Den vildeste max-puls


Diddley
 Share

Recommended Posts

Lige som jeg løber også Fru Diddley 3-5 gange om ugen. Vi bruger begge det samme pulsur (når jeg altså får lov :lol: ), et Polar S210.

Jeg har aldrig haft problemer med det, bortset fra at jeg synes det er grimt og ikke videre ergonomisk. Men, fruen oplever af og til at uret registrerer en max-puls på over 235 under hendes løbeture :o :blink:

Hun er generelt i god form, og kun en skade afholdt hende fra at løbe Karlsruhe Marathon. Hun oplever ikke selv løbeturene som voldsomt anstrengende, selv om hun gerne løber i kuperet terræn.

Ifbm. et virus-angreb fik hun testet sit hjerte i August, og lægens tilbagemelding var at hendes kapacitet lå ca. 30% over, hvad der er normalt for hendes aldersgruppe.

Hvad pokker går der galt ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lige som jeg løber også Fru Diddley 3-5 gange om ugen. Vi bruger begge det samme pulsur (når jeg altså får lov :lol: ), et Polar S210.

Jeg har aldrig haft problemer med det, bortset fra at jeg synes det er grimt og ikke videre ergonomisk. Men, fruen oplever af og til at uret registrerer en max-puls på over 235 under hendes løbeture :o :blink:

Hun er generelt i god form, og kun en skade afholdt hende fra at løbe Karlsruhe Marathon. Hun oplever ikke selv løbeturene som voldsomt anstrengende, selv om hun gerne løber i kuperet terræn.

Ifbm. et virus-angreb fik hun testet sit hjerte i August, og lægens tilbagemelding var at hendes kapacitet lå ca. 30% over, hvad der er normalt for hendes aldersgruppe.

Hvad pokker går der galt ?

Formodentligt uret

Mit ur har også haft teet sig sådan et par gange.

Det skulle være specielt slemt hvis ur og/eller bælte mangler batteri. Derudover tilter mit ur totalt hvis alarmen kører.

Link to comment
Share on other sites

Men, fruen oplever af og til at uret registrerer en max-puls på over 235 under hendes løbeture

Det er helt sikkert en fejl. Muligvis sidder remmen ikke godt nok. Hvis det er tilfældet bør hun have en BH som polarremmen kan sidde i. Desuden kan signalet forstyrres af anden electronik (f.eks. mobilos) og dette kan også medføre høje pulsslag.

Link to comment
Share on other sites

Signalet kan også forstyres af vind, der kommer ind under tøjet og elmaster/ledninger. Desuden er der mystiske områder rundtomkring, hvor pulsuret bare går amok.

Det er højest sandsynligt forklaringen, men ikke sikkert. Der er visse mennesker, der HAR så høj en puls. Jeg kender en, hvis maxpuls er 229, så mere unormalt er det heller ikke. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm, det må være noget med selve remmen. Vi bruger begge det samme ur, og løber stort set de samme steder, og jeg har aldrig oplevet noget tilsvarende.

Hvis pulssenderen til et Polar ur et øjeblik mister kontakten med huden, så kan det ske at det registrere et hjerteslag dobbelt - og så viser det den højeste værdi som uret kan behandle - 235 er den højeste værdi der kan behandles i mit 520I.

Så at du ikke oplever problemetskyldes nok, at fru Didley anatomisk set er anderledes udformet end dig :)

Det er ikke noget ukendt problem for kvinder - det er derfor at Ploar - som skrevet tidligere - laver en sports BH med en "løbegang" til bæltet så det altid sidder korrekt. Næste problem er så om den BH fås i en størelse der passer og føles rart. Et andet trick kan være at "sikre" bæltet med et par sikkerhedsnåle - fikst ser det ikke ud - men det kan bringes til at virke.

Link to comment
Share on other sites

"Fejlen" skyldes formentlig at hun har et lille hjerte.

Det var ellers noget af et vildt postulat. :blink:

Angående 235 i puls. Stort set ingen mennesker oplever en puls på over 210 (og langt de fleste kommer ikke engang i nærheden af 200).

Så alt taler for en "teknisk" fejl, selvom ingen naturligvis kan være 100 % sikrer, når hun ikke er blevet testet under kvalitetsmæssigt betryggende omstændigheder (= præcist måleudstyr, hos lægen osv.)

