vægttab!! NU ;)


nøb
 Share

Recommended Posts

Jeg skal tabe mig... NU!! hvor meget skal jeg dyrke af motion.. og hvilken slags ting skal jeg spise og ikke skriv at jeg skal spise det jegi kke spiste før kom med råd og hvad de hedder de ting jeg skal spise... Jeg skal til at begynde at cykle en 4-8 km om dagen sååå ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Nøb,

- start med at kigge lidt omkring i forummet her - svarene står her faktisk ret tydeligt rundt omkring :lol:

For at svare nøjagtigt skal man jo også vide hvad dit behov er, hvor meget du vejer og hvad du har dyrket af motion.

Kort sagt skal du indtage mindreenergi end du forbruger for at tabe dig :lol: - sværere er det ikke.

Drop tomme kulhydrater i hvidt brød, hvide ris, stødt sukker osv og spis kulhydrater fra frugt, grøntsager og f.eks. brune ris.

Sørg for at få en del protein fra f.eks. kylling og kalkun-kød.

Drop alle andre mælkeprodukter end skummeltmælk.

Dyrk vægttræning - forøget muskelstyrke forøger din forbrænding og gør dig stærkere og mindsker din fedtprocent :lol:

Dyrk konditionstræning, f.eks. spinning - og træn relativt hårdt. De 4-6 km på cykel dagligt du snakker om forslår desværre ikke ret meget :angry:

I en periode på 1-2 uger, tæl energi-fordelingen af de ting du indtager - det er ikke for at blive fanatisk, men det giver dig et indblik i hvilke fødevarer der er meget energi i, og hvilke der ikke er.

Vær ikke fedt-forskrækket, men sørg for at dit fedtindtag kommer fra gode kilder, som olivenolie og fede fisk.

Drop fastfood.

Hvis du ikke er super-overvægtig så sørg for at dit vægttab ikke er meget mere end et halvt kilo om ugen - ellers ryger der for meget muskelmasse med i købet, med mindre muskelstyrke og mindre forbrænding til følge (din krop "æder" dine muskler for at få energi nok til at fungere -> ikke smart)

Held og lykke med det - men som sagt: kig lidt rundt i diverse fora her på sitet - det hele står mere detaljeret og så du kan forholde det til din situation.

Edited by Spock
Link to comment
Share on other sites

Sådan fungerer verden (eller MOL) altså ikke ;)

Hvor meget motion du skal dyrke afhænger af hvor hurtigt du vil tabe dig (for hurtigt vægttab er skidt) samt hvor hård den motion du dyrker er. Forbrændingen ved en times løb eller spinning er f.eks. meget højere end en times powerwalk.

denne side kan du få en ide om hvor meget energi forskellige motionsformer forbrænder, mne du kan kun bruge tallenene som vejledende.

8km cykling er ikke specielt meget, det vil nok bruge omkring 300kcal, men hvis det er hver dag så kan det stadig gøre en forskel.

Det er umuligt at sige HVAD man skal spise for at tabe sig - du kan spise næsten al slags mad og stadig tabe tab HVIS du spiser det i passende mængder.

Du bliver nødt til at sætte dig ind i basal kost og ernæring og lære at sammensætte måltider med en fornuftig energifordeling.

En af de vigtigste ting når man skal tabe sig er at man ikke føler sult. Gør man ikke det er der mindre chance for at falde i. Det er et spørgsmål om at få meget mæthedfornemmelse for få kalorier. Derfor anbefales det altid at man spiser masser af frugt og grøntsager, både fordi de har lavt energiindhold og fordi de indeholder masser af vitaminer og mineraler.

Ting som pasta og ris er MEGET energitætte, mens kartofler kun indeholder ca 1/4 så mange kalorier. Undgå så vidt muligt juice og den slags. Flydende ting mætter meget lidt.

Hvis du er opsat på at LÆRE hvordan god kost sammensættes kan jeg anbefale denne side. Der står også en hel masse om træning, men det er den artikelserie af Rosemary Vernon, der hedder "You Are What You Eat" cirka midt på siden i højre spalte der er mest interessant til at starte med for dig.

Link to comment
Share on other sites

Nøb...

Hvor høj er du?

Hvor meget vejer du?

Hvordan er din kropsbygning?

hvor gammel er du?

Hvilket køn er du?

Hvor meget motion er du vandt til?

Hvor meget vil du gerne tabe?

Hvor lang tid har du "taget på"?

der er altså ikke nogen "instant opskrift" på vægttabet, du bliver nødt til at sætte dig ind i sagerne, og fortælle noget mere om din situation.

venlig hilsen Blackmoore

Link to comment
Share on other sites

Hej nøb

I en anden tråd har du oplyst at du vejer 83 kg. og er 175 høj, men er du kvinde eller mand??

Jeg hører at du lyder desperat i begge tråde du har startet, men jeg fornemmer også at du KRÆVER hjælp, men ikke er helt klar over at du også selv må yde!

Du kan starte med at læse deklarationer på de madvarer du køber, så får du ret hurtigt en fornemmelse af fedtindhold mv.

Begynd med lange traveture hvis du ikke er klar til at løbe. du må begynde et sted!

Der er ingenting man aldrig må spise, men nogle ting kan man ikke spise så ofte som man måske gerne vil. Spis groft, grønt og magert.

Spis små portioner 5-6 gange om dagen, drik masser af vand og bevæg dig mere end du har været vant til.

Pøj pøj

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share