Løb og vægttab


Cykelmyg
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man kan, i så fald hvor meget, opnå vægttab ved at løbe 5 km om dagen, 5 gange om ugen, hvis man ikke ænde sin kost? Jeg har prøvet at læse lidt om det, og det virker som om det næsten ingen effekt har, hvis man ikke laver om på sin kost. Målet er vægttab. Er der noget der ved noget om det? :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er der høj risiko for at du tager på i vægt. KOmmer selvfølgelig lidt an på hvor meet motion du i forvejen dyrker. Hvis du er begynder, er der risiko for at du begynder at æde mere end du gør nu. Kræver selvkontrol.

Uden at være ekspert, tror jeg at du vil have større gavn af fx 2 ugentlige ture a 10-15 km end 5 km hver dag. Afhænger selvfølgelig af om du er i form til det.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er der høj risiko for at du tager på i vægt. KOmmer selvfølgelig lidt an på hvor meet motion du i forvejen dyrker. Hvis du er begynder, er der risiko for at du begynder at æde mere end du gør nu.

Ligesom allerup, så kunne jeg godt tænke mig at høre hvorfor.

Derudover: Set for et vægttabmæssigt synspunkt alene, så er mange ture fordelt på mange dage om ugen faktisk bedre end få ture over få dage om ugen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Uden at være ekspert, tror jeg at du vil have større gavn af fx 2 ugentlige ture a 10-15 km end 5 km hver dag. Afhænger selvfølgelig af om du er i form til det.

Det er altså i vores alles interesse at man holder sig til at give gode råd om det man ved noget om. Jeg forstår så udmærket ønsket om at hjælpe andre, men hvis man rådgiver om noget, som ret beset ikke er 100% sikker på er rigtigt, så er det uheldigt ;)

MOL skulle gerne fortsætte med at være et sted hvor man kan hente troværdige råd og ikke hønsegård (Allerups nu lukkede log undtaget :lol:)

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

Derudover: Set for et vægttabmæssigt synspunkt alene, så er mange ture fordelt på mange dage om ugen faktisk bedre end få ture over få dage om ugen.

Er det ikke det samme du gør jarvig13 ? Giver råd uden at begrunde dem?

Synes lige i skulle tage og slappe lidt af.

Link to comment
Share on other sites

>> Achmed

Dit svar er hverken særlig præcist, særlig rigtig eller særlig uddybende. Derfor er det naturligt, at folk beder dig om at uddybe dine meninger/synspunkter.

Derfor mit råd til dig: Svar konstruktiv istedet for at gå i en defensiv, med barnagtige træk såsom "du gør det samme"....

Rune

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man kan, i så fald hvor meget, opnå vægttab ved at løbe 5 km om dagen, 5 gange om ugen, hvis man ikke ænde sin kost? Jeg har prøvet at læse lidt om det, og det virker som om det næsten ingen effekt har, hvis man ikke laver om på sin kost. Målet er vægttab. Er der noget der ved noget om det? :xmas:

Lad os repetere den gode gamle regel: Forbrug ved løb er 1 kcal/kg legemsvægt/km. Lad os antage, at du vejer 70 kg. Regnestykket bliver derfor 1 X 25 X 70 = 1750 kcal/uge. Når man indregner væskebindinger og lignende, kan man gå ud fra, at et g fedtvæv modsvarer 7 kcal. Pr. uge vil man derfor tabe 1750/7 = 250 g. Om det er meget eller lidt må du selv vurdere. Det er til gengæld sandsynligt, at du ikke får glæde af hele underskuddet, fordi du slukker tørsten efter løbeturen med noget kalorieholdigt.

-Men du skal jo også have med, at det slet og ret er godt for helbreddet at løbe 25 km om ugen, vægttab eller ej.

Link to comment
Share on other sites

-Jeg cykler ca. 5-6 timer om ugen, og ville gerne i gang med at løbe. Det skal være for at motion, når jeg ikke kan nå til timerne. (starter på eksamener) Jeg styrketræner ikke, og hr ikke løbet i mange år, så jeg tror ikke jeg kan løbe 10-15 km. Så jeg ville bare starte med 5 km om dagen. Hvis der er nogen der har et bedre forslag, er jeg åben.. :santa2:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart synes jeg det lyder som en god ide. Vægttab handler om forbrug vs. indtag. Så hvis du løber hver dag, men spiser det samme som altid, vil du tabe dig. (som alle de andre også har skrevet). Desuden skal du tænke på at motionen sætter din forbrænding op, så du forbrænder mere mellem dine løbeture end hvis du ikke løb. Bonus.

Hvis du ved at du ikke får tid til at cykle, er det et godt alternativ. Selv om det kun er 5 km om dagen. Du kan gøre det når du har lyst og mulighed, og det er da guld værd i en eksamensperiode, frem for helt at droppe motion.

Men der er ingen tvivl om at du vil opnå et hurtigere vægttab ved at sætte indtaget lidt ned samtidig.

Der findes løbeprogrammer på http://www.dourun.com - også med henblik på vægttab hvis du gerne vil strukturere det lidt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du primært skal fokusere på kosten for at tabe dig.

Cykler du 5-6 timer pr. uge er du oppe på et rimeligt motionsniveau.

Øget motionsniveau øger selvfølgelig energiforbruget, men vægttabet

opnås kun hvis du kan fastholde energioptaget (og ikke spiser mere end dit hidtidige forbrug - hvilket kan være svært).

Det er fint, du gerne vil påbegynde løb, men løb belaster kroppen (primært fødderne betydeligt hårdere end cykling) især hvis man vejer for "meget". Hvis målet alene er vægttab er cykling nok en bedre ide. Vælger du alligevel at påbegynde løb er min anbefalinger derfor, at gå mere gradvist frem.

