hjælp til kalorieberegninger


mosterline
 Share

Recommended Posts

Hejsa

Jeg er en pige på 23 der efter 4 måneder på skolebænken og en omgang hæftig medicin, er begyndt at bule ud! Det er stille og roligt kommet snigende, efter for meget cola og for maget "hurtigt mad".

Jeg gider ikke på de der vægtvogterkure (er vegetar, og vil ikke opgive det), og så er det at jeg har læst mig lidt frem til alt det der med kalorieunderskud osv. Men jeg kan altså ikke helt regne det ud.

Er der et bestemt antal kalorier der er "perfekt" eller handler det om hvem du er, hvor meget motion osv. Kan i ikke liiiige ( :blink: ) hjælpe mig, og forklare hvordan man regner det ud (og hvor meget forskel motion gør osv), så jeg kan sammensætte min kost selv!

Gør det genetiske en forskel i disse beregninger? Min familie ER ret stor, og det ER altså åbenbart arveligt!

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Hej mosterline - og velkommen til MOL

Overvægt er måske arveligt. Men med mindre man er "syg" stofskiftemæssigt set (og det er MEGET få), så er det simpelt

Energiindtag < energiforbrug => du taber dig

Energiindtag > energiforbrug => du tager på

Længere er den ikke - kort fortalt.

Nu fortæller du ikke noget om din højde, alder og vægt. Alle tre ting der er vigtige for at kunne angive hvad du bruger på dit hvilestofskifte i løbet af dagen.

Ud fra dit hvilestofskifte er det nogenlunde muligt at udregne dit aktive stofskifte. F.eks. er det ganske typisk at en gennemsnitlig person i et normalt stillesidende arbejde, men med daglige gøremål (f.eks. handle ind gå ned med affaldspose osv) har et aktivt stofskifte på ca. 30-50 % oveni i ens hvilestofskifte.

Oveni i dette skal tillægges egentlig motion. En gåtur, svømning, aerobic, cykling, badminton, styrketræning er typiske eksempler. Hver med deres "energiforbrugsprofil".

Gennem en detaljeret opgørelse af dette får du nogenlunde hvad du forbruger af energi.

Overfor dette skal finde hvad man indtager af energi. Det er til gengæld nemt (men besværligt (i starten)). En madvægt, en kostttabel og en lommeregner, og så kan du ragner næsten præcist ud hvad du indtager.

Dette var den (korte) udgave af problematikken. Led på MOL i "vægttabs-formumet" eller spørg yderligere.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Velkommen Mosterline :xmas:

Gør det genetiske en forskel i disse beregninger? Min familie ER ret stor, og det ER altså åbenbart arveligt!

I nogle familier er det måske ikke en genetisk arv, men en social arv - at man i familien ikke har for vane at dyrke sport, og at man spiser for meget & usundt... Hvis man opfatter det som en social arv, er det måske også lettere at tage ansvar for sin situation, end hvis man føler at man er en slave af sin genetik. Dét er blevet en del af min filosofi, mens jeg selv afprøver jarvig13's udmærkede plan ovenfor.

Held og lykke med projektet :)

Link to comment
Share on other sites

Kære begge to

Tusind tak for jeres svar. Stof til eftertanke! Specielt det med social arv VS genetisk arv. Det er vist en debat der aldrig får fred!

Nu er det jo noget helt nyt for mig at der er en ligning for stofskifte mv. og det er da en super hjælp til at tabe sig og få sat ord og begreber på ens madvaner! Ved i hvor jeg kan finde en beregningsmodel! Har prøvet at snuse rundt inde på forummet (puha, der er mange indlæg!) og jeg fandt en engelsk version, men havde faktisk lidt svært ved at gennemskue den!

Og hvor kan jeg finde ud af hvor meget forskellige trænningsformer giver? (spiller selv håndbold to gange om ugen).

Kosttabel, lommeregner og vægten er fundet frem!

Og så lige et spørgsmål mere... så skal jeg nok holde op :unsure: Kan man "spare op" af enerigiindtagningen i løbet af ugen, så man f.eks. kan spise and osv. juleaften (er nemlig vegetar hele året på nær denne dag og Mortens aften... he he), og når man er ude?

