Bliver i også mistænkt


Guest Slettet 05102011
 Share

Recommended Posts

Faktisk mener man nu, at det er pga at folk med DAMP (i mangel på en bedre betegnelse) har et for lavt "arousal level" at de er nødt til at være hyperaktive for at holde sig vågne. Når de får centralstimulantia er de mere vågne og behøver ikke forcere det :)

Så det er altså ikke fordi ritalin har en slags paradoks virkning på de børn.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På folk med DAMP virker ritalin afslappende, men på "almindelige" virker ritalin jo som en slags speed. Det er nok derfor.
Jeg har ikke prøvet at se folk uden AD/HD tage ritalin, så kan ikke lige sige det.
Faktisk mener man nu, at det er pga at folk med DAMP (i mangel på en bedre betegnelse) har et for lavt "arousal level" at de er nødt til at være hyperaktive for at holde sig vågne. Når de får centralstimulantia er de mere vågne og behøver ikke forcere det smile.gif

Så det er altså ikke fordi ritalin har en slags paradoks virkning på de børn.

Det er faktisk nogenlunde korrekt efter hvad jeg ved om det, men nu er det ikke alle grader af DAMP der gør at man er hyperaktiv, jeg er f. eks ikke.

Men ellers er det fordi mange af "os" har et lavt arousal niveau, mit virker så på at jeg har en dårlig koncentrations evne, især i skolen.

Men folk kigger altid underligt på mig hvis de får at vide jeg har ad/hd, så tydeligt er det åbenbart ikke :)

Link to comment
Share on other sites

Faktisk mener man nu, at det er pga at folk med DAMP (i mangel på en bedre betegnelse) har et for lavt "arousal level" at de er nødt til at være hyperaktive for at holde sig vågne. Når de får centralstimulantia er de mere vågne og behøver ikke forcere det :)

Så det er altså ikke fordi ritalin har en slags paradoks virkning på de børn.

Du har ret, det er osse det, man siger på "min" skole. DAMP-drenges uro skyldes, de indvendigt er ved at falde i søvn. (Det er da lidt paradoksalt - jeg studsede da jeg fik det at vide første gang; jeg troede de drenge havde for meget naturlig speed).

Men almindelige vil opleve det som speed.

Link to comment
Share on other sites

Du har ret, det er osse det, man siger på "min" skole. DAMP-drenges uro skyldes, de indvendigt er ved at falde i søvn. (Det er da lidt paradoksalt - jeg studsede da jeg fik det at vide første gang; jeg troede de drenge havde for meget naturlig speed).

Meget rigtigt ja, men problemet er engang imellem folk tror at ad/hd med det samme betyder at man ikke kan sidde stille og konstant søger opmærksomhed.

Jeg er nu meget stille anlagt synes jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Min oplevelse fra skoleverdenen er skam også, at mange med DAMP er mere strukturerede og mindre konfrontationssøgende end mange "normale". De bliver tvunget ind i en rutine, som åbenbart gør godt.

Jeg synes, det er betydeligt mere stressende at være lærer for 20 7. klassere, hvoraf 4-5 drenge virker som DAMP-klicheer, end at have med DAMP-drenge eller fysisk handicappede at gøre. Der er meget stor forskel. Men når filmen knækker for DAMP-drenge, så er det også en mindre eksplosion.

Edited by mdk
Link to comment
Share on other sites

Min oplevelse fra skoleverdenen er skam også, at mange med DAMP er mere strukturerede og mindre konfrontationssøgende end mange "normale". De bliver tvunget ind i en rutine, som åbenbart gør godt.
Helt præcist! Jeg har en del rutiner i min hverdag må jeg godt nok sige, bare for at det kører så smooth så muligt.
Jeg synes, det er betydeligt mere stressende at være lærer for 20 7. klassere, hvoraf 4-5 drenge virker som DAMP-klicheer, end at have med DAMP-drenge eller fysisk handicappede at gøre. Der er meget stor forskel. Men når filmen knækker for DAMP-drenge, så er det også en mindre eksplosion.

DAMP-klicheér? Ja, jeg tror jeg ved hvad du mener med det :tongue:

Men det er dog rigtigt, jeg kan have nogle, virkeligt dårlige dage, hvor alting bare ikke synes at virke for mig. Det den slags dage hvor jeg siger til mig selv det nok er bedst at jeg bliver hjemme og slapper af :)

I aften på 1'eren:

"23.40 DR-Dokumentar - Et liv i kaos - Børn med DAMP bliver også voksne."

Woo, tak for tippet, den tror jeg at jeg skal se :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share