vægtløfter


Flamingo
 Share

Recommended Posts

Nå, på:

http://www.musiker-boersen.dk/solister/georg_olsen.html

kan man se, hvad han har lavet gennem tiden, men ikke hvor meget af det, der er godkendt. Han har dog ifølge siden været både verdens stærkeste mand 7 gange, europas stærkeste mand en masse gange, samt blevet danmarks stærkeste i styrkeløft og vægtløftning en del gange.

Edited by KTH
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er fra et interview med ham i Ironman:

As you might imagine, the moment George started formal weight training at age 15, he discovered that he was a natural at it. "I could squat about 400 pounds the first time I had a bar on my back. I think I only weighed 160 pounds at the time. And they were so impressed in the club-you know, weightlifting is a lot about leg power. So they said, 'You're going to be fantastic!'" They were right. In due course George became the Scandinavian champion in Olympic lifting. Because he relied mostly on his power, rather than technique, he thought, "Powerlifting-that must be for me." And it was. He became European powerlifting champion, with his best lifts in competition being 245 kilos, or 539 pounds, in the bench press ("That's not very much, but I always have a little pain the shoulders doing the bench press"); 372 kilos, or 818 1/2 pounds, in the deadlift; and 412 kilos, or 906 1/2 pounds, in the squat

Hans resultater i 3 kamp er:

Personlige Rekorder 3-Kamp

Squat 380 Kg (? 1985, +125 Kg klassen)

Bænkpres 200 Kg (DM 1984, 110 Kg klassen)

Dødløft 322,5 Kg (DM 1984, 110 Kg klassen)

Total 875 Kg (? 1992, 110 Kg klassen)

Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

Som total nybegynder, var det fantastisk at man på en måned kunne se både vm i styrkeløft, og ikke mindst læse kommentarerne her på MOL, og vm i vægtløftning.

Mit valg af vl bunder ikke i tanken at det ene er bedre end det andet, og jeg har ikke gjort mig nogen tanker om hvem/hvad der er bedst. Det er jo at sammenligne æbler og pærer, men jeg er da glad for det valg jeg tog.

Jeg tror bare, at jeg er lidt intimideret af at læse hvad de kan i TSK. Jeg har brug for bare at gå og gemme mig, og så træne/lære, dermed ikke sagt at det kan man ikke gøre i TSK, men på den anden side, så er jeg mere anonym i AKThor, end i TSK, der er propet med MOLboer :tongue:

Al respekt til alle der træner :) .

Niske

Link to comment
Share on other sites

til trods for at hans bedste squat var 455 kg i olympisk stil UDEN udstyr

kun 2,5 kg fra verdensrekorden i styrkekløft(Shane Hamann), det er imponerende, sådan et løft MÅ da være blevet foreviget på video. Han må jo være ret overlegen i squat, når han kan udsquatte alle udstyrsløfterne, vel og mærket uden at bruge udstyr

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Gymlifts er og bliver gymlifts. Fred Hatfield har også squattet 1100 lbs til træning, men som han siger, så tæller det ikke rigtigt. Ed Coan har også powercleanet 195 kg for 2 reps med en kropsvægt på under 100 kg uden at træne efter det overhovedet, men det er som sagt et gymlift.

Om styrkeløft eller vægtløftning er den bedste sport, også i forhold som træning til anden sport, må man vurdere i forhold til konkrete sport. Vægtløftning er i mine øjne nok det bedste såfremt man kun betragter den eksplosiv del alene og hvis det er meget underkropsbaseret.

Så simpelt er det som regel aldrig...

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Mon ikke det er en smags sag hvad der er den bedste sport?

Styrkeløftere og vægtløftere kan altid kalde hinanden svage, da man ikke kan sammenligne resultaterne direkte. Man hører indimellem den slags udtalelser fra begge sider.

Jeg ser alle styrkeatleter som en stor familie

Ja, når vi trodsalt ikke er flere, så skulle vi næsten holde lidt sammen.

Link to comment
Share on other sites

Styrkeløftere og vægtløftere kan altid kalde hinanden svage, da man ikke kan sammenligne resultaterne direkte. Man hører indimellem den slags udtalelser fra begge sider.
Helt enig. Begge sportsgrene har deres stærke og svage sider.

