HST+20 rep breathing squat combo


Balleh
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har tænkt på, om man ikke kan køre et HST-program og samtidig udnytte den store hormon frigivning ved 20 rep breathing squat?? :o

Sådan jeg forstår de to træningsmetoder, udelukker de ikke hinanden?? (jo selvfølgelig i squat øvelsen, men udover den)

Evt. erfaring?

Hilsen Balle H :)

Link to comment
Share on other sites

ikke 20rep squat, men 10 af så mange sæt som jeg har i mig(gerne 5+)... har jeg rigtigt gode erfaringer med... alternate dødløft/squat, squatten skifter mellem volumen/breathing squats og tungt... de tunge squats veksler mellem 2-3rep og 1rm forsøg .. på den måde går der næsten 3 uger mellem hvert maxforsøg.. Anyway, den fremgangsmåde har fungeret topnice for mig....

Link to comment
Share on other sites

Da HST trænes som et helkropsprogram, får du selvsagt aktiveret stort set hele kroppens muskelmasse. Derfor vil hormonresponset også være effektivt. Kvaliteten af hormonfrigørelsen vil dog afhængig af hvor tungt du løfter.

Det er muligt at du kan tvinge lidt ekstra hormoner i blodbanen ved at inkorporere breathing squat, men denne effekt tror jeg kun er det traditionelle HST overlegen i starten af en HST cyklus, hvor der i reglen arbejdes med lette vægte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg stiller mig stadig meget tvivlende overfor det peak i GH! niveauet efter mange gentagelser har på muskeltilvæksten. Bestemt ikke noget jeg end ville gide at forholde mig til i forbindelse med program design.

Bemærk at det i tidligere undersøgelser, gav et peak i test niveauet ved køre tunge 5 reps sæt (om det er 5 eller i boldgaden betyder nok ikke det vilde). Omvendt, så vil dit testniveau også stige hvis du drikker en smule alkohol... det vil også peake efter 7 dages sexuel afholdenhed (ingen onani eller sex). Men med mindre jeg kan mimikere en ugentlig 600mg test enanthate dosis, så har jeg hverken tænkt mig at begynde at drikke post træning, eller stoppe med nogen andre aktiviteter.

Hvis du kigger på undersøgelser, hvor forsøgspersoner får 150mg, 300mg eller 600mg TE om ugen, så er der stort set ingen forskel vs. kontrolgruppen bortset fra den gruppe som modtager 600 mg. Et lille peak post træning ligger et sted, hvor skalaen ikke engang er begyndt endnu.

:santa2:

Link to comment
Share on other sites

Cilius:

Jeg stiller mig stadig meget tvivlende overfor det peak i GH! niveauet efter mange gentagelser har på muskeltilvæksten. Bestemt ikke noget jeg end ville gide at forholde mig til i forbindelse med program design.
Jeg vil skynde mig at pointere, at jeg ikke personligt har nævnt GH som værende en potent anabolsk faktor i raske styrketrænende mennesker (personer som lider af forskellige GH forstyrrelser kan helt eller delvist helbredes med ekstra GH supplementation)! Som du sikkert ved, er der lavet en række forsøg, hvor man har givet atleter forskellige GH doser uden at kunne observere en nævneværdig større mængde kontraktile proteiner eller forbedret styrke. Man har hverken kunnet konstatere en forhøjet proteinsyntese eller en mindsket nedbrydning af kroppens proteiner. Resultater som viser at visse forsøgspersoner tilegner sig en større andel af fedtfri masse efter GH tilskud, kan forklares ved væskeophobning og/eller øget mængde bindevæv.

Her er nogle af de referencer jeg ligger inde med (de nederste er reviews):

Yarasheski KE, Campbell JA, Smith K, Rennie MJ, Holloszy JO, Bier DM. Effect of growth hormone and resistance exercise on muscle growth in young men. Am J Physiol. 1992 Mar;262(3 Pt 1):E261-7.

Deyssig R, Frisch H, Blum WF, Waldhor T. Effect of growth hormone treatment on hormonal parameters, body composition and strength in athletes. Acta Endocrinol (Copenh). 1993 Apr;128(4):313-8.

Frisch H. Growth hormone and body composition in athletes. J Endocrinol Invest. 1999;22(5 Suppl):106-9.

Yarasheski KE. Growth hormone effects on metabolism, body composition, muscle mass, and strength. Exerc Sport Sci Rev. 1994;22:285-312.

Weber MM. Effects of growth hormone on skeletal muscle. Horm Res. 2002;58 Suppl 3:43-8.

Bemærk at det i tidligere undersøgelser, gav et peak i test niveauet ved køre tunge 5 reps sæt (om det er 5 eller i boldgaden betyder nok ikke det vilde). Omvendt, så vil dit testniveau også stige hvis du drikker en smule alkohol... det vil også peake efter 7 dages sexuel afholdenhed (ingen onani eller sex). Men med mindre jeg kan mimikere en ugentlig 600mg test enanthate dosis, så har jeg hverken tænkt mig at begynde at drikke post træning, eller stoppe med nogen andre aktiviteter.

Ovenstående ændrer dog ikke ved at resultaterne fra tung styrketræning af kroppens store muskelgrupper til en hvis grad vil smitte af på de mindre muskelgrupper pga. det hormonelle respons.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share