Hilsen Line

Link to comment
Share on other sites

Tusind tak for jeres svar. Stof til eftertanke! Specielt det med social arv VS genetisk arv.

Sagt (lidt for) nemt så er ens madvener næsten kun bestemt af miljø (forældre, kammerater, viden osv.) og kun meget sjældent genetisk bestemt. Mao: Gode kostvaner er noget der forståes og bestemmes i hovedet - stort set aldrig i ens gener.

Ved i hvor jeg kan finde en beregningsmodel!
Søg f.eks. på Benedict-Harris, og så finder du en fin beregning (selvom estimationen er gammel så er den stadig god latin = der findes andre, men BH er et godt udgangspunkt). Husk at BH både findes får mænnd og kvinder.
Og hvor kan jeg finde ud af hvor meget forskellige trænningsformer giver?

Masser af steder. Men med stor usikkerhed.

Hvor intens er din to gange håndbold (spil hele tiden eller taktiske og tekniske fif imellem) og i hvor lang tid træner du?

Og så lige et spørgsmål mere... så skal jeg nok holde op  Kan man "spare op" af enerigiindtagningen i løbet af ugen, så man f.eks. kan spise and osv. juleaften (er nemlig vegetar hele året på nær denne dag og Mortens aften... he he), og når man er ude?

Godt spørgsmål - forkert stillet. Med mindre vi går i petitessen (og det gær vi tit på MOL), så er det nemmere at forstår vægttab som en langsigtet proces.

Se energi(u)balance som noget over f.eks. en måned. Hvad du indtager i løbet at et sekund, et minut, en time, en dag eller en uge er i virkeligheden underordnet (det er det ikke, men som indgangsvinel okay).

Hvis du vil tabe dig i over en periode på eksempelvis 2 måneder, så er det:

Energiindtag i løbet af 2 måneder overfor

Energiforbrug i løbet af 2 måneder

Selvom det "købmandsregningsmæssigt" er ok at sige "tager-lidt-idag-og-tærer-på-det-imorgen", så er det ikke sådan kroppen virker.

Hold et konstant energiindtag under dit gennemsntlige energiforbrug, og du er kommet lant.

Link to comment
Share on other sites

Godt spørgsmål - forkert stillet. Med mindre vi går i petitessen (og det gær vi tit på MOL), så er det nemmere at forstår vægttab som en langsigtet proces

Petitesser? Hva mener du? Sku der ikke stå GØR? :tongue:

Pjat til side.

Hvis du vil tabe dig i over en periode på eksempelvis 2 måneder, så er det:

Energiindtag i løbet af 2 måneder overfor

Energiforbrug i løbet af 2 måneder

Selvom det "købmandsregningsmæssigt" er ok at sige "tager-lidt-idag-og-tærer-på-det-imorgen", så er det ikke sådan kroppen virker.

Det er i min verden en modsætning.

I den første kan du godt tage lidt på en dag og tære på det bagefter.

Så siger du kroppen ikke virker sådan. :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil tabe dig i over en periode på eksempelvis 2 måneder, så er det:

Energiindtag i løbet af 2 måneder overfor

Energiforbrug i løbet af 2 måneder

Selvom det "købmandsregningsmæssigt" er ok at sige "tager-lidt-idag-og-tærer-på-det-imorgen", så er det ikke sådan kroppen virker.
Det er i min verden en modsætning.

I den første kan du godt tage lidt på en dag og tære på det bagefter.

Så siger du kroppen ikke virker sådan. :xmas:

Kroppen kan klare næsten alt/tilpsse sig alt. Derfor har du næsten ret.

Jeg skulle (for karkelakpuleren) have skrevet: "Hvis du vil behandle kroppen som den bedst kan lide og hvor du samtidigt for mest ud af den".

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Hej med jer... og tusind tak igen!

På det link wannabe lagde ind, har jeg regnet ud at hvis jeg skal tabe ti kilo skal jeg intage 7500 KJ om dagen. Jeg har så valgt at sætte det ned til 7000, så jeg (forhåbentlig) kan se et resultat snart, for så bliver det nok lidt lettere!

Vildt at de ting man før gik og guffede i sig, fordi man ikke vidste det var usundt, viser sig at være rigtig fedende! (juice, artiskok osv. æv æv æv)

Jeg har også regnet ud at jeg "forbrænder" ca. 7000 KJ, ved hjælp af håndbold og cykling om ugen...

