuse, diskoteker etc. blevet bandlyst fuldstændigt! Netop med det argument at det var sunhedsskadeligt for personalet og de havde ret til selv at vælge. Nu er sagen bare lige sådan at der er lavet en undersøgelse om hvor mange folk i netop den branche der ryger og i New York var det omkring 90% (lyder vildt det ved jeg....men den er god nok). Så sagen er sådan at det faktisk er de ansatte der beklager sig allermest over den nye lov - lidt sort, syntes jeg :blink:

Kunne det tænkes at der allerede er sket en stor selektion?

At ikke rygere simpelthen ikke gider søge de job - eller ret hurtigt finder noget andet?

Jeg mener faktisk tvært imod at den undersøgelse viser at det er nødvendigt at der bliver gjort noget.

Hvis der er nogen der har en anden teori på hvorfor rygere synes det er fedt at være buschauffører, servetricer, etc så vil jeg naturligvis gerne høre om det!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo et stresende arbejdsmiljø og den slags dumles tit med tobak og det er jo bevist!

Tvivler jeg stærkt på!

Jeg så (har desværre ingen link :( ) en undersøgelse der viste at tobak IKKE virkede afstressende - men blot fjernede afhængighedssymptomerne (som kan forveksles med stress). Som sagt jeg har ingen link til det jeg læste - har du et link til "din" artikel?

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er nogen der har en anden teori på hvorfor rygere synes det er fedt at være buschauffører, servetricer, etc så vil jeg naturligvis gerne høre om det!

Et andet, meget drestigt, bud er at: "jo kortere uddanelse jo mere rygning." Nu får jeg nok på puklen. :o

Link to comment
Share on other sites

Tryllemusen>>

Nej jeg har desværre ikke noget link, men jeg mener da tit at have hørt i medierne at det var en tendens. Om rygning virker afstressende må være en individuel menning. Jeg bliver afstresset af at ryge. Og mit forbrug fordobles når der er knald på i skolen - særligt når semester projekterne skal afleveres.

Hessel>>

På puklen får du ikke ;) Men just for the record - så ryger jeg og jeg læser til elektro ingeniør, så jeg vil gerne regnes uden for din statistik :D

--

grinder

Link to comment
Share on other sites

Tryllemusen>>

Nej jeg har desværre ikke noget link, men jeg mener da tit at have hørt i medierne at det var en tendens. Om rygning virker afstressende må være en individuel menning. Jeg bliver afstresset af at ryge. Og mit forbrug fordobles når der er knald på i skolen - særligt når semester projekterne skal afleveres.

Det var vist DaDane som efterspurgte et link :)

 

Hvis der er nogen der har en anden teori på hvorfor rygere synes det er fedt at være buschauffører, servetricer, etc så vil jeg naturligvis gerne høre om det! 

Et andet, meget drestigt, bud er at: "jo kortere uddanelse jo mere rygning." Nu får jeg nok på puklen.

I statistisk henseende tror jeg ikke dit bud er så dristigt endda. Men jeg vil driste mig til at påstå at langt de fleste (alle) rygere i denne diskussion er "overuddannede" - hvis man ser på det statistisk B)

Men det sørgelige faktum er jo, at sundhed i det hele taget er skævt socialt fordelt. Det er jo ikke kun mht. rygning at man finder en overrepræsentation blandt de "lavere sociale lag" (lavere uddannelse, dårligere jobs og lavere arbejdsmarkedstilknytning). Det gælder jo også mht. fx overvægt og en hel masse mere eller mindre kroniske sygdomme.

Link to comment
Share on other sites

Argh, come on! Selv som ryger kan du vel godt have forståelse for, at mange (specielt ikke-rygere) kan føle sig generet af røg mens de spiser. <_<

Problemet er jo, at der i Danmark er mange restauranter, hvor der ikke er rygeforbud eller opdeling af ryger/ikke-ryger sektioner, og derfor vil ens valgmuligheder blive noget begrænset, hvis man skal følge din logik.

Forstå mig ret, jeg kan da også godt lide at få mig en smøg efter jeg har spist, men det er da ikke verdens undergang lige at træde udenfor - og jo, jeg taler af erfaring (fra Canada, Finland og besøg hos div. ikke-rygende venner og bekendte ;) ). Og hvis vejret er dårligt, kan man jo bare vælge en restaurant med en overdækket terrasse. :lol: :lol:

NU skal du bare høre, jeg er fuldstændig enig med dig i at man skal tage hensyn. Jeg selv er en af dem der på vilde dage hele 5 gang kickstarter et cancersøm, og i modsætning til mine 14. og 15. leveår, så inhalerer jeg. Men skulle jeg en meget meget sjælden gang forvilde mig helt uforskyldt ind i et offentligt transportmidel på skinner, bliver det aldrig en rygerkupe. jeg ryger ikke på offentlige gader og stræder, af flere hensyn, jeg synes folk der ryger på gaden er ucharmerende, usexede, og dertil i øvrigt nogle store svin fordi de smider deres skodder overalt.

Men HER stopper flæberiet altså også. Alene i år er mit bud at man kan finde mellem 5000 og 6000 restauranter og formentlig et 2 til tredobbelt antal cafeer rund omkring i danmark, og de er vel defineret som "offentligt rum", men det er altså et "offentligt rum" der er privat ejet. Derfor er og bliver det ejeren der vælger rygepolit, eller mangel på samme. Og her synes jeg klart at det gamle ordsprog "kan du ikke lide lugten i bageriet....." gælder, så må man da finde et sted der lever op til ens miljøkrav. Argumentet om at man så ikke har lgie så stor valgfrihed, den køber jeg da overhovedet ikke, alle er frie til at foretage et valg, men i ordet valg ligger også fravalg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man lige ser bort fra at sådanne artikler sjældent er neutrale så er der da et par temmeligt hårdtslående argumenter

Rygere, der tidligt bliver afhængige og fortsætter med at ryge har 50 procent chance for at dø af uvanen. Halvdelen af disse vil dø som midaldrende før 70 års alderen, hvilket vil frarøve dem 22 år af en normal levealder.
Men for i stakler der allerede er begyndt er der lys forude :tongue::devil:
Stop uvanen, men så kan man allerede et år efter at have kvittet tobakken have 50 procent mindre risiko for at få en alvorlig hjertelidelse. Efter 15 år er risikoen den samme for en person, der har valgt et liv uden tobakken. Inden for 10 til 14 år er risikoen for at få kræft ikke større end for en ganske almindelig verdensborger uden rygning som uvane
Link to comment
Share on other sites

neeeeeejjjjjj hvor jeg føler jeg er udsat for "hårdtslående argumenter"  :blink:  <_<

Ja, og specielt med så avanceret statistik, som artiklen henviser til - se fx følgende:

I midten af 2020erne vil kun 15 procent af den rygende del af jordens befolkning i de rige lande kun udgøre 15 procent.

Betyder det, at 85% af den ikke-rygende verdensbefolkning vil udgøre 85%? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share