WSB


teddy
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg læst WSB-artiklen til Getbig, samt læst lidt på bla. deepsquatter.

En ting jeg ikke lige kan finde svar på er følgende:

Hvordan periodiserer man typisk et WSB program ?

Umiddelbart ville jeg køre på følgende måde:

uge 1-4: En ME øvelse i hhv. dødløft, bænkpres og squat

uge 5: Deload

uge 6: Test af max i de 3 grund øvelser

uge 7-10: Nye ME øvelser

Er det helt forkert ?

Link to comment
Share on other sites

Næh det er ikke forkert... der er mange måder at gøre det på... grunden er at wsb er sådan et dejligt fleksibelt system... dog vil jeg vove at påstå at mange kører en 8-ugers-cyklus holder en form for deload i uge 9 og maxer i uge 10

Efter hvor langt man er i sin træning kan man kører sine ME-øvelser 2 eller 3 uger i træk... dog når man på et tidspunkt et niveau hvor man kun kører en ME-øvelse 1 uge og næste uge derefter skifter til en ny... jeg ved godt det kan være lidt kringlet forklaret men hvis du vil have det uddybet siger du bare til :)

Link to comment
Share on other sites

Periodiseringen ligger i ME øvelsesroteringen, og roteringen af assistance øvelser. Der er ingen grund til deload. Der er dog en vis volumen periodisering, som er bygget op efter hvornår der skal maxes.

Lad os sige du lige er startet på WSB. Du vælger 4-6 ME øvelser efter din svagheder i de 3 store. De roteres så hver 1-3 uge, afhængig af hvor godt øvelserne er kørt ind på nervesystemet. Assistance øvelser vælges også efter svaghed, men roteres mindre frekvent. Normalt skiftes de ud, når man kør tom i dem.

Hvor mange rotationer du vil køre af ME øvelserne før du maxer, afhænger lidt af dig selv. Dog også lidt af hvor mange du har valgt. Lad os sige du har valgt 4 ME øvelser i bænkpres. En cyklus kan så se således ud:

Uge 1: Incline bænkpres

Uge 2: Decline bænkpres

Uge 3: Floor presses

Uge 4: Close grip bænkpres

Du vælger at gentage cyklussen 2 gange inden du maxer.

Det vil sige at den pågældende cyklus tager 8 uger. Det er normalt at man i WSB programmer langsomt øger sin volumen henover ugerne, når man træner efter at peake en bestemt dato. Den sidste uge eller 2 skærer man volumen ned, så man kan nå at superkompensere. Du maxer så i uge 9, og i uge 10 starter du forfra med nedsat volumen, og bygger igen op til næste maxforsøg. Pga. den conjugerede periodisering, så er der ikke brug for egentlig deload i hverken DE øvelserne eller ME øvelserne. Den eneste deload der forekommer er deload i den overordnede volumen, og der sker for det meste via assistance øvelserne. Der er dog forskel på hvad WSB løfterne laver de sidste 2 uger. Nogen laver mere end andre. Det er noget man må eksperimentere sig frem til.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Og så er der iøvrigt ikke nogen grund til at skifte sine ME øvelser ud efter endt cyklus. Kun hvis de ikke virker efter hensigten. Hvis man har fundet en kombination af ME øvelser som afhælper ens svaghed, så fortsætter man med dem, indtil de ikke virker mere (evt. pga. at ens svaghed har flyttet sig).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Der kan man bare se... selvom jeg troede jeg vidste en del om wsb så lærer man stadig noget nyt... troede faktisk det var meningen at man skulle deloade inden sit maxforsøg... indtil videre har jeg bare gjort det at jeg i uge 9 laver 2 DE-dage istedet og maxer den følgende mandag... men tror jeg prøver at gøre som du foreslår næste gang Thomas :)

Link to comment
Share on other sites

Zoa> det er en af Louie´s meget klokkeklare pointer. Når man træner WSB er der IKKE brug for et off-season program. Man kan træne hårdt hele ordet rundt pga. den conjugerede periodisering. En anden pointe er at man ikke behøver decideret deload. Dog bør man skære i den overordnede volumen de sidste par uger. Specielt fordi den har været opadgående de sidste mange uger.

Det skal dog nævnes at man WSB løftere tager den sidste uge fri før et stævne. Så det er jo en form for deload. Nogen laver noget der ligner det de hele tiden har lavet. Andre laver lidt assistance øvelsestræning. Det afhænger af løfteren.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Som sagt er det meget forskelligt hvordan de forskellige WSB løftere gør det. Her kan du se hvordan Paul Childress gør det, de sidste par uger op til et stævne.

Pre-meet training

The last two weeks before a meet I back down my training a great deal. I do NO ME work and I cut my DE weight down under 50%. Most of my training is assistance work and rest. I was told a long time ago that you don't get any stronger three weeks from a meet, but you sure can get a lot weaker.

Unlike most lifters I do train the week of the meet. It keeps me from getting lazy and losing my mind. With this being meet week I will go to the gym on Tuesday and Wednesday like normal, but my workout will last only about 30-45 minutes. I’ll do a little assistance work and break a sweat and call it a day. Going home and sitting on my ass after work does me no good. I want to keep the week as normal as possible. I keep the same work schedule and training time. This keeps me from thinking about the meet too much. Some lifters take the whole week off and just think about the meet and by the time the meet gets here there already shot. I really try to keep meet week normal, and only start thinking about it at weigh-ins. just my two cents about meet week.

Det kan man egentlig godt kalde deload træning. Men der er andre som ikke laver nogen former for ændringer, udover at skære lidt i volumen, og så ellers holde det meste af ugen fri op til stævnet.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Mike Ruggeria gør det helt anderledes. Han fortsætter med ME work hele vejen op til stævnet. Hans sidste ME bænkpres dag er 1½ uge før stævnet. Det vil sige onsdag, hvor stævnet ligger i weekenden ugen efter.

ME bænkpres træning 1½ uge før stævne, for Mike Ruggeria, Westside Barbell Club:

These last couple of weeks have not been the best for me. My bench work seems like its going backwards, not to mention I'm starting to feel a little overtrained. Not good with the meet a week and a half away. Here's what I did today...

Bench w/2 boards

bar x a bunch

95x15

135x8

185x3

225x3

275x3

315x3

365x1

405x1

added boards

455x1

505x1

545x1

565 missed! What the f#*%!!! Jim thought it was because I was taking the weight off a low pin which over extended my shoulders and I wasn't getting set up right.

Incline Tate Presses w/mini behind back

100's x 3sets of 12

Chest Supported Rows

190x5

235x5

280x5

280x7

Finished up with some band ext., lateral raises and some ab work

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share