Ser disse beregninger rigtige ud i jeres øjne? Og hvor lang tid skal jeg forvente at der går før jeg har tabt mine 10 kilo? (wannabe... du sagde selv at jeg bare skulle spørge løs :bigsmile: )

Jeg er super motiveret... og er forhåbentlig snart 10 kilo lettere!

Og så lige en sidste ting. Til det med om vægt er genetisk eller ej. Jeg har mange veninder der kan æde hvad de vil, og aldrig bliver større... og så er der mig, der tager 5 kilo på af at begynde at læse! Så det er jo svært at sige!

Men hvis det hænger sammen som i siger, at det næsten altid er socialt arveligt, så er det sku da mega vigtigt at få gjort noget ved sine egne kostvaner, inden man får børn... for ellers giver man jo arven videre!

Jeg tror desværre at det er en blanding. Nogle menesker tager bare hurtigere på, men hvis den anden halvdel er social arv, kan man jo lære sig selv og sine børn at spise udfra hvordan man genetisk er anlagt, så det pludselig ikke får den store betydning!

Tak igen, Hilsen Line

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror desværre at det er en blanding. Nogle menesker tager bare hurtigere på, men hvis den anden halvdel er social arv, kan man jo lære sig selv og sine børn at spise udfra hvordan man genetisk er anlagt, så det pludselig ikke får den store betydning!

Du har selvfølgelig helt ret... Man kan modvirke arven, ved at ændre på sin adfærd.

Det er bare lettere at se, hvis man "træder ved siden af".

En ting jeg har set er at "de tynde", altså dem som ikke så let tager på, tror det er tykkelsen der afgør om man er sund eller ej. Derfor kan man opleve, at de spiser hvad der passer dem af usunde sager. Men hvad de måske overser er, at forkalkningen af årerne kan være ligeså slem som hos "fede" mennesker. Blot en tanke. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Line :xmas:

På det link wannabe lagde ind, har jeg regnet ud at hvis jeg Jeg har også regnet ud at jeg "forbrænder" ca. 7000 KJ, ved hjælp af håndbold og cykling om ugen...

Ser disse beregninger rigtige ud i jeres øjne? Og hvor lang tid skal jeg forvente at der går før jeg har tabt mine 10 kilo? (wannabe... du sagde selv at jeg bare skulle spørge løs  :bigsmile: )

Det kan du finde en del artikler om herinde, og en af de seneste er denne, hvor vi vist nåede frem til at der er ca. 7.500 kcal i et kg. fedt.

Tricket skulle så være at bringe sig et i "begrænset" kalorieunderskud i forhold til ens ligevægtsbehov, og så skulle man vel i teorien kunne dividere dette kalorieunderskud op i de 7.500 kcal - sådan i runde tal. Eksempel: ved et kalorieunderskud på 100 kcal / dag er man 75 dage om at forbrænde et kg fedt.

Det lyder måske af lang tid. Og så kan det jo være fristende at sætte ind med en kaloriefattig kost på fx 1000 kcal / dag, men hvis man ikke "trapper ned" over længere tid, er det min personlige erfaring at stofskiftet så bare drosler ned (vel for at beskytte kroppen), og at man så bare mister energi og blivere mere sløv og ugidelig... derfor tales der om at man skal "snige fedtet af" (indforstået uden at "stofskiftet opdager det"). Jeg tør ikke give et bud på hvor hårdt du kan gå til værks - men det er der måske andre som vil komme med bud på.

Og så lige en sidste ting. Til det med om vægt er genetisk eller ej. Jeg har mange veninder der kan æde hvad de vil, og aldrig bliver større... og så er der mig, der tager 5 kilo på af at begynde at læse! Så det er jo svært at sige!

Men hvis det hænger sammen som i siger, at det næsten altid er socialt arveligt, så er det sku da mega vigtigt at få gjort noget ved sine egne kostvaner, inden man får børn... for ellers giver man jo arven videre!

Jeg tror desværre at det er en blanding. Nogle menesker tager bare hurtigere på, men hvis den anden halvdel er social arv, kan man jo lære sig selv og sine børn at spise udfra hvordan man genetisk er anlagt, så det pludselig ikke får den store betydning!

