Grøn te (en user guide)


michael
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne dele min nyerhvervede viden med jer.

Grøn te siges at have mange egenskaber så som: Indeholder antioxidanter, hæver forbrændingen, misfarver ikke tænderne.

  • Køb kun grøn te i løsvægt. Tampon versionen er af ringe kvalitet.
  • Gunpowder typen bedst. Jeg kender ikke forskellene mærkerne imellem.
  • Dosering: 1 tsk pr. krus (ca. 2 dl).
  • Lad det kogende vand dampe af, før det hældes på bladene (80-90 grader).
  • Teen skal kun trække 2-2:30 min. Farven skal være lys og smagen mild (ikke urteagtig).
  • Gunpowder te betyder, at bladene er rullet i små kugler, og kan/bør derfor bruges 2 gange. Lad teen trække 3-4 min anden gang.
  • Kold te bør ikke kasseres, men kan drikkes koldt som læskedrik (evt. med citron og is).

Jeg må erkende, at jeg ikke har oplevet føle mig mere energisk eller varm som vist nok Crawdaddy. Til gengæld synes jeg det er et godt alternativ til vand og coke, som jeg ellers hælder en del ned af. Specielt er det godt med noget varmt om vinteren.

Link to comment
Share on other sites

bare der var nogen som kunne fortælle mig mere eller mindre nøjagtigt, hvor mange milligram ECGG en kop grøn the svarer til :unsure: hvis man gerne vil ramme 0,5 - 1 gram om dagen, så skal der virkelig hives nogle kopper ned (formentlig noget ala 15-20 kopper om dagen frit fra hukommelsen).

Link to comment
Share on other sites

Forresten kan jeg kun bekræfte at tampon te er af meget ringe kvalitet. Jeg snakkede i sidste uge med en som havde været i brachen og han fortalte er det altid bare skulle være det billigste og dårligste fordi: "Danskerne var ligeglade"...

ECGG???

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Min viden om emnet begrænser sig desværre stort set til det initielle indlæg, men jeg har tilgang til en bog, som skulle kunne ændre på dette i den nærmeste fremtid.

Jeg er ikke stødt på anden grøn te i løs vægt end gunpowDer.

Sjovt nok er te i løs vægt billigere end tampon-te, kop for kop.

ECGG?

Link to comment
Share on other sites

Svarene er her; :tongue:

Green tea contains six primary catechin compounds: catechin, gallaogatechin, epicatechin, epigallocatechin, epicatechin gallate, and apigallocatechin gallate (also known as EGCG). EGCG is considered to be the most active component in green tea and is the best researchered of all the green tea polyphenols

Three cups of green tea per day (3 g soluble components, or 240 to 320 g polyphenols) or 300 to 400 mg per day of standardized green tea extract (extracts should contain 80% total polyphenols and 55% epigallocatechin) is the recommended dosage

- Hr.Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

He he, glemte lige at rette det i teksten... nå well, kiggede også lige på supplementwatch omkring EGCG. Antallet af kopper varierer en del fra den anden hjemmeside:

Typical dosage recommendations are for 125-500mg/day – preferably of an extract standardized to at least 60% polyphenols and/or EGCG as a marker compound (this should be equivalent to 4-10 cups of brewed green tea).

Dem jeg har læst personlige erfaringer fra (Fonz blandt andet) bruger vist noget i omegnen af 0,5-1 gram om dagen, hvilket afhængig af kvalitet på the'en giver mellem 8-20 kopper.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er prisen på de pakker I køber. Var i en helsekost forretning i går, for at kigge på grøn te. Gunpowder var i særdeleshed den dyreste med en kilopris på 440 kr. Alm. grøn (ku) te kostede 220 kr. kiloet. Hvorfor er Gunpowder at foretrække?? Og er ovenstående priser helt forskruet ?

/Bellini

Edited by Bellini
Link to comment
Share on other sites

Kop for kop er gunpowder billigere end tampon - husk bladene bruges to gange.

Generelt har jeg bemærket at kvalitet koster.

Jeg har købt gunpowder tre gange:

Økologisk i helsekost: 100 g for 38,50 DKK (fra www.natur-drogeriet.dk)

3 pakker a 125 g på tilbud i en anden helsekost: 80 DKK

Supermarked i Tyskland: 500 g for 3,75 EUR (< 30 DKK!)

Hvis den "tyske" ellers er i orden, og det er normal prisen dernede, så vil jeg sige at vi betaler alt for meget her hjemme. Jeg har ikke smagt den endnu, men tror jeg vil prøve i dag.

Bellini, hvis du kommer forbi København, kan jeg godt give dig en adr.

Edited by michael
Link to comment
Share on other sites

Belini ->>

Man skal måske tage det med et gran salt eller to, men denne "artikel" er ikke helt enig i de først viste:
Anden artikel fra Pubmed
Since the concentration of EGCG is 5 times higher in green than in black tea, it is assumed that green tea possesses a greater preventive potential

Artikel fra Pubmed

These results indicated that green tea has a higher content of catechins than both oolong and fermented teas (red and black teas);
Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Hey en tråd om grøn the - her kan jeg da være med

Jeg drikker ca. 5 kopper grøn the om dagen og kan kun give ret i, at man skal købe grøn the i løs vægt og ikke i theposer. Jeg køber grøn the hos HELSAM, hvor det koster 16 kr for 100 gram...det er da en ret god pris synes jeg. Her kan man også få 4-5 forskellige smage i løs vægt: gunpowder, (som er den rene grønne the, der ikke er tilsat smagsstoffer), citron, appelsin, og wild flower som smager lidt marcipanagtigt. Det gode ved HELSAM er, at man kan købe ned til 50 gr og dermed lige prøve sig frem med smagen, inden man finder sin favorit! HELSAM-forretningerne kan vist findes over hele landet.

Da HELSAM ikke har det helt vilde udvalg, går jeg også i et Kaffe og the-hus, hvor prisen dog er skruet op til 24 kr for 100 gr. Her er der ca. 10 forskellige smage af vælge imellem og min favorit er smagen: forår! Prøv den. Den er meget frisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share