Motionscykel & kalorier


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Et (forhåbentligt) enkelt spørgsmål til det altvidende motionsfolk:

Hvis man tager en tur på fx motionscyklen, og cykelcomputeren så efter turen viser at man har forbrugt 350 cal

- har man så rent faktisk ikke brugt 350 Kcal ?

- og kan den forbrænding direkte fraregnes i ens kost(kalorie)regnskab - energimæssigt svarende til at man havde indtaget 350 kcal mindre den dag ?

... eller er det langt mere kompliceret ?

/W

Link to comment
Share on other sites

Cykel computerne og alle andre computere, kan ikke måle helt præcist hvor mange Kcal at du har forbrændt! Men de giver da et "cirka" tal, for det varierer fra person til persom. Jeg går aldrig op i hvor mange Kcal at jeg forbrænder når jeg løber, jeg tænker mere på at holde mig inde i fedt forbrændingszonen i den tid jeg skal være der!

Link to comment
Share on other sites

Ening med Natural bodybuilder. Jeg har selv en motionscykel med en onboard computer samt en ekstra mulighed for tilslutning til PC som via et program (T-ware fra Tunturi) som så laver beregningerne istedet.

Den samme distance med nogenlunde samme belastning giver forskellige tal afhængigt om de måles af onboard computeren eller af PC programmet, så der er tale om ca. tal.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Jeg går aldrig op i hvor mange Kcal at jeg forbrænder når jeg løber, jeg tænker mere på at holde mig inde i fedt forbrændingszonen i den tid jeg skal være der!

Modigt, meget modigt at nævne den ikke eksisterende fedtforbrændingszone. Bare vent til et par af de hårdkogte får øje på dig, så falder der brænde ned :lol:

Du kan evt. forberede dit forsvar ved at læse Derfor findes der ikke nogen "fedtforbrændingszone" ;)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Nu skal vi lige være lidt flinke. Flere af ovenstående har helt ret i, at f.eks min kropstemperatur tidligere har nærmet sig det rødgløende når jeg hørte "Fedtforbrændingszonen" nævnt. Men hvad med bare at svare i stedet for at true med at ulven kommer? Det er ikke en pæn måde at svare på synes jeg.

Nu først til et svar på det der er blev spurgt om.

At måle energiforbrug under træning er en så kompliceret sag.

Der er pulsure der angiver udført arbejde - jeg har selv et sådant. Selv om mit ur "kender" min målte iltoptagelse, hvilepuls, og maxpuls - så er den "måling" kun egnet til at sammenligne træningspas og give en grov indikation af det faktiske forbrug - ikke mere.

De computere der sidder på Løbebånd og andre maskiner "ved" lidt mere om det arbejde du udføre - det kan måles - til gengæld kender computeren ikke din hvilepuls, makpuls og målte iltoptagelse - og måske heller ikke din vægt osv.

se denne artikel.

Så nej - du kan ikke bruge talle direkte i dit energi regnskab! Du kan bruge det, som jeg selv gør, til en grov indikator og til at sammenligne de enkelte træningspas.

Nu med hensyn til den der fedtfrobrændingszone - der er jo allerede linket til Motion-onlines gode artikel. Men for nu at sige det hurtigt. Ja der er en pulszone hvor der forbrændes relativt mere fedt - desvære er arbejdsintensiteten så lav at der ikke forbrændes særligt meget. Det er langt bedre - i vægttabssammenhæng - at træne så hårdt som muligt i den tid man har afsat. Det kommer man også hurtigere i form af. Man forbrænder mange flere kalorier ved høj intensitet - og hvis man så holder styr på kosten så man er i underskud, så skal man nok tabe sig!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

jeg ville ikke lige lave en ny tråd da mit spørgsmål lægger sig meget godt op af dette emne..

Jeg er i maj 2005 blevet opereret i knæet på grund af et overevet leedbånd og korsbånd i knæet.

På grund af det, har jeg taget en del på siden da da jeg jeg ikk har kunnet spille fodbold som jeggjorde før i tiden.

Jeg er nu ude på at smide nogle kilo. Kan man godt tabe sig udelukkende ved brug af motionscykel? altså uden at løbe en masse osv, men kun ved at bruge kondicyklen?

Hvor lang tid skal jeg bruge på motionscyklen osv før det virker???