Min oprindelige kommentar (og jeg huskede sgu da smiley'erne!) gik på at at hvis man er er 190cm, vejer 64kg og spørge i forummet "Maksimal muskelvækst" hvordan man bliver stor og stærk, så vil styrkeløfttræning være mere relevant end vægtløftning - uafhængig af diverse anekdoter omkring legenders styrke.

Hvis man altså læser spørgsmålet.

Jeg har aldrig påstået, at den ene sport er bedre end den anden.
I mine øjne er det dog en rigtig god sport og bedre en styrkeløft

..og hvis man læser sine egne indlæg :santa2:

Link to comment
Share on other sites

MVP

Ja, når vi trodsalt ikke er flere, så skulle vi næsten holde lidt sammen.
Ja men det hjælper bare ikke personen der startede denne tråd og som står for at skal meldes ind i en klub?
Styrkeløftere og vægtløftere kan altid kalde hinanden svage, da man ikke kan sammenligne resultaterne direkte. Man hører indimellem den slags udtalelser fra begge sider
ENIG

Xax:

også i forhold som træning til anden sport
vil jeg godt lige kommentere.

Jeg tilføjer at VL er mere fremadrettet qua måden at squatte på kontra styrkeløft som er mere bagudrettet. Box squat har f.eks ikke stor overførsel til sprint og det at løbe men er måske mere relevant når der skal løftes noget. I sportsgrene er maksimal styrke sjældent væsentligt - mere interresant er eksplosivitet og udvikling af kraft. Nu forholder de sig jo heldigvis sådan at en sportsudøver ikke er begrænset til kun at vælge den ene styrkesport fremfor den anden.

Søren W.

Det kan være misundelse over de tungere vægte og så at der er begyndt at blive vist lidt styrkeløft på TV.

Du bliver ved med at være usaglig og anspore til mudderkastning, hva?

gentag 300 gange styrkeløft bliver kritiseret for: styrkeløft er en udstyrssport...styrkeløft er en udstyrssport

/Niels: svarer lige på min løfte-broders vegne. Der er STOR forskel på at påstå noget eller synes noget (læs: i mine øjne) De to sætninger er altså ikke i modstrid med hinanden

Maksimal muskelvækst" hvordan man bliver stor og stærk, så vil styrkeløfttræning være mere relevant end vægtløftning
Styrkeløft hører i så fald heller ikke under "maksimal muskelvækst" Ligesom i styrkeløft er der i vægtløft folk der går rundt og ligner ingenting og som om de aldrig har rørt en vægt. Det kommer an på hvordan man griber tingene an.

Personligt ville jeg heller aldrig bruge bænkpress teknikken fra styrkeløft hvis jeg ønskede maksimal muskelvækst i f.eks brystmuskulatur. På det personlige plan synes jeg klart de bedste resultater ang. udvikling af brystmuskulatur er på de lad os kalde dem kropsskulptører eller bodybuilderne jeg kender. Brystmuskulaturen står hos en styrkeløfter står ikke altid mål med det antal kg der løftes. Jeg er sikkert på det har noget at gøre med at man i styrkeløft gør sig utroligt meget i at afkorte de baner man bevæger sig i: står ultra bredt i dødløft og squat. Bænkpres jo mindre bevægelse jo bedre. Nu gælder det bare lige omvendt når vi taler om maksimal muskelvækst jo større bevægelse des bedre. Vægtløftere er ikke bange for at arbejder med en del bevægelse på i f.eks highbar-squat eller frontsquat.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Jeg tilføjer at VL er mere fremadrettet qua måden at squatte på kontra styrkeløft som er mere bagudrettet. Box squat har f.eks ikke stor overførsel til sprint og det at løbe men er måske mere relevant når der skal løftes noget.

Det har næppe nogen relevans i sig selv når vi snakker vægtløftning vs. styrkeløft i forhold til anden sport. Sprint ligner ikke et squat specielt meget, så den sammenligning alene på øvelsen kan man ikke bruge. Boxsquat er nødvendigt IKKE = styrkeløftssquat, og nej, der findes mange som træner uden denne, og alt af mest er den meget styrkeløftsspecifik, så naturligvis er den ikke det meste egnet til sprint. Det siger sig selv.

I sportsgrene er maksimal styrke sjældent væsentligt - mere interresant er eksplosivitet og udvikling af kraft. Nu forholder de sig jo heldigvis sådan at en sportsudøver ikke er begrænset til kun at vælge den ene styrkesport fremfor den anden.

