Lasagnette fra Knorr


Xzebetz
 Share

Recommended Posts

Jeg er temmelig ny herinde, men har et spørgsmål angående retten "lasagnette" fra Knorr. Vil gerne vide om det feder eller om nogen har en ide om hvor meget energi der er i sådan en ret?

Typisk bruger jeg:

3 dl letmælk

6 dl vand

500 gram 10-12% oksekød

ca en spiseske solsikkeolie til at stege oksekøden i..

Og så selvfølgelig lasagnette pakken.

På for hånd tak

Link to comment
Share on other sites

Jeg har forsøgt at regne det ud for dig. (udfra Knorr's lasagne)

Det giver ca. 545,4 kj pr. 100 g = 130 kcal pr. 100 g

fordelt på

27% protein

32% kulhydrat

41% fedtenergi

Der er rigtig meget energi i, så ja, hvis du ikke forbrænder det, feder det. Og fedrenergiprocenten er over 30, det er heller ikke godt.

Edited by lea
Link to comment
Share on other sites

Men siden vedkommende, der spørger, er ny herinde og derfor formentlig ikke kender så meget til hvad 1 kcal betyder i praksis, kan vi da godt sætte det lidt i perspektiv.

1 Knorr Lasagne svarer til 2,550 kg kartofler eller næsten ½ kg Mars bar. :blink::blink::blink:

Link to comment
Share on other sites

Okay, mange tak!

Er glad for Jeres hurtige svar.

Så er det ikke det jeg skal spise! Var egentlig ikke klar over at det er så slemt.

Jeg træner 4-5 gange ugentlig styrketræning og løber en halv time(ca 3 km) hver anden dag og cykler en halv time hver anden dag. Det vil sige at hvis jeg ikke løber så cykler jeg. Men ved ikke hvad jeg kan tillade mig at spise, da jeg er meget ny. Mit mål er at tabe 10 kg inden sommerferien, det vil sige omkring maj-juni.. Min nuværende vægt er 90 kg og jeg er 1,83 høj. Min alder er 24 år. 90 kg æyder af meget men det er ikke kund fedt, har trænet i en del år så meget af det er muskelmasse... Mit ønske er at få en meget lav fedtprocent, men har ingen erfaring indenfor kost... Så ved ikke hvad jeg skal spise og ikke spise. Ved dog godt at jeg skal holde mig fra slik, fedt og for mange kulhydrater. Må dog indrømme at det først er efter at jeg stødte på denne side at jeg hørte om begrebet kcal i praksis.

På forhånd tak.

Link to comment
Share on other sites

Hvis bare du spiser den over 3-4 måltider, så er det såmænd ikke så galt. Pasta er dog generelt ikke så god slankekost, da det er rimelig energitæt.

Ang. kost, så er det bare med at suge til dig, alt hvad du kan fra kost-forummet og de artikler der ligger på siden om kost. Ikke mindst de tre FAQ's er rigtig gode.

90kg for en mand på 183cm er ikke meget, hvis det er fordelt rigtigt :)

Link to comment
Share on other sites

3 dl letmælk

6 dl vand

500 gram 10-12% oksekød

ca en spiseske solsikkeolie til at stege oksekøden i..

Og så selvfølgelig lasagnette pakken.

Vi kan hurtigt blive enig om, at et måltid med ovennævnte ingrediens iste, ikke er særligt sund og rigt på mættet fedt! Hvilket MaxPowers udregning også klart viser:
I alt ca 140g protein, 200g kulhydrat og 85g fedt, svarende til 2125kcal
Og fedrenergiprocenten er over 30, det er heller ikke godt.

>> Lea

Hvad vil/kan du bruge fedtenergiprocenten til ?

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

Hvad vil/kan du bruge fedtenergiprocenten til ?

ingenting!

PS. mange knorr retter er spækket med transfedt. Lur mig om Lasagnette ikke også gør.

Xzebetz: prøv at kigge på ingrediens listen. Står der ikke "delvist hærdet vegetabilsk fedt" somewhere ? hvis der gør, så smid lortet væk

Link to comment
Share on other sites

Langt den største del af fedtet kommer fra kødet, og det er ikke kun mættet fedt. Bruger man kød med 5-6% giver det ca 25g mindre fedt. Yderligere 4g spares ved skift til skummetmælk. de 10g olie kan spares hvis kogegrejet tillader stegning uden fedtstof.

Den relative fedtmængde kan sænkes yderligere hvis man spiser grøntsager i lasagnetten.

Der er hærdet fedt i sauce-pulveren, der står ikke hvor meget, men pulveren indeholder i alt 10g fedt.

Ingen tvivl om at der findes bedre alternativer, men den behøver ikke være så slem som de første udregninger viser.

Link to comment
Share on other sites

Lige et godt tip når i laver lasagne/kødsovs.

Når I har brunet kødet så kom det over i en si og pres fedtet ud af kødet (det smager alligevel ikke af noget). Der kan faktisk spares en del fedt på denne måde.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Er der ikke også noget med at man skal skylle det under den kolde hane? :lol:

Med de forslag jeg kom med er man nede på omkring 10g fedt pr portion, hvis lasagnen deles i 4. Det er da meget passende for et måltid. Så er der selvfølgelig detaljen med transfedtsyrer ;)

Link to comment
Share on other sites

Er der ikke også noget med at man skal skylle det under den kolde hane?  :lol:

Det var faktisk et seriøst indslag. Man kan sagtens hælde mere end 50g fedt fra. Fedtet skal være varmt for at være flydende, så det med vand dur ikke (Vil lige sikre mig, at nogen ikke misforstår ironien)

Rock'n Roll :strrat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

Man kan sagtens hælde mere end 50g fedt fra.