Hvis vi er i det filosofiske hjørne, er min bekymring nok også i forhold til udviklingen omkring medicinsk og kirurgisk kosmetik. Jeg så i går i "60 minutes" på TV2 Zulu at der i USA nu gives væksthormon til lave børn, så de kan få normalhøjde. Og det er jo velkendt, at der er en del som får rettet lidt med en kniv hist og her. Men hvordan ser disse tilrettede personer en dag på deres egne børn, og hvilken påvirkning påføres børnene derigennem... det synes jeg er bekymrende. Børnene har ikke nødvendigvis selv valgt - ligesom forældrene gør det ud fra deres forestillinger om hvordan de ønsker at se ud.

Edited by Wannabe
Link to comment
Share on other sites

Man kan godt tabe sig uden at det skal gøres alt for besværligt for èn selv. På 1,5 år har jeg tabt 30 kilo ved at ændre kosten og skrue op for motionen. Jeg har konsekvent valgt den magreste variant af al kost - sparet på fedtet og spist lidt hver 3. time, drukket 2 l. vand og motioneret 6 dage om ugen. Pulsen er faldet, jeg har det godt og vægten falder stadig - det skalden også- mangler endnu 8-10 kilo. Det er min erfaring at efter relativ kort tid= 3-4 uger kan man læse kroppens signaler og rette sig ind. Held og lykke med projektet. Det kan altså godt lykkes - også uden en masse matematiske udregninger, hvis man ikke synes den del er så spændende.

( jeg havde i forvejen viden om kulhydrater, protein m.m) :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen allesammen

Endnu engang tak for alle jeres svar og indlæg! Men jeg har lige et par spørgsmål endnu! :(

For det første syns jeg at der er rigtig mange herinde, der regner ud i kcal istedet for KJ! Hvad er forskellen, og er der noget der er mere rigtigt end andet?

Hvad er refeed-dage? Og er det noget jeg bør benytte?

Og så har jeg altså lidt problemer med at regne ud hvor meget energi der er i min mad, når jeg laver retter! For når jeg f.eks. spiser suppe eller kartoffelmos, kan jeg altså ikke finde ud af hvordan jeg regner ud hvor meget der er i! For jeg laver jo ikke kun til mig selv. Jeg laver jo store potioner, men spiser ikke det hele!

Jeg holder mig på ca. 7000 KJ om dagen. Er det rimligt?

Og så lige en sidste ting! Jeg har udprintet en masse tabeller for hvad forskellige fødevarer indeholder af energi... men er det i skrallet format? F.eks. er der ret meget energi i en artiskok, men det er jo kun 1/4 af den man spiser!!!

På forhånd tak, fra Line

Link to comment
Share on other sites

For det første syns jeg at der er rigtig mange herinde, der regner ud i kcal istedet for KJ! Hvad er forskellen, og er der noget der er mere rigtigt end andet?

1 kcal. = 4,2 KJ

Så er den ikke længere. Man kan ikke sige at noget er mere rigtigt end andet....

Rune

Link to comment
Share on other sites

Hej mostrline

Som du kan se har jeg tidligere slået til lyd for, at man faktisk godt kan tabe sig, uden det bliver besværligt mht. udregninger.

Hvis du laver kartoffelmos uden fedtstof og med skummetmælk, tilsætter du få kj udover det der er i kartoflerne.

Suppen: det kommer jo an på hvad du koger den på. Er det grønsager og vand er der meget få kj. i.

Middagen: hvis du konsekvent fylder halvdelen af tallerkenen med gode grønsager, 2 kartofler, magert kød og kun tager 1 gang spiser du ikke for meget.

Kig på Kj. pr. 100 g når du handler ind. Er der f.eks 6 fiberboller i en pose kan du regne ud hvor meget der er i 1 bolle. Hertil lægger du lidt for det pålæg du kommer på.

Jeg har familiemedlemmer der nu også smider masser af kilo på denne måde. Vil du vide mere, så skriv.

Og igen: vær konsekvent i dine indkøb og i hvor meget du vil spise. Groft, grønt, lidt men tit. og så postevand og ud at røre dig, så skal du nok se resultater.

Held og lykke :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder mig på ca. 7000 KJ om dagen. Er det rimligt?