Der findes også nogle sportsgrene hvor maksimal styrke spiller en væsentlig faktor. Desuden er der flere måder at træne eksplosivitet og udvikling af kraft på end lige vægtløftning og alt mest er måden at træne på ikke kun afhængig hvilke øvelser man træner. Bænkpres er iøvrigt langt mere relvant for en kuglestøder end træk er og den kan trænes eksplosivt også.

Personligt ville jeg heller aldrig bruge bænkpress teknikken fra styrkeløft hvis jeg ønskede maksimal muskelvækst i f.eks brystmuskulatur. På det personlige plan synes jeg klart de bedste resultater ang. udvikling af brystmuskulatur er på de lad os kalde dem kropsskulptører eller bodybuilderne jeg kender. Brystmuskulaturen står hos en styrkeløfter står ikke altid mål med det antal kg der løftes. Jeg er sikkert på det har noget at gøre med at man i styrkeløft gør sig utroligt meget i at afkorte de baner man bevæger sig i: står ultra bredt i dødløft og squat. Bænkpres jo mindre bevægelse jo bedre. Nu gælder det bare lige omvendt når vi taler om maksimal muskelvækst jo større bevægelse des bedre. Vægtløftere er ikke bange for at arbejder med en del bevægelse på i f.eks highbar-squat eller frontsquat.

Med alt respekt, så er det altså noget ævl, og den kunne lige så godt vendes om til Bryststyrken står hos en bodybuilder ikke altid mål med den store masse. Styrkeløftere løfter mere for den samme brystmasse, og det er det som det drejer sig om.

Skulle jeg bruge din argumentationsteknik, så ville jeg personligt aldrig træne ben som vægtløftere. De løfter utroligt meget kontra den lille benmasse i forhold til mange bodybuildere, men det er præcis af samme grund som styrkeløftere.

Edited by xax
Link to comment
Share on other sites

Denne tråd tog hurtigt en drejning til at blive styrkeløft vs vægtløftning.

Det er også ok, men jeg vil foreslå at yderligere kommentarer forsøger at besvare trådens oprindelige spørgsmål, nemlig hvordan Flamingo skal træne for at blive vægtløfter.

:xmas:

mvh

MaxPower

Moderator

Link to comment
Share on other sites

Søren W.

QUOTE 

Det kan være misundelse over de tungere vægte og så at der er begyndt at blive vist lidt styrkeløft på TV.

Du bliver ved med at være usaglig og anspore til mudderkastning, hva?

gentag 300 gange styrkeløft bliver kritiseret for: styrkeløft er en udstyrssport...styrkeløft er en udstyrssport

Jeg kaster da ikke med mudder, hvor ser du mig kritisere din sport det mindste?

Du, derimod, plabrer løs om at VL er ih og åh så meget bedre end styrkeløft ved selv den mindst lejlighed.

Edited by Søren W
Link to comment
Share on other sites

Mht. det oprindelige spørgsmål:

Det bedste ville være at melde sig ind i en VL-klub. De ligger spredt ud over landet, så hvis du er heldig, så er der måske en i nærheden af hvor du bor.

Hvis ikke, så kan det være at der er en atletikklub i nærheden. Der har de somregel udstyret til at træne vægtløftning og måske nogen der lige kan sætte dig lidt ind i løfteteknikken.

For uden at træne løfteteknikken med en sagkyndig i nærheden, er det næsten umuligt at komme nogen vejne. Får man først indlært noget forkert, så tager det en rum tid at vænne sig af med igen.

De vigtigste steder at være stærk, er:

Ben (benbøjninger bagpå + foran. Det er med at komme helt ned)

Ryg (dødløft)

Nakke (stød- og trækhiv)

Og så kommer der alle de små støtte-muskelgrupper, som du får bedst ram på vha. alle hjælpeøvelserne (trækbenbøj, trækbalance, pushpres, rar og mange andre)

God fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Thomas, ligger du inde med nogle artikler om, hvordan de russiske og bulgarske løftere træner?

http://www.tc.umn.edu/~keen0018/bulgar.htm

The Bulgarian lifters train several times per day, using 30-60 minutes workouts. They do only 1-3 exercise per workout.