Med cyklingen har du en vis grundform og vil derfor formentlig de første gange føle det forholdsvis let at løbe 5 km. Knogler, led og sener skal derimod gradvis tilvænes løbebelastningen. Resultatet bliver derfor også for mange der påbegynder løb et højt ambitionsniveau i starten, men efter 1-2 uger skader ved at gå for hurtigt frem.

Det er her væsentligt, at du giver kroppen mulighed for restitution, tilvænning og opbygning af styrke i led og sener. Løb hver dag er derfor en dårlig ide i starten.

Start hellere i en opstartsfase med 2-->3 gange om ugen 5 km med skift imellem gang og løb (Jævn tempo - tempo/intervaltræning først senere). Lyt til din krop, hvis der opstår smerter (tag cyklen i stedet). Efter 1-1½ måned (med gradvis overgang til løb på hele turen) er den første tilvænningsperiode overstået. Herefter kan du langsomt øge tempo og længde efter et individuelt program der passer dig.

Ja, det lyder kedelig (specielt når du tidligere har løbet længere), men tilvænningsperioden er en god investering.

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtigt at cykling er mere skånsomt for led og scener end løb, men det er på den anden side heller ikke nær så effektivt hvad angår forbrænding af kalorier.

Der eksisterer i dag en række rigtig godt "kom-i-igang" programmer, som kan hjælpe en henover de første ugers træning og til et niveau, hvor man kan løbe ca. 30 minutter uden pause. Hvis formålet er at forbrænde kalorier ville jeg fokusere på sådan et program i stedet for at tage cyklen.

Link to comment
Share on other sites

jeg forstår godt hvad der menes. Men jeg er altså ikke overvægtig, jeg var bare nysgerrig for at vide hvor meget jeg ville komme til at tabe mig, kunne da godt tabe 2 kg, men heller ikke mere. Det var også for at prøve noget andet end cykling, og fordi det er nemt i perioder hvor man har travlt.

Anyway, mange tak for hjælpen. :)

Link to comment
Share on other sites

Diddley"Det er rigtigt at cykling er mere skånsomt for led og scener end løb, men det er på den anden side heller ikke nær så effektivt hvad angår forbrænding af kalorier."

(beklager jeg ikke har lært at bruge diverse rammer mv.)

Overvægtig eller ej - det er ikke det afgørende. Mit argument er, at overgang til løb kræver tilvænningsperiode. Derfor kan træningen først blive en effektiv kalorieforbrænder efter en længere indkøringsperiode. Dyrker man i forvejen anden konditionskrævende idræt opnås vægttab derfor hurtigere ved at øge mængden for denne.

Jeg er ny i foraet, men det virker som om de fleste indlæg koncentrer sig om generelle anbefalinger i stedet for også at tage udgangspunkt i den træningssituation den enkelte har som udgangspunkt.

Diskussionen om hvor meget man taber præcist er uinteressant med mindre man vejer al tilførsel af kalorier. Selv da er der meget store individuelle forskelle på forbrændingsniveauet. Men ok det giver et lille fingerpeg om den isolerede effekt.

Desuden afhænger effektiviteten af forbrændingen i høj grad af den mængde og intensitet træningen udføres med. Der er næppe belæg for at løb generelt er væsentligt mere effektiv end cykling. Desuden er det lettere at øge træningsmængden hurtigere ved cykling (og dermed forbrændingen).

Men, selvfølgelig hvis man gerne vil løbe er det fint, men gå langsomt frem i starten.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du simpelthen leder efter en anden måde at konditionstræne på end med cyklen - så kan jeg varmt anbefale løb. Når først man er kommet over de første 2-3 uger, og kroppen bliver vænnet til belastningen er det en kanon-måde at træne på.

Hvis du er vedholdende vil du også hurtigt finde ud af at 5km i virkeligheden ikke er andet end en lille hyggetur.

Jeg skiftede styrketræningen ud med løb, bla. fordi det var mere praktisk (samme problem som dig) hvad angår tid, og fordi jeg var ved at køre sur i træningen. I dag løber jeg 4 gange om ugen, og planlægger at tilføje en 5. tur i starten af det nye år.

Det fedt, som jeg tidligere havde problemer med at komme af med er stille og roligt forsvundet uden at jeg har ændret nævneværdigt på min kost. Idag kan jeg spise stort set hvad jeg har lyst til uden at tage på :) :santa2: Egentlig ret behageligt her i juletiden.

Det er min erfaring, at vægttabet langt overstiger det kalorieforbrug man præcist kan regne sig frem til. Jeg ved ikke, hvad den videnskabelige begrundelse er, men mit løb alene burde ikke kunne forklare det vægttab jeg har oplevet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man kan, i så fald hvor meget, opnå vægttab ved at løbe 5 km om dagen, 5 gange om ugen, hvis man ikke ænde sin kost? Jeg har prøvet at læse lidt om det, og det virker som om det næsten ingen effekt har, hvis man ikke laver om på sin kost. Målet er vægttab. Er der noget der ved noget om det? :xmas:

Hej

Nu skriver du 5 km....nu ved jeg ikke, hvor godt du løber, så det er lidt svært. for hvis du løber de 5 km. i langsomt tempo, får du ikke det samme ud af det, som hvis du i stedet løber så hurtigt du kan (og dermed altså så langt du kan) på 25 min. Prøv det, jeg er ret sikker på at du vil tabe dig....men du skal selvfølgelig være opmærksom på, ikke at indtage flere kalorier end du plejer..

Go' løbetur :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share