Ikke hvis der kun er ca 50g fedt i alt, som i dette tilfælde med 500g kød 12% fedt.

Den med at det skal under hanen er vist et Anne Larsen råd, og jeg må indrømme at jeg ikke kan huske om det skulle være koldt eller varmt vand ;)

Link to comment
Share on other sites

Uha da nej den store fedt forskrækkelse :lol: :lol: :lol:

Jeg har forsøgt at regne det ud for dig. (udfra Knorr's lasagne)

Det giver ca. 545,4 kj pr. 100 g = 130 kcal pr. 100 g

fordelt på

27% protein

32% kulhydrat

41% fedtenergi

Der er rigtig meget energi i, så ja, hvis du ikke forbrænder det, feder det. Og fedrenergiprocenten er over 30, det er heller ikke godt.

Har du regnet knorr saucen med og pastaen fra pakken? `

JEg synes det er lidt energi.. just my case?

Lea det kan godt ske du har forståelse fra kalorier, men når fremhæver fedtenergi målerne så viser det tydeligt du har misforstået alt omkring fedt? Den måler kan du ikke bruge til en skid, og hvorfor skulle det ikke være godt at få over 30% i fedtenergi procenten.. Det hele afhænger af hvilken fedt du indtager, men det har du nok ikke lært af ugebladende eller den generale DK holdning om fedt er usundt?

QUOTE 

3 dl letmælk

6 dl vand

500 gram 10-12% oksekød

ca en spiseske solsikkeolie til at stege oksekøden i..

Og så selvfølgelig lasagnette pakken.

Vi kan hurtigt blive enig om, at et måltid med ovennævnte ingrediens iste, ikke er særligt sund og rigt på mættet fedt! Hvilket MaxPowers udregning også klart viser:

Rune.. Hvis du fjerner skære mælken så kan jeg slet ikke se problemet med dine mættede fedtsyre udover kødet(animalsk føde), som må siges at være en dagligskost for en person med seriøs træning?.. og hvis det er kan man jo købe 3-6% hakket kød i stedet ;)

- desuden tilføres der sunde fedtsyre som kun gavner dig..

Link to comment
Share on other sites

Uha da nej den store fedt forskrækkelse :lol: :lol: :lol:
Jeg har forsøgt at regne det ud for dig. (udfra Knorr's lasagne)

Det giver ca. 545,4 kj pr. 100 g = 130 kcal pr. 100 g

fordelt på

27% protein

32% kulhydrat

41% fedtenergi

Der er rigtig meget energi i, så ja, hvis du ikke forbrænder det, feder det. Og fedrenergiprocenten er over 30, det er heller ikke godt.

Har du regnet knorr saucen med og pastaen fra pakken? `

JEg synes det er lidt energi.. just my case?

Lea det kan godt ske du har forståelse fra kalorier, men når fremhæver fedtenergi målerne så viser det tydeligt du har misforstået alt omkring fedt? Den måler kan du ikke bruge til en skid, og hvorfor skulle det ikke være godt at få over 30% i fedtenergi procenten.. Det hele afhænger af hvilken fedt du indtager, men det har du nok ikke lært af ugebladende eller den generale DK holdning om fedt er usundt?

Må jeg være fri!!!

Manden bad om hjælp, og jeg forsøgte at hjælpe. Desuden læser jeg ikke UGEBLADE. Du er da skrækkelig forudindtaget.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du fjerner skære mælken
?
og hvis det er kan man jo købe 3-6% hakket kød i stedet

Selvfølgelig kan man det! Men det er jo netop IKKE 3-6% der bliver brugt i det nævnte regnestykke! Der er tale om 10-12% hvilket er relativt meget fedt, når vi snakker animalske produkter!

desuden tilføres der sunde fedtsyre som kun gavner

? Hvor kommer de fra i det nævnte eksempel ? Det DEJLIGE transfedt i saucen ?

Rune

Edited by Rune
Link to comment
Share on other sites

LEA>>>

Må jeg være fri!!!

Manden bad om hjælp, og jeg forsøgte at hjælpe. Desuden læser jeg ikke UGEBLADE. Du er da skrækkelig forudindtaget.

Du må da hjælpe alt det du vil...

Men svar mig nu på spørgsmålet hvad du vil bruge fedtenergi måleren til? .. Du må jo spise 100gram sukker, men du må ikke få 1gram olie.. ? Bare et eksempel på hvor ugennemtænkt den er?

RUNE>>>>>

QUOTE 

Hvis du fjerner skære mælken 

?

Ja man kunne skære ned på mælken måske.. Personligt hælder jeg ikke så meget mælk i?

QUOTE 

desuden tilføres der sunde fedtsyre som kun gavner 

? Hvor kommer de fra i det nævnte eksempel ? Det DEJLIGE transfedt i saucen ?

Ved ikke om du kalder fx flerumættende fedtsyre fra solsikke olie for usundt..? selv om det er meget lidt?

Edited by brezexxx
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share