Tab dig med mandler


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Blåsyre>Forekommer stort set ikke i de californiske mandler, men fsv. angår spanske mandler er ca. 1 ud af 100 mandler en "bitter" mandel med et højt blåsyreindhold. Der skal kun 1 bitter mandel til at ødelægge juledesserten, og indtagelse af 3 bitre mandler kan medføre døden for særligt udsatte. Ærgerligt, for de spanske mandler smager bedst.

I arbejdsmæssig sammenhæng besøgte jeg i 1994 Blue Diamond i Californien - verdens største mandelproducent (i hvert fald dengang). Sjovt nok kunne de dengang fremlægge en "videnskabelig" undersøgelse med konklusioner, der var næsten 100 % identiske med de her fremlagte. Videnskabelig har jeg sat i citationstegn, for hvem kunne tro på den slags salgsgas???? Måske havde de alligevel fat i noget allerede i 1994?

Link to comment
Share on other sites

Mht artiklen kan forskellen i vægttab på den fedtholdige diæt og den kulhydratrige diæt, så ikke skyldes noget med forskelle i blodsukker/insulin-niveau hos de respektive grupper? Dvs. højt niveau for den kulhydratrige diæt og lavere blodsukkerniveau for mandeldiæten.

Jeg er ikke sikker på denne påstand men mener at have hørt, at hvis man f.eks. drikker sodavand hele dagen og ens blodsukker derfor er højt, så vil man lagre fedt i større omfang end hvis man undgår sukkeret og har et lavere blodsukkerniveau PÅ TRODS AF at man indtager den samme mændge kalorier. Netop pga insulingniveauet i kroppen regulerer "tendensen" (hvad det så betyder?) til at lagre fedt.

Man kunne forestille sig, at en diæt bestående af et højt indtag af druesukker efterfulgt af palmin (yummi :tongue: ) ville være mere fedende end et indtag udelukkende af en smule brød og kød... fordi at blodsukkeret vil være mere stabilt med brødintaget og ens gennemsnitlige forbrænding derfor højere.

Eller er dette en myte og totalt langt ude!? Jeg synes at mandelartiklen KUNNE pege i den retning...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på denne påstand men mener at have hørt, at hvis man f.eks. drikker sodavand hele dagen og ens blodsukker derfor er højt, så vil man lagre fedt i større omfang end hvis man undgår sukkeret og har et lavere blodsukkerniveau PÅ TRODS AF at man indtager den samme mændge kalorier.  Netop pga insulingniveauet i kroppen regulerer "tendensen" (hvad det så betyder?) til at lagre fedt.

Man kunne forestille sig, at en diæt bestående af et højt indtag af druesukker efterfulgt af  palmin (yummi  :tongue: ) ville være mere fedende end et indtag udelukkende af en smule brød og kød... fordi at blodsukkeret vil være mere stabilt med brødintaget og ens gennemsnitlige forbrænding derfor højere.

Eller er dette en myte og totalt langt ude!? Jeg synes at mandelartiklen KUNNE pege i den retning...

Scorpio > Jeg tror faktisk du har ret. Jeg har tænkt over det samme. Jeg er dog ikke sikker på at det er blevet be-/af-kræftet videnskabeligt endnu.

Jeg tror heller ikke på at det samlede kalorie-indtag er hele historien.

Der er nok flere faktorer der spiller ind, såsom tidspunkt for indtagelse, sammensætningen af maden fedt/protein/kulhydrater, kroppens evne til at optage næring / forbrændingen, o.s.v, o.s.v.

Edited by Ice eye
Link to comment
Share on other sites

Morten Z- Jeg forstår ikke konklusionen.

Eneste undtagelse er HDL-C (det gode kolesterol) der kun blev øget i kulhydratgruppen, hvilket umiddelbart ikke ser så godt ud for mandlerne, men hvis man kigger på ratioen mellem det dårlige og det gode kolesterol (LDL-C/HDL-C), så faldt den lige meget i begge grupper.
Hvis man kigger i deres tabel ser man:

Almond CHO

LDL -15 -10

HDL -6 +15

LDL:HDL -10 -23

Ratio før 3.1 3.5

Ratio efter 2.8 2.7

Resultatet er at deres ratio er næsten ens efter, men fra starten var CHO-gruppens ratio noget dårligere.

Jeg vil da sige at faldet er ca dobbelt så stort i CHO-gruppen?

Ellers er der flere spændende resultater.

For eksempel:

These data suggest that the greater weight loss observed in almond consumers may have been secondary to greater satiety and the lower bioavailability of calories from nuts.

- Nødder mætter mere end samme mængde kulhydrater som uden tvivl vil fylde mere. Ligeledes bioavaliabiliteten ikke er ligestor i fødevarer, ligesom der også er undersøgelser der påviser med chokolade.

These studies complement each other as they have produced diminished cardiovascular risk using liberal amounts of total fat (specifically MUFA) among different high-risk patient populations, and have produced findings that are consistent with epidemiologic data that has found nut consumption to be associated with reduced CHD risk.
- At nødder kan reducere risikoen for CHD

Det er ikke nogen nyhed.

Jeg quoter mig selv fra et tidligere indlæg.