At udregne sit ligevægtsindtag ud fra en formel kan kun bruges som et estimat for hvor stort det er. Det ligevægtsindtag du får ved at indtaste din vægt, højde, alder osv. i formlen er behæftet med en ret stor usikkerhed, jeg ved ikke præcist hvor meget, men jeg ville ikke være overrasket hvis den lå i omegnen eller over 15-20%. Dit hvileforbrug afhænger f.eks. af forholdet mellem fedt og muskler, og så har nogen mennesker simpelthen et højere stofskifte end andre (omend måske ikke så markant som mange gerne vil tro ;) ).

Det lader også til, at vægttabet kan påvirkes af hvad men spiser (altså sammensætningen af kulhydrater, proteiner og fedt i kosten), faktisk tyder noget på, at hvis men spiser en mere fedtholdig kost (indeholdende den samme energimængde!) vil man tabe sig hurtigere (se evt. MOL's forsideartikel her). Som andre tidligere har været inde på, giver det også problemer hvis dit energiindtag ligger væsentligt under dit ligevægtsindtag. I så fald vil din krop sænke sit stofskifte for at spare på resurserne, og dit vægtab vil derfor ikke modsvare dit meget lave indtag.

Den sikreste måde at bestemme sit ligevægtsindtag på, er (som du har gjort) at finde et estimat for sit energiforbrug, og så indtage lidt mindre end det i et par uger. Gennem denne periode vejer du dig flittigt (f.eks. morgen og aften), så du har en god ide om hvordan din vægt bliver påvirket (din vægt kan godt svinge med omkring et kilo om dagen, så de mange vejninger vil sikre dig et godt gennemsnit). Efter denne periode har du så to tal, dit vægttab og din gennemsnitlige energiindtag (for at få det så nøjagtigt som muligt, så skriv ALT hvad du spiser ned). Hvis din vægt har forholdt sig konstant, så har du indtaget dit ligevægtsindtag. Har du derimod tabt dig eller taget på, så kan du bruge at 1 kg fedt ~ 7500 kcal = 31500 KJ til at vurderer hvor meget højere eller lavere dit energiindtag har været, idet det fedt du har tabt/taget på må modsvares af et energioverskud/energiunderskud.

1 kg fedt ~ 7500 kcal ~ 31500 KJ kan også (i nogen grad) bruges til at udregne hastigheden af dit vægttab. Ønsker du f.eks. at tabe dig omkring ca. 500 g om ugen, skal dit ugentlige energiunderskud ligge på ca. ½ kg fedt ~ 7500 kcal / 2 = 3750 kcal, hvilket vil svarer til et dagligt underskud på 3750 kcal / 7 = 535 kcal.

Når alt dette er sagt, så er jeg iøvrigt ret enig med malurt... :xmas:

Edited by Dillerman
Link to comment
Share on other sites

Og så har jeg altså lidt problemer med at regne ud hvor meget energi der er i min mad, når jeg laver retter! For når jeg f.eks. spiser suppe eller kartoffelmos, kan jeg altså ikke finde ud af hvordan jeg regner ud hvor meget der er i! For jeg laver jo ikke kun til mig selv. Jeg laver jo store potioner, men spiser ikke det hele!

Hvis du vil tælle kalorier, må du finde en metode du kan tælle efter... et skøn, fx 1/4 af den store portion er vel bedre end ingenting... efter lidt tid får du sikkert lidt mere erfaring så dit "øjemål" bliver bedre.

Jeg holder mig på ca. 7000 KJ om dagen. Er det rimligt?

I denne artikel http://www.getbig.dk/vis_artikel.asp?id=394 anbefaler Jørgen Storm at man ligger 300-500 kcal pr. dag under sit ligevægtsniveau (x 4.2 giver dig tallet i KJ), mens man i denne http://www.dfif.dk/vt/sundkost/dagskost.asp artikel foreslår 1000 kcal mindre pr. dag (4200 KJ).

Og så lige en sidste ting! Jeg har udprintet en masse tabeller for hvad forskellige fødevarer indeholder af energi... men er det i skrallet format? F.eks. er der ret meget energi i en artiskok, men det er jo kun 1/4 af den man spiser!!!

