Basisøvelser?


Guest Gecco
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Har siddet og læst herinde i et stykke tid, og én ting der går igen i stort set ALLE tråde, når nogen spørger om et trænings-program er: "Lav basisøvelser, så bliver du stor og stærk".

Men hvilke øvelser er basisøvelser? Har jeg siddet og tænkt længe over :) Hehe

Link to comment
Share on other sites

Basisøvelser er det samme som flerledsøvelser. Det vil sige øvelser hvor flere led er aktive. Dette indebærer som regel at man aktivere mange af de store muskelgrupper på en gang, hvilket er at foretrække når man træner for styrke og muskelmasse. Dette skyldes at man derved kan løfte tungere. Og jo tungere man kan løfte, jo mere udtalt bliver tilpasningerne.

De mest anvendte og effektive basisøvelser for de forskellige muskelgrupper er følgende:

Bryst: bænkpres fra forskellige vinkler (både stang og håndvægt kan anvendes)

Ryg: dødløft, rows med stang eller håndvægt, chinups, pullups, power cleans, shrugs

Ben: squat, front squats, stiff-legged dødløft, rumænsk dødløft

Skulder: military presses, behind the neck presses, dumbell presses

Triceps: dips, closegrip bænkpres

Biceps: chinups, og curls med mere løs form

Når mange snakker om vigtigheden af frie vægte, er det fordi de fleste frivægtsøvelser er basisøvelser. Specielt vægtstangsøvelserne. Der findes dog mange frivægtsøvelser, såsom flyes, laterals, extensions osv. som er mere eller mindre isolerede øvelser.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Dog mener jeg at vi har diskuteret dips før med blandt andet jarvig, og der kom vi da frem til at overvejende var en brystøvelse. ;)

Det er vel afhængigt af hvordan dips udføres.. med armene tæt til kroppen og rettet ryg går den da vist temmeligt rent i triceps! Hvorimod bred armstilling og foroverbøjet overkrop går mere i brystet. Sådan føles det i hvert fald for mig..

Link to comment
Share on other sites

Dog mener jeg at vi har diskuteret dips før med blandt andet jarvig, og der kom vi da frem til at overvejende var en brystøvelse. ;)

Det mener jeg nu ikke vi kom frem til. Blot at dips gik meget i såvel bryst som triceps (selvfølgelig). Det var kun i sammenhæng med, at jeg - forkert - mente, at dips ikke kunne kaldes en brystøvelse, fordi den gik "for lidt" i brystet (ifh. til f.eks. BP). Men det gør den. Om man vil placerer den det ene eller andet sted er vel ligegyldigt. ;)

Link to comment
Share on other sites

Basisøvelser er det samme som flerledsøvelser. Det vil sige øvelser hvor flere led er aktive. Dette indebærer som regel at man aktivere mange af de store muskelgrupper på en gang, hvilket er at foretrække når man træner for styrke og muskelmasse. Dette skyldes at man derved kan løfte tungere. Og jo tungere man kan løfte, jo mere udtalt bliver tilpasningerne.

De mest anvendte og effektive basisøvelser for de forskellige muskelgrupper er følgende:

Ryg: dødløft, rows med stang eller håndvægt, chinups, pullups, power cleans, shrugs

Thomas

Det er vist lidt en tilsnigelse at kalde shrugs for en flerledsøvelse...

Link to comment
Share on other sites

Det er vist lidt en tilsnigelse at kalde shrugs for en flerledsøvelse...

Ikke det jeg kalder ordentlige shrugs. Det folk normalt kalder shrugs, kalder jeg "Jane Fonda Feel the Burn" shrugs. Når jeg laver shrugs, så laver jeg dem Bill Starr style. Det vil sige man også trækker med armene, hvilket betyder at albuerne bøjer lidt, og stangen kommer også lidt højere op. Men nej, normale shrugs er ikke flerleds. Men den tillader tung træning, og derfor kalder jeg den også en basisøvelse. Den kan give ekstrem god masse og styrke i skulder- og rygregionen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share