Link to comment
Share on other sites

"Fejlen" skyldes formentlig at hun har et lille hjerte.

Den må du lige forklare. De andre nævnte fejlkilder er væsentligt mere sandsynlige. Altså elektriske forstyrelser og dårlig kontakt mellem sensor og hud - det er problemer som stor set alle der jævnligt bruger pulsur kommer ud for. Forskellene i det menneskelige hjetes størelse er næppe et problem - det kan jeg slet ikke se som en fejlkilde.

Link to comment
Share on other sites

Det var ellers noget af et vildt postulat. 

Angående 235 i puls. Stort set ingen mennesker oplever en puls på over 210 (og langt de fleste kommer ikke engang i nærheden af 200).

Så alt taler for en "teknisk" fejl, selvom ingen naturligvis kan være 100 % sikrer, når hun ikke er blevet testet under kvalitetsmæssigt betryggende omstændigheder (= præcist måleudstyr, hos lægen osv.)

Jarvig, det du slynger er jo lige så vildt et postulat!

Jeg kender en hel del til elitecykelrytteres maxpulse, og det er MEGET normalt at have en maxpuls på 200-205.

Der var en del af mine venner, der lå oppe omkring de 210, og som nævnt, så er der en, der har en max på 229.

Min maxpuls på 189 blev altid betegnet som meget lav.

Link to comment
Share on other sites

Den må du lige forklare. De andre nævnte fejlkilder er væsentligt mere sandsynlige. Altså elektriske forstyrelser og dårlig kontakt mellem sensor og hud - det er problemer som stor set alle der jævnligt bruger pulsur kommer ud for. Forskellene i det menneskelige hjetes størelse er næppe et problem - det kan jeg slet ikke se som en fejlkilde.

Hvis to personer, der vejer det samme har henholdsvis en maxpuls på 159 og 229, så vil personen med laveste puls have det største hjerte.

Der ses bort fra sygdom og lign.

Link to comment
Share on other sites

Der var en del af mine venner, der lå oppe omkring de 210, og som nævnt, så er der en, der har en max på 229.

229? :o Var det under kontrollerede forhold. Lyder usandsynlig! Jeg var på et tidpunkt ude at løbe med en kammerat. Da vi nærmer os en meget stejl og lang bakke beslutter vi os for at løbe om kap. Vi har begge pulsur på og det lykkedes ham at få pulsen op på 216. Derefter bliver jeg bekymret og ber ham om at få en tid ved lægen straks. Dagen efter får han en tid og det viser sig at han har en blodsygdom der betyder at han har et meget lavt indhold af røde blodlegmer og er siden hen i fortsat behandling. 229 lyder vildt - meget vildt. Specielt for en toptrænet cykelrytter!

Link to comment
Share on other sites

229 lyder vildt - meget vildt. Specielt for en toptrænet cykelrytter!

Jeg synes også at 229 lyder af meget, men det er måske netop derfor at der er så mange der er elite-cykelryttere med høj maxpuls, da de jo kan opnå en meget større pulsreserve, hvis eller hvilepulsen er lav nok...

Desuden er maxpulsen jo nok det der er mindst påvirkeligt af træning, så derfor tror jeg ikke at eliteryttere burde have en lav maxpuls, men derimod en lav hvilepuls, set i forhold til max'en

Ved Tour de france blev jeg også overrasket over hvor høje de fleste rytteres hvilepulse var, så man kan næsten udlede af det, at de må have en høj maxpuls, for at kunne yde så vildt som de gør

Link to comment
Share on other sites

229?  Var det under kontrollerede forhold. Lyder usandsynlig! Jeg var på et tidpunkt ude at løbe med en kammerat. Da vi nærmer os en meget stejl og lang bakke beslutter vi os for at løbe om kap. Vi har begge pulsur på og det lykkedes ham at få pulsen op på 216. Derefter bliver jeg bekymret og ber ham om at få en tid ved lægen straks. Dagen efter får han en tid og det viser sig at han har en blodsygdom der betyder at han har et meget lavt indhold af røde blodlegmer og er siden hen i fortsat behandling.
Ja, det blev målt på Odense Universitet.