Smid det du spiser på køkkenvægten - så ved du hvad det vejer og dermed hvor mange kcal der er i. Det tager kun et øjeblik længere, hvis man alligevel er i sit køkken :xmas:.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Igen allesammen og rigtig godt nytår!

Jeg ville bare lige sige tak til alle jer der har hjulpet og givet gode råd! Jeg har indtil vidre tabt 7 kg. Og jeg er SUPER STOLT... he he

Og nu gider jeg ikke veje mig mere, men har besluttet at kigge i spejlet, og finde ud af hvornår jeg er tilfreds!

Det er sjovt som de første par kilo var super svære, og hvordan det nu er blevet rutine og at det slet ikke er svært mere! Specielt i juletiden, havde jeg regnet med at få store problemer, men nix... jeg har simpelthen ikke lyst til al den energifyldte mad mere! Og det ryger bare af mig. Dejligt!

Tusind tak for hjælpen

Line

Link to comment
Share on other sites

Øhh!

Der er noget der er gået min næse forbi.

Hvad er baggrunden/referencen for at I regne 1 kg fedt som 7500 kcal og 31.500 KJ når sundhedsstyrelsen har 1 g = 9 kcal og 38 KJ.

Er der indregnet en bestemt faktor i forbindelse med tabt af 1 kg kropsvægt eller er det en fejl? Har i øvrigt bemærket talangivelserne ofte varierer væsentligt i sites om vægttab.

Link to comment
Share on other sites

[quote

Jeg ville bare lige sige tak til alle jer der har hjulpet og givet gode råd! Jeg har indtil vidre tabt 7 kg. Og jeg er SUPER STOLT... he he

Og nu gider jeg ikke veje mig mere, men har besluttet at kigge i spejlet, og finde ud af hvornår jeg er tilfreds!

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen og tak for de søde ord!

Ja, jeg vil godt fortælle lidt mere om hvordan jeg har gjort!

Jeg har indtaget ca. 6000 KJ om dag. +/- 500! (på nær de dage jeg var i byen)Og det er mod de ca. 7500-8500 jeg for det meste indtog før! Og så har jeg cyklet selvom der var langt og koldt og så spiller jeg håndbold 2 gange om ugen!

Altså i starten vejede jeg maden, droppede colaen og alt det der. Jeg regnede nøje ud hvad jeg indtog hver dag. Da jeg så havde fundet ud af hvad der var lidt og meget energi i I FORHOLD TIL HVOR MEGET DET MÆTTEDE OG I HVOR LANG TID (for det sir altså også en del. Jeg er vegetar, og jeg kunne jo ikke bare spise grøntsag uden noget andet, så jeg har spist kartofler og alt det der, som der faktisk indeholder meget energi, men som jeg syns mætter godt og længe).

Så holdt jeg mig til det ikke-så-energi-holdige, og havde nogle "kontroldage" hvor jeg så vejede maden hele dagen, for at se om det var som det skulle være.

Og så har jeg planlagt min dag mere. Et af mine problemer før var, at jeg tit købte noget "junk" fordi jeg havde for travlt og var for utålmodig til at købe ind og lave mad. Men nu sørger jeg hele tiden for at have gulerødder, frugt og rugbrødsmadder på mig når jeg går ud! Og spiser jeg junk er det salater osv. på cafeer.

Men det er ret smart at regne på det og sån, for efter et par uger bliver det bare rutine, og nu tænker jeg slet ikke over det mere, spiser jo bare det der er i køleskabet (køber ind hver 3. dag nu, så der altid er noget i køleren), og tjekker ALTID hvor mange kj/100 gr. der er i det jeg køber.

Det eneste jeg absolut ikke er gået på kompromis med, er min letmælk i kaffen... he he... Det blir der aldrig gjort noget ved!

Men nu har jeg altså besluttet mig for at kigge i spejlet istedet for at veje mig, for jeg tror det er farligt for mig at "sætte mål" hele tiden. For jeg ved simpelthen ikke nok om alt det der med fedtvæv, muskler osv. Så jeg kan hurtigt komme til at sætte "usunde mål" tror jeg! Og den der BMI er på 22 nu. Og det er jo meget ok! (Men som sagt ved jeg ikke noget om det)

Kærlig Hilsen Line

PS. spørg bare, men altså der er jo folk herinde der har tabt 25 kg og mere, så de er jo altså sejere!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share