Dragon Flags


Kim S
 Share

Recommended Posts

I mine øjne er Dragon flags en rigtig god og ikke mindst hård øvelse som efterhånden er blevet en fast del af mavetræningen.

Men jeg er efterfølgende kommet til at tænke på hvor effektiv den i grunden er, hvis udgangspunktet er maximal muskelvækst. Mavemuskulaturen arbejder i øvelsen stort set kun statisk og krumningen, som kendetegner en "god" maveøvelse mangler ?!

I MOL mavetræningsguiden står det godt beskrevet :

For de fleste mavetræningsøvelser gælder det om at få fuldt bevægeudslag, dvs. bevægelse fra helt strakt ryg til helt sammenkrummet. Der skal være bevægelse mellem brystbenet og skambenet, ellers arbejder mavemusklerne blot statisk.

Kan nogen rede trådene ud mht. dette ?

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt pröve at udrede:

Meningen er at abs netop ikke skal arbejde statisk, men dynamisk. Hoften skal, som jeg har forstaaet det, saa vidt muligt holdes strakt og bevägelsen skal komme ved at Abs kontraheres. Der er milevid forskel paa rigtigt og forkert udförte (bevägelse i hoften) flags.

/J

Edited by Sp@rrow
Link to comment
Share on other sites

Hvis man forudsætter, at alle andre "kropsdele" som indgår i dragonflags, er "up to the job", vil du også kunne lave dynamisk træning for mavemusklerne. Men hos mange (undertegnede inkluderet) er det andre steder i kæden som først giver efter, og derfor er effekten på mavemusklerne reduceret.

Du kan altså vælge at blive ved, indtil kroppen kan klare øvelsen, eller skifte.

(Når du ser Pavel lave den, er der god bevægelse over abdomen) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes som sådan ikke at have problemer med udførelsen og den "sætter" sig også hårdere i maven - specielt den øvre del - end nogen som helst anden mave øvelse - men min pointe er at det fulde bevægemønster - altså krumningen af mavemuskulaturen mangler ?

Måske har Jørgen L fat i noget - måske skulle jeg lige få en til at spotte mig ud mht. udførelsen - andre bud ?

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Jeg har generelt også problemer med dragonflags netop af de årsager Jørgen L nævner. Det er simpelthen fordi man ikke har nok styrke til at udføre den ordentligt. Dog har jeg været i hærdig og synes mere og mere den sidder rigtigt. Et tip kan være at bøje benene, så vægten bliver mindre, når du så bliver stærkere kan du strække dem.

I den periode, hvor man ikke kan lave den ordentligt er det måske en idé at supllere med en anden øvelse e.g. cable crunch :)

Link to comment
Share on other sites

I den periode, hvor man ikke kan lave den ordentligt er det måske en idé at supllere med en anden øvelse e.g. cable crunch :)

Eller hanging reverse crunch, incline reverse bench crunch, inverted crunch osv

Der er mange gode (og hårde) maveøvelser, man skal bare lige opdage dem først

Link to comment
Share on other sites

Ja - et godt tidligere indlæg fra MaxP. Jeg har netop kigget på billederne igen og jeg vil mene at min udførelse ligger meget tæt op af det viste - jeg kan dog ikke komme længere ned end 30-40 grader ;)

Hvis man kigger på billederne viser de tydeligt min pointe - netop at krumningen (bevægelse fra helt strakt ryg til helt sammenkrummet) er ikke-eksisterende i denne øvelse. Det nærmeste man kommer er en lille krumning som vist på billedet øverst til venstre i billedeserien - resten af øvelsen arbejder muskulaturen statisk som jeg ser det ?!

Anyway - det er en kanon hård øvelse, det kan man ikke tage fra den.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Hvis man kigger på billederne viser de tydeligt min pointe - netop at krumningen (bevægelse fra helt strakt ryg til helt sammenkrummet) er ikke-eksisterende i denne øvelse.

Det er jeg nu ikke enig i.. Iøvrigt er det jo op til en selv, hvor meget krumning man vil lave i øvelsen. Du kan evt ændre hældningen på bænken.

Link to comment
Share on other sites

Allright - så må jeg lige revidere min opfattelse på det område, har nok haft for kritiske briller på - det er altid rart med andre øjne :)

Jeg kan således heller ikke tillade mig at være helt utilfreds med min egen udførelse af øvelsen - men jeg vil i fremtiden være ekstra opmærksom på stilen.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share