En af mine bedste cykelrytter-venner havde en maxpuls på 223, så det er nu ikke så usævanlig, men det er selvfølgelig mere normalt med en på omkring de 200, hvor langt de fleste ligger.

229 lyder vildt - meget vildt. Specielt for en toptrænet cykelrytter!

Som Allerup skriver, så påvirker det, at man er i god form ikke maxpulsen, det gør kun, at man nemmere kan komme op på den.

At elitesportsfolk er vant til at presse sog selv, er dog den vigtigse faktor for, de sammenlignet med almindelige mennesker, kan komme op på max.

De færreste almindelige mennesker vil kunne presse sig selv til det yderste.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... jeg har læst et eller andet sted at meget hårdt trænede sportsfolk typisk har en lavere maxpuls. Altså at maxpulsen falder en smule når man er i god form. Jeg ved ikke om det passer.

Det passer ikke. :)

Min maxpuls var den samme, om jeg var i god eller dårlig form. Det gjorde bare lige en tand mere ondt at komme op på den, når formen var dårlig! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm... jeg har læst et eller andet sted at meget hårdt trænede sportsfolk typisk har en lavere maxpuls. Altså at maxpulsen falder en smule når man er i god form. Jeg ved ikke om det passer.

Det passer ikke. :)

Nej, det er forkerrt.

Langt de fleste (utrænede) mennesker vil opleve at deres makspuls falder mens deres motion stiger.

Dette skyldes at hjertemuslens større "størrelse /udpumpningsvolume" stiger når carsiostimuliet stiger. Hjertet har med andre ord ikke så stort behov for at at pumpe hurtigt (puls) overfor at pumpe meget pr. pump. En høj puls er langt mere stressende for hjertet end større pumpvolume => det er pumpvolumen der reguleres på og ikke pulsen.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det er forkerrt.

Langt de fleste (utrænede) mennesker vil opleve at deres makspuls falder mens deres motion stiger.

Dette skyldes at hjertemuslens større "størrelse /udpumpningsvolume" stiger når carsiostimuliet stiger. Hjertet har med andre ord ikke så stort behov for at at pumpe hurtigt (puls) overfor at pumpe meget pr. pump. En høj puls er langt mere stressende for hjertet end større pumpvolume => det er pumpvolumen der reguleres på og ikke pulsen.

Jeg har nu beviser for, at maxpulsen er den samme, om man er i god eller dårlig form. Blandt andet mine egne, men også mine førnævnte venners.

Min maxpuls var 189 ligemeget om min syregrænse var 161 (ikke særlig god form) eller 178 (super god form).

Jeg kan dog ikke battle dig på det rent tekniske, da jeg ikke aner en dyt om det!

Link to comment
Share on other sites

Den må du lige forklare. De andre nævnte fejlkilder er væsentligt mere sandsynlige. Altså elektriske forstyrelser og dårlig kontakt mellem sensor og hud - det er problemer som stor set alle der jævnligt bruger pulsur kommer ud for. Forskellene i det menneskelige hjetes størelse er næppe et problem - det kan jeg slet ikke se som en fejlkilde.

Hvis to personer, der vejer det samme har henholdsvis en maxpuls på 159 og 229, så vil personen med laveste puls have det største hjerte.

Der ses bort fra sygdom og lign.

Jep - og lad nu være med at behandle mig som et fjols <_< - men det har bare ikke noget med det her at gøre - det er ikke noget et pulsur har problemer med. der er ingen som helst tvivl om at problemet er teknisk - og helt almindeligt forekommende

Link to comment
Share on other sites

Langt de fleste (utrænede) mennesker vil opleve at deres makspuls falder mens deres motion stiger.

Dette skyldes at hjertemuslens større "størrelse /udpumpningsvolume" stiger når carsiostimuliet stiger. Hjertet har med andre ord ikke så stort behov for at at pumpe hurtigt (puls) overfor at pumpe meget pr. pump. En høj puls er langt mere stressende for hjertet end større pumpvolume => det er pumpvolumen der reguleres på og ikke pulsen.

Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen med det?

Som udgangspunkt ændrer hjertets maximale frekvens sig ikke med træning. Det øgede slagvolumen skyldes 1) Øget preload og 2) Øget kontraktilitet. Øget preload har det klart største bidrag til det øgede slagvolumen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share