Mest effektive cardio


Nexus
 Share

Recommended Posts

Var lidt i tvivl om hvilket fora jeg skulle poste i, men here goes.

hvilken form for cardiotræning er egentlig den bedste til regulering af vægt/kalorie balance??

spinning

løb

interval løb

aerobic

svømning

andet

hvis i beslutter jer for at kommentere, må i gerne begrunde jeres valg.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg har læst er det langrend og løb der forbrænder mest pr. x tid, men jeg kan da godt lige prøve og se om jeg kan finde et link.

Når vi snakker iltoptagelse (vo2max) er langrend også langt overlegen. Olympiske langrendløbere har en gennemsnitlig iltoptagelse på 83,8 medens f.eks. det Australske cykellandshold iltoptagelse er på 68,4. Man testede også elite langdistance løbere (76,9) og mellemdistanceløbere (76,9)

Til sammenligning kan man sige at en løber med en iltoptagelse på 60-64 kan løbe 39,30 til 36,5 på en 10 km.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok svare løb, her skal man slæbe rundt med hele sin kropsvægt, men hvorfor ikke variere det lidt og på den måde mindske skadespotentialet ?

Interval træning er jo kanon til at forbedre den kondien, og dermed potetialet for at få brændt endnu flere kaloerier af, men mon ikke den gyldne middelvej er at træne ved en intensitet hvor man kan blive ved et godt stykke tid for på den måde at futte mest af og kombinere det med lidt interval for at forbedre præstationen og dermed kunne futte endnu mere enrgi af.

Hvis de et srøgsmål om at du ikke gider bruge så meget tid så bare fuld knald på i den tid du gider bruge.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det for nogle tal du bruger om VO2 max? Den opgives normalt i ml/min eller l/min - dine tal er enten dl/min- eller det er konditallet du opgiver - hvilket er noget andet end vo2/max.

Med hensyn til roning. Det der taler for roning er at det inkludere alle muskelgrupper - det gør langrend også - men langrend løber af med sejren fordi det er en kontinuerlig bevægelse - roning indebære en ikke belastet fremkørsel til næste tag.

Når eliteroere ikke har samme høje iltoptragelse i den undersøgelse, så skyldes det nok den distance der roes på. Hvis roning blve afviklet som 10.000 m eller længere - så ville det se anderledes ud. Der er en anaerobt element i at ro 2000 m - jeg har set det sammenlignet med kravene i mellemdistanceløb.

Hvis det er kondital du opgiver hessel - så er der et element mere. Roere er stor tunge folk - de vil aldrig opnå samme kondital som folk i idrætsgrene hvor man skal bære sine egen kropsvægt - de vil typisk ikke have den samme muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt sikkert konditallet Hessel refererer til, altså iltoptagelsen (ml) divideret med vægten (Kg). Det forklarer - som Arne er inde på - hvorfor roere og baneryttere har så lave kondital sammenlignet med langrendskiløbere, de har nemlig en større muskelmasse. Det er ikke usædvanligt at se f.eks. bjergryttere med kondital omkring 90.

Lance Armstrong har en VO2max på ca. 6.000 ml. Hans vægt er der noget usikkerhed omkring, men officielt ligger den på 75 Kg, hvilket giver et kondital omkring 80.

Ziggmund :bike:

Lige lidt extra tal for Armstrong:

Resting heart rate: 32-34

VO2ml/kg: 83.8 (kondital)

Max power at VO2: 600 watts

Max heart rate: 201

Lactate Threshold HR: 178

Time Trial HR: 188-192 :w00t:

Pedal rpm's during TT: 95-100

Climbing rpm's: 80-85, sometimes faster when attacking

Average HR during endurance rides (4-6 hrs): 124-128

Average watts during endurance rides: 245-280 watts

Training miles/hours, endurance rides: 5- 6 hrs / 100-130miles

Edited by ziggymund
Link to comment
Share on other sites

Men jo højere (iltoptagelse/kg i min) jo mere energi bruges der også. Derfor har langrend løbere og distance løbere en højere iltoptagelse, men også et højere energiforbrug pr. min.) Det link jeg har henvist til er energiforbrug for en time, men jeg tvivler på at det ville ændre noget.

Link to comment
Share on other sites

Men jo højere (iltoptagelse/kg i min) jo mere energi bruges der også. Derfor har langrend løbere og distance løbere en højere iltoptagelse, men også et højere energiforbrug pr. min.) Det link jeg har henvist til er energiforbrug for en time, men jeg tvivler på at det ville ændre noget.

Det mener jeg bestemt ikke er rigtigt! Det ville da være mere rigtigt at sige, at jo større ilt/min/m des større effekt (energi/t) pr masse. Og det holder vel heller ikke engang, da der ikke skal bruges den samme mængde ilt til at forbrænde fedt og kulhydrat, hvor energiproduktet er det samme. Og ydermere, nogle typer forbrænding sker uden ilt. Så jeg mener slet ikke du kan drage den konklusion Hessel.

Hilsen Balle H

Link to comment
Share on other sites

Det mener jeg bestemt ikke er rigtigt! Det ville da være mere rigtigt at sige, at jo større ilt/min/m des større effekt (energi/t) pr masse. Og det holder vel heller ikke engang, da der ikke skal bruges den samme mængde ilt til at forbrænde fedt og kulhydrat, hvor energiproduktet er det samme. Og ydermere, nogle typer forbrænding sker uden ilt. Så jeg mener slet ikke du kan drage den konklusion Hessel.

Det kan godt være at du har ret. Men umildbart hvis man kigger på kondital og forbrænding pr. min er der en sammenhæng.

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til roning. Det der taler for roning er at det inkludere alle muskelgrupper - det gør langrend også - men langrend løber af med sejren fordi det er en kontinuerlig bevægelse - roning indebære en ikke belastet fremkørsel til næste tag.

Ja, det er selvfølgelig rigtigt nok. :) Det havde jeg ikke helt gennemtænkt. ;)

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Som jeg opfatter det oprindelige spørgsmål, handler det ikke om kondital eller V02 max, men derimod om kalorieforbrug. Her er svaret , at de vægtbærende aktiviteter er bedst - altså løb og langrend, som også foreslået af andre årsager. Der er som også skrevet andetsteds flere muskler med i spil - og muskelarbejdet er det, der skaber kalorieforbruget.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share