Kostfibre


SaintPauli
 Share

Recommended Posts

Pga. mine kostvaner har jeg et problem med at få tilstrækkeligt med kostfibre. Er der nogen der ved om man kan få det i pulverform?

Overvejer at bruge det sammen med min natshake i et forsøg på at nedsætte optagelseshastigheden af proteinerne.

SaintPauli

P.s. Siger pænt goddag til folk på dette forum :strat:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved du kan købe det på pilleform hos MATAS og helsekoster, men pulverform...???

Det er forøvrigt en dyr måde at få fibre på...

hvad med bare at blende havregryn med i din natshake eller tage en håndfuld havrefras??

Ellers kan du købe fiberdrys i de fleste butikker og spise det på en smule yoghyrt/A38 eller ligende

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

AHA... endnu en fedtfobikker og GI entusiast ;)

bare lige nogle få punkter til eftertanke..... :angelgrin:

- for det første så har din krop brug for mere fedt end du umiddelbart tror og du kan uden problemer øge andelen af fedt i din kost uden at tage på så længe du ikke spiser mere end du forbrænder (Simpel logik!!) Mænd har et stort fedtbehov til deres testosteron-syntese, hvis du ikke spiser nok fedt, så vil din krop ikke priotere at danne dette hormon, men ville dække andre mere vitale processer først, hvorfor du ved et lavt indtag kan sænke dit egen testosteronproduktion mærkbart :unsure:!!

- for det andet - jo mere fedt du indtager jo mere effektiv vil de enzymer der omsætter fedt i din krop blive og deraf vil du få en bedre fedtforbrænding!!! Jeg har været på diæt i et par måneder nu - har tabt 10 kg - og det er med en fedtandel på 30-40% af mit daglige kaloriteindtag!!! så ikke noget at kommer efter der!

- for det trejde - GI er baseret på 50 gram kulhydrat fra den pågældende kilde og ingen andre ting - dvs. hvis du spiser kulhydratet sammen med både fedt og protein så sænkes det mærkbart hvis ikke mere end halveres.

Link to comment
Share on other sites

pps. selvom der often er en sammehæng, så er GI og kompleksitet af kulhydrat IKKE det samme

Det ved jeg godt

... men det jeg bare ville pointere er, at der er stor forskel på, om man bare indtager 50 gram havregryn (cirka 28 gram kulhydrat) med et GI på omkring 50 med både protein+fedt!! Eller man indtager det svarende til 50 gram ren havregrynskulhydrat på tom mave

(Når GI findes er det jo 50 gram havregrynskulhydrat isoleret som derefter gives til et fastende individ!!! )

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

Anders: ”pps. selvom der often er en sammehæng, så er GI og kompleksitet af kulhydrat IKKE det samme” Ved det :) Maltodextrin, der har det højeste GI (105) er f.eks. et komplekst kulhydrat. Er egentlig mest på udkig efter noget der sikrrer en langsom tømning af mavesækken. (læste et sted at æbleeddike har den virkning)

Angel: ”p.s. Du har ikke overvejet bare at lave et wok-måltid før sengetid med nogle gode grøntsager og kød fra forskellige kilder såsom oksekød, kylling og blæksprutte?

Så bliver du godt dækket ind hele natten” Jo men det skal jo ofte gå hurtigt. <_<

”- for det første så har din krop brug for mere fedt end du umiddelbart tror og du kan uden problemer øge andelen af fedt i din kost uden at tage på så længe du ikke spiser mere end du forbrænder (Simpel logik!!)” Er pt. ikke særlig påpasselig med fedtmængden, så jeg får nok rigeligt. Hvis ikke så hjælper det når jeg er hjemme ved mine forældre en gang om ugen. Min far er uddannet kok og fedtfattigt mad er ikke hans speciale. :(

”Mænd har et stort fedtbehov til deres testosteron-syntese, hvis du ikke spiser nok fedt, så vil din krop ikke priotere at danne dette hormon, men ville dække andre mere vitale processer først, hvorfor du ved et lavt indtag kan sænke dit egen testosteronproduktion mærkbart!!” Ouch!! (tager sig til skridtet). Den havde jeg ikke hørt før. Men som sagt pt. får jeg nok fedt. Desuden går jeg til den med squat. Det burde også hjælpe på produktionen. Jeg husker også at kigge på de smukke unge damer. Ved ikke helt om det hjælper, men jeg kan da mærke det der hvor testosteronet bliver produceret :D

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er på udgik efter langsom tømning af mavesækken, kan jeg udfra mine personlige erfaringer sagtens anbefale æbleeddike.. Jeg bruger dem fra Futura, som har en udmærket virkning på mig.. Du kan selvfølgelig bare ta' pillerne, men du kan også lige hive den fra hinanden og drysse pulveret ned i en shake :)

Men pas på, hvis der er nogle som ser du sidder og leger med hvidt pulver kan de godt få mistanke! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Du kan gå i Bilka eller tilsvarende steder og købe HUSK, som er loppefrøskaller. Det virker skidegodt, og det er billigt. 2-3 spsk i det sidste af din shake eller lidt seperat vand vil sløve optagelsen, gavne din tarm og give dig vidunderlig regulær afføring.

