Protein i urinen?


AndreasB
 Share

Recommended Posts

Hey,

Jeg var for nogle uger siden til Sjællandsmesterskaberne i Indendørsroning. I den forbindelse var jeg så heldig at træffe de venlige mennesker fra Doping Kontrollen, hvilket faktisk var en meget sjov oplevelse, idet jeg ikke havde prøvet noget lignende før.

De fik en sjat urin, og konsterede i den forbindelse, at der var et ret højt indhold af protein i min urin, hvilket undrede mig en del, eftersom jeg ikke har spist proteintilskud i flere måneder.

Jeg er senere af en bekendt, der er læge, blevet rådet til at få testet min urin en gang til, idet han mener, at det kan være tegn på nyre-skade, hvis der er (meget) protein i urinen.

Jeg testede derfor, og kunne konstare, at protein niveauet i min urin var helt normalt- super!

Jeg har en idé om, at det høje proteinniveau kan skyldes, at jeg kort forinden den første test havde lavet en 2000 meter, som var blevet udført ved temmeligt høj intensitet. Jeg gætter mig til noget med, at proteinen stammer fra muskelnedbrydning eller noget.

Anyhow - det er her mine spørgsmål kommer ind:

Kender nogen noget til protein i urinen? er det normalt med protein i urinen? stiger indholdet af protein ved høj-intensitetstræning? stiger den ved lav-intensitet? kender nogen nogle referencer vedr. spørgsmålet?

På forhånd tak :xmas:

Andreas B

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener et "skummet" i WC kummen indikerer at der er æggehvidestoffer i urinen. Egentlig må et evt. overskud altså udledes denne vej.

Med chance for at virke ulækker, så kunne et selvstudium være at spise en hel pose flæskesvær og så have logbogen liggende på WC'et ?

Spøg til side - det kunne være interessant med nogle relevante svar.

Kim S

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg kan kun sige hvad min Human Fysiologi bog siger: Normalt vil der ikke komme aminosyrer med ud i urinen, da de vil reabsorberes næsten 100% (ligesom glucose) i nyrerne.

Kim S> Hvorfor skulle et evt overskud udsendes fra kroppen, når det kan benyttes som energi? Jeg tvivler på at kroppen udskiller nogen form for energi, ihvertfald hvis man er rask. Vil du mene at man ikke kan blive fed af kun at spise protein?

Link to comment
Share on other sites

Kim S> Hvorfor skulle et evt overskud udsendes fra kroppen, når det kan benyttes som energi? Jeg tvivler på at kroppen udskiller nogen form for energi, ihvertfald hvis man er rask. Vil du mene at man ikke kan blive fed af kun at spise protein?

Jeg må være dig et kvalificeret svar skyldig. Historien med "skummet" og flæskesværene holder vand for mit eget vedkommende - Jeg føler lede ved at opfordre andre til at efterprøve teorien.

Kunne det ikke tænkes at der ligger en begrænsning i hvor meget kroppen kan optage af proteinstoffer af gangen og resten "skylles" ud ?

Logik vil være at overskydende protein blev omdannet til fedt, som du selv nævner men holder det vand ved store doser indtaget på éen gang ?

Kim S

Edited by Kim S
Link to comment
Share on other sites

Dines:

Hvilken " Human Fysiologi bog" benytter du dig af?

Kim S:

Proteiner udnyttes ganske effektivt af kroppen, hvad enten det er til forbrænding eller biosyntese. Det er kun ganske få procent som evt. går til spilde. AF hev i forgange tider følgende citat frem fra hendes fysiologibog (Ganong 2003, side 476):

Approximately 50% of the digested protein comes from ingested food, 25% from proteins in digestive juices, and 25% from desquamated mucosal cells. Only 2-5% of the protein in the small intestine escapes digestion and absorbtion. Some of the ingested protein enters the colon and is eventually digested by bacterial action. The protein in the stools is not of dietary origin but comes from bacteria and cellular debris...
Link to comment
Share on other sites

Godt Folmand....ellers var jeg kommet efter dig :)

Det er iøvrigt ganske alm. urinstof du snakker om det. Det er ikke hvad diskussionen handler om...

Protein findes i urin. Er der mere end der plejer eller hvad normalen er kan det tyde på at der er problemer men det er ikke nødvendigvis tilfældet. Det kan skyldes kraftpræstationen men også det kan også være nyreproblemer (om kan opstå på mange forskellige måder) snak med din læge for at være på den sikre side...der er ikke nogen der kan komme med andet end et gæt over internettet.

Iøvrigt gad jeg godt vide hvordan de konstaterer at du har meget protein i urinen. Da jeg var til dopingtest tjeckede de da ikke det. Kun pH og brydningsindeks.

Link to comment
Share on other sites

De stribsede den (i forbindelse med ph-testen), og ud fra den her strib kunne de altså også aflæse proteinindholdet.

Den test jeg lavede i sidste weekend, fik jeg min kæreste til at hjælpe mig med. Hun er dyrlæge, men dyrlægerne anvender tilsynladende almindelige "humane stribs" til test af dyreurin. På disse stribs kan man aflæse en hel masse forskelligt - bl.a. ph og proteinindhold.

Den seneste test blev lavet på en dag, hvor jeg havde lavet noget LSD, men altså ingen høj-intensitet, og den viste helt normalt proteinindhold (dette på trods af, at massefylden var lidt over normal, givetvis fordi jeg var lidt dårligt hydreret som følge af LSD-træning).

Jeg spørger ikke fordi jeg er nervøs - har jo nu konstateret at protein-niveauet i min urin til dagligt er normalt. Desunden er det min plan, lige at snuppe en efter-test om nogle uger for at være helt sikker.

Er der nogen der kender noget til litteratur eller studier vedr. stigning i proteinindhold som følge af høj-intensitetstræning?

Andreas B

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle forleden dag have lavet en test (for at tjekke noget, som ikke kommer jer ved :tongue: ), hvor lægen skulle bruge en urin prøve fra mig - en lille sjat morgenurin. Aftenen forinden havde jeg nappet en ordentligt proteinshake, og da jeg vågnede for at skulle urinere ( :blink: ), fyldte jeg lige et lille reagensglas af en art, med urin, og gik så over til lægen med det. Der fik jeg af vide, at jeg skulle komme med en ny, da det meget store indhold af proteinen i mit urin, gjorde det umuligt for at ham at teste de andre ting. Ergo bliver der altså udskildt protein i urinen, eller også failer mine nyrer bare. Det håber jeg sgu ikke at de allerede gør, i en alder af 17.

Edited by Anders
Link to comment
Share on other sites

Filtration i glomeruli

(...) Proteinmolekyler holdes stort set tilbage, mens alle mindre molekyler filtreres ud, her under plasmaets ioner, glukose, urinstof, aminosyrer og vandopløselige vitaminer.

Resorption af organiske stoffer

I epitelcellerne ind mod hulrummet (vævsvæsken -red) findes der kanaler, der er passable for glucose, aminosyrer, mælkesyre og ascorbinsyre, når de følges med en NA+-ion. (...)

Under normale forhold resorberer cellerne i de proksimale turbuli alt, hvad der er filtereret ud. (Man kan sige at kroppen har brug for det hele). Der er dog en øvre grænse for resorptionen.

Fra Christoffersen, Gert m. fl. "Fysiologi - Kroppens funktioner", Nucleus 2001"

Så vidt jeg kan regne ud, er det altså et både og ... alt over vores resorptionsgrænse vil blive udledt. Spørgsmålet er så bare, hvor meget vi kan genoptage?

- Hr. Kirchebrandt :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share