Undersøgelser har vist at kvinder som spiser mere end 25g nødder om ugen har en betydelig mindre risiko for at få hjertesygdomme.

Men det er altid interessant når flere undersøgelser komplementerer hinanden.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har lige et "dumt" (parktisk) spørgsmål til artiklen og kalorietabeller generelt.

Når man læser deklarationen på en vare fra supermarkedet, opgives der

f.eks. 1500Kj per 100g. Jeg går udfra at dette måles, ved at produktet "får en tur i blenderen" og herefter måles efter bestemte videnskabelige procedurerer.

Spørgsmålet er så om kilojoule opgivelsen, svarer 100% til det vi rent faktisk kan

optage? Eksempelvis koger man jo grøntager for bedre at kunne optage næringen i dem.

Med udgangspunkt i arktiklen kan man jo spørge om mandlerne også er et pulver eller om de er hele? Hvis skal tygge mandlerne først (eller evt. sluger dem hele!), kan man vel godt forestille sig at en del af mandelmassen ryger lige igennem systemet.

Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålet er så om kilojoule opgivelsen, svarer 100% til det vi rent faktisk kan

optage? Eksempelvis koger man jo grøntager for bedre at kunne optage næringen i dem.

Energi indhodlet i en fødevare, tager ikke højde for hvor meget der optages, eller hvad der sker med maden efter den tilberedt eller indtaget. :)

Energi indholdet bestemmes alene ud fra et fysisk forsøg. ;)

Lidt forenklet foregår det ved, at man lægger en prøve (fødevaren) i en lufttæt metalbeholder indeholdende et overtryk af ilt, denne beholder nedsænkes i vand. Nu brænder man prøven af, derefter måler man temperatur ændrering i vanden omkring metalbeholder, nu ved man hvor meget energi prøven indeholder. B)

Hvis skal tygge mandlerne først (eller evt. sluger dem hele!), kan man vel godt forestille sig at en del af mandelmassen ryger lige igennem systemet

Hvis den tygges eller sluges ?

Den bedste optagelse opnås ved at tygge dem, da overfladen bliver større, det giver fordøjelses enzymerne bedre mulighed for at "komme til". ;)

Edited by Helix
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nogle herinde er på det rette spor..

Nu vil jeg så vige mig ud i en lille påstand som måske holder eller ikke gør, for det er noget jeg har hørt et par gange efterhånden..

Det handler nemlig om at jo mere fedt du indtager om dagen jo højere vil den metabolistiske energi forbrænding blive i kroppen fx. hvis en normal person skal holde sit (fedt)stofskifte på max skal han minimum indtage 70-80gram. fedt om dagen?.. der jeg vil hen er jo netop de ene forsøgs personer får mere fedt en de andre i form af mandler? og det kunne måske også være en faktorer til at den ene gruppe har tabt sig mere en den anden.. altså deres hvilestofskifte/stofskifte er større grundet deres fedtindtag i stedet for kulhydrater?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

http://www.dr.dk/p1/vita/arkiv.asp?action=...rticle&id=27816

Nu sender jeg lige et link til den her fremragende radioudsendelse igen, selv om jeg har gjort det i en tidligere tråd.

Fedon Linnberg kommer her ind på at vi skal spise fødevare som passer til hvordan vi rent genetisk er indrettet. Altså mad som vi spiste den gang i tidernes morgen da vi var jægere/samlere. Da var det jo grøntsager, nødder, kød mv. man spiste. Altså en kost der IKKE var bearbejdet på nogen måde. Først langt senere i menneskets historie begyndte vi at proppe os med kulhydrater, da vi blev agerbrugere.

Fedon Linnberg hævder i radioudsendelse at problemet med kulhydrater er, at jo mere man spiser af det jo mere får man lyst til at spise endnu mere, med deraf overspisning til følge. Måske er dette årsagen til at befolkningen bliver federe og federe. Nemlig at sammensætningen af kosten iforhold til fedt, kulhydrat og protein har ændret sig således at vi faktisk spiser mere og mere kuldhydrat på bekostning af fedt og protein.

Link to comment
Share on other sites

Nemlig at sammensætningen af kosten iforhold til fedt, kulhydrat og protein har ændret sig således at vi faktisk spiser mere og mere kuldhydrat på bekostning af fedt og protein.

Man kan også vælge at sige at mennesket langsomt er begyndt at spise flere og flere kulhydrater og mindre fedt og proteiner. Selvom vi dyrker mindre og mindre motion bliver vi i kraft af de flere kulhydrater ældre og ældre.

Tankevækkende! ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
In the digestibility study, fecal samples were collected from healthy subjects who had consumed diets with or without almonds. Almond seeds and fecal samples were examined by microscopy to identify cell walls and intracellular lipid.

Godt man ikke er laborant.

Link to comment
Share on other sites

In the digestibility study, fecal samples were collected from healthy subjects who had consumed diets with or without almonds. Almond seeds and fecal samples were examined by microscopy to identify cell walls and intracellular lipid.

Godt man ikke er laborant.

Nu når du har drejet din egen tråd ud i trådkapring (første gang det er sket? :unsure: ), så findes der mennesker, der i deres fritid samler på dyreekskrementer, som de putter i små æsker med art, dato, tid og sted påført. :blink:

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
 Share