pause mellem sæt?


Jcq
 Share

Recommended Posts

styrkeløfter holder generalt længere pauser en bb gør da nervesystem skal have længere pause for at kunne løfte de tunge væge. bb har osse en høj intensitet (dog ikke så høj intensitet som styrkeløfter)og holder kortere pauser en styrkeløfter da det er hypotrofi de er ude efter og ikke så meget styrke.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!!

-> Hitman... Jo... my bad!! Tallene vender forkert :) Tak for det!! Det var lige gået lidt for hurtigt!!

Er det nogle formler du har fra noget litteratur, eller er det din egen høker-regning?

-> Det er en blanding! Har ingen henvisninger, for det er lang tid siden jeg læste om det (muligvis i en 1.g bio time...) :)

Ang. pausetider så er jeg fuldstændig enig i, at hviletiderne er fuldstændig individuelle.

Pointen med det jeg skrev var, at det ikke kun er vægtintensiteten, der er afgørende for pauselængden - repetetionsintensiteten er også afgørende!

Man ville normalt sige (generaliseret) at man ved 12 reps skal hvile ca. 1-2 min.

Lad os sige man kører et sæt til failure på tolvte rep. - man har måske kun en vægtintensitet på 70%, men repetetionsintensiteten er altså på 100%... Det ville give følgende hviletid:

Ir = 12/12 = 1

Iv = 25/35 = 0,7

T = 4,2 min ~ 4 min.

Dvs. dobbelt så lang tid som man de generaliserede "regler" siger...

Hvad der maksimerer neural tilpasning for styrkeløftere og hvad der maksimerer hypertrofi for bodybuildere kan jeg ikke udtale mig om!! Men jeg synes selv, at det jeg skrev i det tidligere indlæg virker rimeligt!

Gyver

Link to comment
Share on other sites

davs

det er meget forskelligt hvordan man nolder pause.

i eksempelvis dødløft og squat, holder jeg mellem 10 og 15 min pause, når der køres tungt.

men det er også ud fra at deter den pause man får mellem løftene til et stævne.

det har også noget at gøre med hvad man vejer, jo lettere man er jo hurtiger kan man være klar til et nyt sæt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt lide det "stræk" man fornemmer når man kører musklerne helt trætte, så ved de lette øvelser med alm håndvægte (som er det eneste jeg har) bruger jeg lidt under et minuts pause, ved 4-5 sæt alt efter hvor stor vægt jeg bruger og hvilke muskler jeg træner... Hvis det er tungt kan jeg ganske simpelt ikke klare andet end måske 3 sæt, men hvis det er lidt lettere skal jeg måske have 5 sæt inden mine muskler er så "trætte" at jeg ikke kan løfte noget som helst bagefter... For mit vedkommende kan jeg ikke køre musklerne trætte hvis jeg holder for lange pauser mellem sæt'ene, så bliver mine muskler "for klar" og jeg bliver ikke træt på samme måde... Jeg skal nemlig kunne mærke det inden jeg tror på det virker, og det kan man hvis man kører sine muskler helt trætte...

Link to comment
Share on other sites

Gyver -> Din formel er interresant. Nu skal den nok ikke tages så bogstaveligt, men jeg synes der er to ting der springer i øjnene:

1. Du antager hviletiden er lineær, kan man være sikker på det?

2. Du antager at vægtintensiteten og repsintensiteten vægter lige meget. Er det ikke muligt/sandsynligt at den ene intensitet har mere at sige, end den anden?

Mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share