Fedt FAQ


Hessel
 Share

Recommended Posts

  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej, er der tilfældigvis en der har et link til dette:

Hvad gør fisk/fiskeolie?

I fisk findes der nogle specielle langkædede n-3 fedtsyrer (Eicosapentaensyre, EPA og Docosahexaensyre, DHA).

Disse fedtsyrer menes at have en forebyggende virkning på udviklingen af hjerte-karsygdomme.

Hos personer med "lav-risiko" for at få hjerte/karsygdomme har det ingen forebyggende effekt

Hos personer med "høj-risiko" for at få hjerte/karsygdomme har det en positiv effekt.

Et indtag på 40-60g fisk (0.6-0.9g n-3)dagligt er det optimale, og resulterede i en reduktion af hjerte-karsygdom med op til 50%

------------------------------

Og hvordan er det nu lige med fedtstoffer og stegning?

Er der ikke noget med at fedtsyrerne ødelægges ved stegning ved hård varme? Og kan nogen uddybe på dette?

Link to comment
Share on other sites

Hej Cookie-sq. :wink:

Det er nogle spændende spøgsmål, som du stiller m.h.t. olie og stegning.

Jeg vil supplere med 3 andre spørgsmål, som kan stilles ved enhver olie.

Spørgsmål A: Hvilke kemiske ændringer sker der ved kortvarig og mild stegning?

Spørgsmål B: I hvilke mængder (milligram) sker disse ændringer?

Spørgsmål C: Er disse ændringer BETYDELIG sundhedsskadelige?

D: Hvilke kilder/data/fagfolk har du lagt som grund for dine svar?

Flere kostvejledere udtaler sig om stegning uden at kunne besvare disse spørgsmål.

Jeg kan oplyse, at en eller flere personer mener, at fedtsyrerne ændrer karakter. Men det skulle ifølge en gammel kilde vist ikke ske ved skånsom og mild stegning i rapsolie.

M.h.t. Jørgen Storms artikel så synes jeg ikke, at den er fantastisk. Dengang jeg læste den - for LANG tid siden - blev jeg ikke imponeret. Den kan efter min mening få et 7-tal efter den gamle karakterskala.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share