De gange jeg har cyklet, har jeg cyklet i 20 min, men der er altså også drøn på, er helt våd når jeg er fæg, men, men vil jo gerne smide sagerne på vommen og i siderne, så ved ikk om jeg skal cykle i længere tid og så med et lidt lavere tempo..

Håber i kan hjælpe..

Edited by Omalley
Link to comment
Share on other sites

jeg ville ikke lige lave en ny tråd da mit spørgsmål lægger sig meget godt op af dette emne..

Jeg er i maj 2005 blevet opereret i knæet på grund af et overevet leedbånd og korsbånd i knæet.

På grund af det, har jeg taget en del på siden da da jeg jeg ikk har kunnet spille fodbold som jeggjorde før i tiden.

Jeg er nu ude på at smide nogle kilo. Kan man godt tabe sig udelukkende ved brug af motionscykel? altså uden at løbe en masse osv, men kun ved at bruge kondicyklen?

Hvor lang tid skal jeg bruge på motionscyklen osv før det virker???

Håber i kan hjælpe..

Du må gå meget op i genbrug når du genopliver en tråd fra 2003 :tongue:

Men det korte svar er ja, man kan godt tabe sig kun ved brug af motionscykel, ligesom man kan kun ved løb, spinning, step, aerobic, roning osv osv.

Det handler grundlæggende om at du skal bruge mere energi end du indtager. Det er en fysisk lov at er det tilfældet, så vil du tabe dig, da kroppen er nødt til at dække energiunderskuddet fra dit fedtlager.

Under kategorien Sund vægt er der flere gode artikler om grundprincipperne i motion og vægttab, samt en masse gode råd og forslag.

Link to comment
Share on other sites

Du må gå meget op i genbrug når du genopliver en tråd fra 2003 :tongue:

Men det korte svar er ja, man kan godt tabe sig kun ved brug af motionscykel, ligesom man kan kun ved løb, spinning, step, aerobic, roning osv osv.

Det handler grundlæggende om at du skal bruge mere energi end du indtager. Det er en fysisk lov at er det tilfældet, så vil du tabe dig, da kroppen er nødt til at dække energiunderskuddet fra dit fedtlager.

Under kategorien Sund vægt er der flere gode artikler om grundprincipperne i motion og vægttab, samt en masse gode råd og forslag.

Helt enig. Jeg har selv tabt mig en del ved brug af motionscykel. Så good luck med det. Men du skal vide, at motionscyklen ikke er til søndagsture. Du skal trampe af alle livsens kræfter, ellers forbrænder du for lidt (selv om lidt fysisk aktivitet naturligvis er bedre end slet intet).

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Jeg har selv tabt mig en del ved brug af motionscykel. Så good luck med det. Men du skal vide, at motionscyklen ikke er til søndagsture. Du skal trampe af alle livsens kræfter, ellers forbrænder du for lidt (selv om lidt fysisk aktivitet naturligvis er bedre end slet intet).

Hehe jeg tramper skam også alt hvad jeg kan, er altid helt gennemblødt bagefter jeg har cyklet de 20 min..

sådan en tur tager jeg på 20 min hver dag.. nogen som ved om jeg skal cykle i længere tid eller noget?

Men tak for svarene indtil videre :)

Link to comment
Share on other sites

Hehe jeg tramper skam også alt hvad jeg kan, er altid helt gennemblødt bagefter jeg har cyklet de 20 min..

sådan en tur tager jeg på 20 min hver dag.. nogen som ved om jeg skal cykle i længere tid eller noget?

Men tak for svarene indtil videre :)

Ja! 20 min. svarer ikke til meget mere end opvarmning, som du vel også har? :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hvis jeg må råde dig lidt, så kig lidt på spinningstrådene her på siden, og giv derefter spinning en chance, så har du en ide om, hvordan der skal cykles for at svede og forbruge kalorier.

Per

Hej Per

Hvor finder jeg spinningstrådene ? Har dyrket det 3 x ugentlig i 1 år nu mhp. vægttab :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Hej Per

Hvor finder jeg spinningstrådene ? Har dyrket det 3 x ugentlig i 1 år nu mhp. vægttab :cooldance:

Med spinningtrådene menes nok emner der ind imellem kommer op nok primært under "konditionstræning", men også at der er mange spinnere med logbøger, som det måske kunne være udbytterigt at følge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share