High Fructose Corn Syrop


Xiphoideus
 Share

Recommended Posts

Har læst en bog af Critser der hedder FAT LAND, og er her faldet over en "sukkerart" der hedder High Fructose Corn Syrop som bruges i adskillige madvarer bl.a. sodavand. Det viser sig at være langt billigere end konventionelt sukker og derfor meget udbredt.

Har undersøgt sagen og det viser sig at HFCS opfører sig anderledes end anden sukker i metabolismen og derfor "måske" feder mere. HFCS giver ikke samme insulinrespons og dermed ikke leptin respons og derved ingen mæthedsfølelse. Er der nogen der har viden om dette? Hvad med nogle gode links?

Håber der sidder nogen med lidt brugbar viden! :bigsmile:

Xiph

Link to comment
Share on other sites

Sirup indeholder så vidt jeg husker primært fruktose... der findes 2 forskellige sukkerarter rent optagelsesmæssigt:

1. Fruktose

2. Alle andre

Så det må nødvendigvis være fruktose du ønsker at undersøge nærmere. Har et par gode links (mener jeg) derhjemme.. kan prøve at kigge senere i dag :)

Link to comment
Share on other sites

Dermed har man benævnt de simple kulhydrater som hurtige og de komplekse som langsomme, da det rent biokemisk må tage længere tid at nedbryde og optage komplekse kulhydrater. Det har dog vist sig, at være en sandhed med modifikationer, idet komplekse kulhydrater fra visse fødevarer nedbrydes og optages næsten lige så hurtigt som simple kulhydrater.

Det vil med andre ord sige at selvom maltodextrin er et komplext kulhydrat så optaget det lynhurtigt. Frugtsukker optages normalt langsomt i blodbanen, men den der er i sodavand optages lynhurtigt.

Den sukker der er i sodavand giver en meget høj insulinresponse, det mætter meget lidt og er i det hele taget støvsuget fra vataminer, mineraler og mikro/makro nutrienter.

Link to comment
Share on other sites

Hessel

Det stemmer bare ikke overens med at HFCS ikke giver det store insulinresespons og derved heller ikke den store leptin udskillelse. Derfor føler man ikke mæthed som hvis det var regulært glucose man havde indtaget. Derudover vil HFCS lettere blive omdannet til fedt i leveren. I sidste ende vil det måske betyde at man ved at indtage HFCS bliver federe end hvis man havde indtaget glucose i en anden form. Desuden bliver man måske med tiden mere insulinresistent.

Jeg har søgt og fundet på pubmed, men magter ikke at linke til det.

Hvis du søger på fructose and insulin and leptin finder du en artikel af Elliot et al. som skriver om dette. Jeg ville bare gerne vide mere og måske der var nogen herinde der lå inde med viden om det.

Xiph

Link to comment
Share on other sites

I hvilke fødevarer findes HFCS i i danmark?

Hvis du søger på fructose and insulin and leptin finder du en artikel af Elliot et al. som skriver om dette.

Jeg får 16 søgeresultater ud af det men ingen af Elliot.

Nogen der har fundet det?

www.pubmed.com

Der skal ikke bruges login til at søge.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe

Skriv: fructose and insulin and leptin

Som nr 4 er der en artikel af bl.a. Elliot som hedder: "Fructose, weight gain, and the insulin resistance syndrome".

Håber det hjalp lidt.

Hvilke føde varer det findes i er jeg ikke helt 100 på, men jeg ved at sodavandsproducenter bruger det i stor stil. Sammenholdt med den senere tids diskussioner omkring unge/bærn og sodavandsdrikkeri, synes jeg det er lidt skræmmende at HFCS kan kave disse effekter.

Xiph.

Link to comment
Share on other sites

Skriv: fructose and insulin and leptin

Som nr 4 er der en artikel af bl.a. Elliot som hedder: "Fructose, weight gain, and the insulin resistance syndrome".

Det hjalp :xmas:

Aner ikke hvad jeg søgte på første gang.

Har du selv læst artiklen, eller har du kun læst abstract?

Har undersøgt sagen og det viser sig at HFCS opfører sig anderledes end anden sukker i metabolismen og derfor "måske" feder mere. HFCS giver ikke samme insulinrespons og dermed ikke leptin respons og derved ingen mæthedsfølelse
Hvilke føde varer det findes i er jeg ikke helt 100 på, men jeg ved at sodavandsproducenter bruger det i stor stil. Sammenholdt med den senere tids diskussioner omkring unge/bærn og sodavandsdrikkeri, synes jeg det er lidt skræmmende at HFCS kan kave disse effekter.

1. Jeg aner ikke hvilke fødevarer der indeholder HFCS i DK, jeg har ærlig talt heller aldrig set det i en vare? At det er et problem i USA betyder langt fra at det er et problem i DK.

2. Hvis du læser artiklen står der at HFCS indeholder normalt ca 55% fructose, som er "synderen". Det er ikke meget mere end i alm. sukker.

3. Fructose giver ikke samme insulinrespons og dermed ikke samme leptin respons, som alm. sukker. Rigtigt. Men du kæder det sammen med overvægt, hvilket kan være lidt misvisende. Leptin niveauet hænger mere sammen med mængde af fedt end insulinudskillelse hos overvægtige, og derfor hvis fructosen resulterer i overvægt vil den alligevel også resultere i øget udskillese af leptin.

4. Ens mæthedsfølelse er også påvirket af meget andet.

Det kan være jeg misforstår dig, men jeg kan ikke se hvad din bekymring bygger på?

Ellers prøv at uddyb, hvad du præcist spørger om.

Link to comment
Share on other sites

Stubbe

Ja jeg har læst artiklen og studiet er (som alle? andre) omhandlende gnavere hvilket er et problem, men alligevel giver et fingerpeg om effekten.

Jeg ved ikke om jeg er bekymret, men syntes måske det er lidt ærgerligt at industrien kan lave fødevarer som måske er "skadelige" for vores helbred og at vi ikke er klar over hvad præcis der er i vores mad og hvilken virkning det har på os.

Jeg har heller ikke set det i danske fødevarer - ihvertfald ikke beskrevet som HFCS, men ordet sukker er vel egentlig dækkende uden at fortælle hvilken slags sukker det drejer sig om!? Jeg tror ikke danske producenter af f.eks. sodavand undgår at bruge det når det nu er så meget billigere. På Coca-colas hjemmeside er det end ikke antydet at DK cola skulle indeholde andet end USA cola. Desuden bruges HFCS til madsminke (i f.eks. kager) hvilket resulterer i et højere kalorieindtag.

At leptin udskillelsen hænger sammen med fedtmængden betyder vel ikke at HFCS ikke har nogen betydning. Fordi den ikke betyder så meget som andet, gør den vel ikke ubetydelig? Det samme gør sig gældende for mæthedsfølelsen - den reguleres også af andet, men stadig påvirkes den af leptin.

Det jeg spørger om er:

Er der nogen der kender til udbredelsen af HFCS i danske fødevarer?

Foreligger der human-studier på HFCS's indvirkning på metabolismen?

Hvis HFCS har en skadelig indvirkning på metabolismen synes jeg det er mærkeligt at ingen har undersøgt det og i givet fald gjort opmærsom på det. Nogen egentlig bekymring har jeg ikke - bare en sund nysgerrighed :)

Xiph

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share