Here's a typical bulgarian training week:

1- Monday/ Wednesday/ Friday (2 sessions)

Training session one (9:00 - 1:00: 4 separate workouts)

9:00 - 9:30: Front squat

9:30-10:00: Break

10:00 - 11:00: Snatch

11:00 11:30: Break

11:30-12:30: Clean and Jerk

12:30 - 1:00: Front squat

Training session two (4:30 - 8:00: 4 separate workouts

4:30 - 5:30: Clean and Jerk

5:30 - 6:00: Break

6:00 - 7:00: Snatch

7:00 - 7:30 Front squat

7:30 - 8:00: Pulls

Tuesday/ Thursday/ Saturday (only 1 session)

9:00 - 9:30: Squat

9:30 - 10:00: Break

10:00 - 10:45: Power snatch

10:45 - 11:15: Break

11:15 - 12:00: Power clean

12:00 - 12:30: Front squat

12:30 - 1:00 Pulls

* On each exercises bulgarians will go up to their daily maximum capacity for the prescribed number of reps (either 3 reps, 2 reps or 1 rep on the competition lifts and 6, 5, 4, 3, 2, or 1 on the strength lifts). Most of the time they do 6-8 sets for each exercise. After working up to their max they would lower the weight and do 2-3 more sets progressively increasing the load once again. (ex. 120kg x 1, 130kg x 1, 135kg x 1, 140kg x 1, 150kg x 1, 135kg x 1, 140kg x 1, 145kg x 1)

Here's a different Bulgarian schedule (not all coaches used the exact same training structure).

Monday/ Wednesday/ Friday

9:00 - 10:00: Snatch

10:00 - 10:30: Rest

10:30 - 11:30: Clean and jerk

11:30 - 12:30: Active rest/ light exercise

12:30 - 1:00: Rest

1:00 - 5:00: Rest

5:00 - 5:30: Exercise (squats)

5:30 - 6:00: Exercise (pulls)

6:00 - 6:30: Rest

6:30 - 8:30: Light exercise

Tuesday/ Thursday/ Saturday

9:00 - 10:00: Snatch

10:00 - 10:30: Rest

10:30 - 11:30: Clean and jerk

11:30 - 12:30: Active rest/ light exercise

12:30 - 1:00: Exercise (squats)

1:00 - 5:00: Rest

5:00 - 5:30: Exercise (pulls)

5:30 - 6:00: Rest

6:00 - 6:30: Exercise (squats)

6:30 - 8:30: Rest

Jeg har mere, hvis du vil :santa2:

Niske

Link to comment
Share on other sites

Måske var det bedste for Flamingo slet ikke at dyrke hverken styrkeløft eller vægtløfning, men bodybuilding  :w00t:

Hvis man vil stille op i konkurrencer om at løfte flest kg duer det ikke rigtigt at dyrke bodybuilding. Så er der kun to valgmuligheder Styrkeløft eller VL.

Sandheden er nok at man skal tage det bedste fra alle verdener hvis man vil være stor og alsidig stærk. Tag f.eks VL ;) (bare et eksempel :lol: ) det giver utroligt meget styrke og stabilitet i kroppen - man får særdeles stærke og stabile led; f.eks kan selv det at lave "træk" og "benbøj med vægt på strakte arme" give stærke og stabile skuldre hvilket er ret vigtigt fundament for alle presseøvelser. Igen skal man være god til at træne underkrop så er det igang med at lære teknik/balance så man kan squatte ordentligt og evt lærer hvordan man får god dybde på og evt. kommer under vandret. Hos BB'folket især herhjemme er det svært at få øje på "gode ben" simpelthen fordi fundamentet i bentræningen ikke er iorden.

Træner man ren BB tror jeg man stensikkert kører fast i de samme vægte på et aller andet tidspunkt. Er det ikke primært pokaler og trofæer i styrkespecifikke sportsgrene man er ude efter kan man snildt tilpasse et program der tilgodeser både styrken (som sikrer fremgang) og et program samtidig giver en god røvfuld hypertrofi hvor der en gang imellem er plads til at køre et Tom-Platz-style-squat-23reps-220kg lign. sæt :w00t: Eller sagt på en anden måde at man ikke altid kun fokuserer på 1RM men måske i perioder arbejder med en del højere antal gentagelser...

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share