Bodybuilding


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Vi ved jo alle at motion er sundt, både styrketræning og konditionsstræning.

Men er det sundt i længden med styrketræning(bodybuilding) , når man begynder at døje med småskader, eller når man indtager så mange forskellige ting (kreatin, GABA, Chrom, etc.), belaster sine led og scener. Jeg spørger mig selv om det i længden er sundt, når bodybuilding vitterlig bliver en livsstil for én selv?

Link to comment
Share on other sites

Alt er usundt når det overdrives (næsten)

Mange års hård træning er bedre end ingen træning, men det kræver nok at man fortsætter med at træne livet ud. Den ekstra muskelstyrke kan jo kompensere for mange slidskader.

Angående kosttilskud så kan de jo både være sunde og usunde i det lange løb - det er vel bare en af de mange chancer vi tager i livet.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver Niels ret i at man er nødt til at blive ved med at træne livet ud, hvis man først har arbejdet sig op, og blevet en rimlig stor bodybuilder. Det er vigtigt at man fortsætter med kredsløbstræning da man jo har en stor krop, som ens hjerte helst skulle pumper blodet rundt i. Jeg har set et par stykker der hvor jeg træner, som idag kæmper en kamp, for at kommer af med det fedt de har fået, fordi de har holdt pauser på op til 5 -10 år. Jeg vil mene at bodybuilding er sundt, hvis man som Niels siger ikke overdriver! Og holder det ved lige.

Link to comment
Share on other sites

Ved hjælp af styrketræning/bodybuilding bygger man jo et slags støttekorset op af muskler og det er med til at mindske sandsynligheden for at man senere for problemer med blandt andet ryg. Det kræver selvfølgelig, at "korsættet" vedbliver med at eksistere, hvilket vil sige, at man er nødt til at træne hele livet igennem.

Dertil kommer den generelle velvære, som kommer ved at bruge sin krop.

I forhold til sundhed tror jeg dog, at de fleste overdriver. De positive resultater ved styrketræning  kan fås med en langt mindre indsats end den som kræves for at komme til at ligne en græsk gud - og det er vel hvad de fleste af os stræber efter.

Lytter man imidlertid til sin krop og kan man derved undgå overtræning og slidtage på eksempelvis led, så tror jeg ikke, at det er specielt usundt at træne livet igennem med høj intensitet.

Link to comment
Share on other sites

Personligt har jeg lige fået et flip som jeg håber snart går over! Der findes andre ting i livet en bb! Om det er sundt er bb kan jeg kun svare ja til dette spørgsmål. Men hvis man hele livet går efter at blive større og stærkere er det ikke. Eller for den sags skyld hvis man i gennem flere år har taget glutamin, protein i store mængder, creatin osv - kan man jo logisk konkludere at det ikke kan være sundt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg er 41 år gammel og stærkere nu end da jeg var 30!!Da jeg var yngre trænede jeg langdistanceløb og da havde jeg altid skader i ben og ryg.Da jeg nu er så gammel er der selvfølgelig begyndende "rust" her og der, og jeg har heldigvis kun tid til/lyst til at styrketræne x 2 om ugen.Der træner jeg til gengæld MEGET hårdt,fortrinsvis basisøvelser.Dette generer mig ikke særlig meget, men jeg har selvfølgelig også prøvet styrketræning x mange om ugen uden den store effekt, andet end tendens til diverse overbelastningsskader.

Jeg kender en fyr på 69 år der har trænet vægttræning i over 40 år.Han bænkpresser stadig over 100 kg, men han er selvfølgelig så klog at han ikke kører mega mange sæt af diverse potentielt "farlige" øvelser.Jeg mener at fysisk aktivitet er sundt, også vægttræning/BB.Hvis man er lidt oppe i alderen bør man nok supplere med kredsløbstræning et par gange ugentligt.Med tiden finder man ud af hvad man kan holde til at træne og hvilke ting man bør undgå.Hvis ikke holder man desværre ofte med al træning.Det vigtigste er dog at være aktiv, næsten lige meget med hvad!!

(Redigeret af LBB ved 11:53 am på Dec. 24, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share