gode og hurtige mellemmåltider


Soeren k
 Share

Recommended Posts

Hvilke hurtige mellemmåltider er gode, hvis man skal tage på, og samtidig holde fedtprocenten nede, for hvis man skal spise 6-7 gange om dagen, kan det hurtigt komme til at tage sin tid.

Derfor håber jeg, at nogen kan anbefale noget, der helst bare skal åbnes - altså færdiglavet (udover proteindrikke..)

Hvad med for eksempelvis kiks (som Altieen-kiks), forskellige former for brødprodukter og lignende?

På forhånd tak

Søren K

Link to comment
Share on other sites

Har snart skrevet det mange gange, men her kommer den lige igen: fromage frais!

Suverænt mellemmåltid, fordi det er ét af de mest proteinholdige mejeriprodukter, der samtidig har en meget lav fedtenergiprocent.

Alternativt findes der jo mange forskellige yoghurtsorter med lavt fedtindhold.

Så er der jo klassikeren: tun. Prøv følgende blanding (og her afslører jeg så lige min hemmelige opskrift!):

2 ds. tun.

200 gr. økol. hytteost

1 finthakket økol. løg eller rødløg

Peber

Koriander eller karry

Smæk blandingen på brød. (Der er til et par dage ell. 3)

"Uhm!" :thumbs-up:

Morten

Link to comment
Share on other sites

LoS> ...super !! altid godt med lidt hemmelige opskrifter ...og jeg kan regne ud at det så holder sig ok i de ca. 3 dage ?

Men den med Fromage Frais har jeg også tænkt på men det smager ikke så fantastisk spændende alene...har du også en "hemmelig opskrift" med Fromage Frais ???

----

Andet godt at have i køleskaber når man er et madorgel er....

4X 280 g. Kylling(Netto) inderfilet hakket i mindre stykker og svitset

med løg, hvidløg, chili (evt. andre krydderier)....hæld derefter en smule sweetchili sauce(fås i enhver thai købmand) henover og lad det stå og simre 15 min.....når det er færdigt så smid det i en lufttætbeholder og bagerst i køleskabet.

Let at spise koldt i pastasalat eller lynhurtigt tilberede i micro og med ris til.

Holder normalt 3-4 dage....

Link to comment
Share on other sites

Tun er også min foretrukne partner.

Jeg plejer at bruge en dåse tun, En halv dåse mejs, to tomaster, blande det hele, godt med salt og peber, lidt Cream Frachie på 6% mener jeg den er, og evt lidt LET mayo for en smags skyld og et par skiver brød til.

har sågar lavet den med syltede hvidløg og oliven i.

Eller en dåse tun til en bagt kartoffel.

Link to comment
Share on other sites

Baked Beans. Bønner, dem er der også OK mange proteiner i. Sådan en protion i tomat opvarmet så kan du tage dem fra dåsen. De koster heller ikke noget, så det er så nemt som det kan være. Jeg hader også de dumme tun dåser, det bliver alligevel besværligt fordi vandet skal fra, det skal blandes op, dåsen skal åbnes osv.

Men det smager jo godt.

Der ud over er æg nemt, rigtig nemt, et stykke brød og et æg eller to. Frikadeller, dem kan du selv lave 400 af og probbe i fryseren, så kan du tage nogle ud som mellem måltider. Også nemt. Fedt indholdet bestemmer du jo selv.

Link to comment
Share on other sites

hele proteiner???

Mht. problemerne med tundåser, kan man jo købe dem med finger-oplukningsmekanismer(eller hvad man kan kalde det.)

Mht. bønner så er det bestemt ikke lige min smag, men selvfølgelig er vi alle forskellige :)

Måske skal man være cowbow for at kunne lide baked beans :D

Faktisk er jeg lige faldet over gule ærter. Det kan umiddelbart lyde tåbeligt, men det er nemt, billigt(ca. 13kr/kg), skal bare lunes(kan medbringes i termokande), kan stort set drikkes, har helt pæn energiprofil (protein 5g, kulhydrat 11g, fedt 1g)/100g.

Kulhydraterne er desuden komplekse.

Jeg har ikke prøvet at spise det koldt,og har heller lyst til det, men det er vel muligt.

Link to comment
Share on other sites

nej, det er rigtigt, AA-profilen er ikke den bedste for langt de fleste planteproteiner.

Det bedste er nu engang røde bøffer, men de er ikke så handy'e som mellemmåltid :D

Efter utallige diskussioner på MOL, er de fleste vel også enige om, at profilen ikke er frygtelig vigtig, såfremt man bare får nok protein.

Link to comment
Share on other sites

Hmm Basse det ved jeg desværre ikke noget om. Jeg ved heller ikke hvorvæsentligt det er. Men jeg må da give Claus ret i at det ikke er det lækreste men det kan da spises. Tomast stuppe er altså også NAMS, men der er vidst ikke rigtig noget protein i tror jeg.

Kolde guleærter ville jeg ikke røre om jeg så fik penge for det. Det lydder simpelthen for frastødende. En kande guleærter, niks, det skal spises med ske. Men det er jo smag og behag. Hmm ja en god rød bøf, er bare pokkers svært at have med i lommen når man lige skal have et nemt måltid.

Link to comment
Share on other sites

Mayol>>

Ja, jeg har faktisk også en hemmelige opskrift på ff. ;)

Visse steder kan ff'en købes med smag, og så er du ude over problemet, men hvis du kun kan finde den naturel, så kan du blande den med en spiseske marmelade efter eget valg, 1 tsk honning og en banan i skiver.

...og ja, tun-blandingen (Stoffer-mad, som vi kalder den) kan snildt holde sig 3 dage i køleskab.

Basse>>

Nej, du har ret i, at fordelingen af aminosyrer ikke er for heldig i bønner. Jeg har dog læst, at regnskabet går op, hvis man spiser bønnerne sammen med ris - gerne brune.

Morten

Link to comment
Share on other sites

kolde frikadeller(protein), Hårdkogte æg (protein) og krydrede kartoffelbåde (kylhydrat) skyldes ned med et pat shakes. Giver mig ca. 150g proteiner indtil jeg kommer hjem fra skole. Det hele tilbereder jeg hver fjerde dag. Så er jeg jo også fri for at smøre madpakke...

Link to comment
Share on other sites

Jcq det er stort set det samme jeg lever af. Jeg spiser både mange æg, mange kartofler og til sidst mange frikadeller. jeg er rigtig godt træt af vores kantine så jeg overvejer at gøre noget i den stil. Det kan godt være at det er det der er vejen frem. Så kan jeg også spise når jeg vil istedet for EN fast frokost.

Det eneste jeg ikke får er den shake men mon ikke jeg får mit protein behov dækket ved morgen/aften og de andre mellem måltider.

Link to comment
Share on other sites

Hej MOL'ere

Jeg fik lige en idé ang. mellemmåltider... det er nok ikke så hurtigt, men here goes:

Man tager en dåse tun og putter den i fryseren.

Når den engang er stivfrossen tager man den ud og blender tunen til meget små stykker. Disse blandes så i en passende mængde kold saftevand... og vupti så har man en SlushTun. :)

Den skal nok drikkes hurtigt, så tunen ikke når at smelte :)

Mmm... SlushTun på en varm sommerdag...!! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share