Link to comment
Share on other sites

Og Sukkeralkoholer feder 75 ekstra i forhold til normale kulhydrater

SaintPauli- den forstår jeg ikke?

Sukkeralkoholer- bliver ikke nedbrudt og optaget i tyndtarmen som er tilfældet med "normale kulhydrater", fortsætter ufordøjet til tyktarmen, hvor de bliver delvist nedbrudt af bakterier. Ved nedbrydningen dannes kortkædede-fedtsyrer, som optages af tarmcellerne. Tarmceller bruger kortkædede-fedtsyrer til energi og overskydende fedtsyrer ryger ind i blodsystemet, hvorefter de havner i leveren og bliver videre forarbejdet.

Sukkeralkoholer bidrager med ca 10 Kj/g. Det vil sige godt det halve af "normale kulhydrater".

Hvor tager jeg fejl? :)

Er der nogen der kan fortælle i hvilken mængde æbleeddike skal indtages for at sænke ventrikel tømning, og give en dokumentation, som ikke stammer fra forhandler eller producent af produkterne?

SaintPauli- Hvad er grunden til, at du vil nedsætte optagelsen af proteiner?

Link to comment
Share on other sites

Kender det allerede med kreatin. Folk kigger sku så underligt 

Hehe ja... Minder mig om da jeg lige var flyttet på kollegie, og jeg tog en pose med 200 gram kreatin (altså sådan en klar pose, lignede fuldstændig dem politiet beslagligger) ud af skabet i fælleskøkkenet.. Tror nok lige de andre undrede sig over hvad det var for en ny som var flyttet ind :lol:

Link to comment
Share on other sites

Sukkeralkoholer- bliver ikke nedbrudt og optaget i tyndtarmen som er tilfældet med "normale kulhydrater", fortsætter ufordøjet til tyktarmen, hvor de bliver delvist nedbrudt af bakterier. Ved nedbrydningen dannes kortkædede-fedtsyrer, som optages af tarmcellerne. Tarmceller bruger kortkædede-fedtsyrer til energi og overskydende fedtsyrer ryger ind i blodsystemet, hvorefter de havner i leveren og bliver videre forarbejdet.

Sukkeralkoholer bidrager med ca 10 Kj/g. Det vil sige godt det halve af "normale kulhydrater".

Det kan godt være at jeg tager fejl her :confused3:

Jeg regnede bare med at sukkeralkoholer havde samme energiprocent som norm alkohol = 7 kalorier pr gram. Normale kulhydrater er jo 4 kalorier pr. gram så det er derfor at jeg konkludere, at sukkeralkoholer "feder" 75 % mere.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

SaintPauli- Hvad er grunden til, at du vil nedsætte optagelsen af proteiner?

Vil ikke nedsætte. Bare få optagelsen til at strække sig lidt længere ud på natten. Som det er nu så er mit stofskifte så højt, at jeg ofte vågner og er sulten efter 3-4 timers søvn. Min søvnrytme har været lidt fucked up på det sidste. Gik 3 måneder hvor jeg ikke kunne sove mere end 2 timer pr. nat. Det går heldigvis bedre nu. Har bare det problem med jeg vågner og er sulten. :(

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være at jeg tager fejl her 

Jeg regnede bare med at sukkeralkoholer havde samme energiprocent som norm alkohol = 7 kalorier pr gram. Normale kulhydrater er jo 4 kalorier pr. gram så det er derfor at jeg konkludere, at sukkeralkoholer "feder" 75 % mere.

Du tager fejl.
Vil ikke nedsætte. Bare få optagelsen til at strække sig lidt længere ud på natten. Som det er nu så er mit stofskifte så højt, at jeg ofte vågner og er sulten efter 3-4 timers søvn. Min søvnrytme har været lidt fucked up på det sidste. Gik 3 måneder hvor jeg ikke kunne sove mere end 2 timer pr. nat. Det går heldigvis bedre nu. Har bare det problem med jeg vågner og er sulten.

Når det er på grund af sult om natten, vil jeg ville spise noget fiberholdig mad om aftenen (sent), evt sammen med lidt fedt.

Fedt nedsætter ventrikeltømning.

Et måltid vil holde dig mæt længere tid. Jeg mener det er en bedre løsning end at drikke en shake og dertil nogle fibre på pille eller pulver form.

Et måltid vil også påvirke dit blodsukker bedre i løbet af natten i forhold til en shake, hvilket jo også kan have betydning.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share