"skade" - udposning i lysken ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Hm...pis.

Under dødløft idag fik jeg halvt oppe i løftet - et gevaldigt smæk i "lysken", det føltes som en fibersprængning, med en efterfølgende brændende fornemmelse.

Da jeg stod i badet kunne jeg se at jeg har fået en udposning i lysken, cirka midt imellem mit tjae......forplatningsorgan og der hvor benet starter.

Udposningen eller "boblen" er cirka på størrelse med en halv golfkugle - lidt større måske.

Jeg kan sagtens trykke på den uden at det gør ondt - og faktisk kunne jeg presse den ind med min håndflade, og så blev den ligesom inde - men nu er den der igen.

Det gør som sagt ikke ondt, men snarere en lidt udefinerbar underlig fornemmelse.... :blink:

Er dette den famøse "brok" som folk taler om ? eller har i en ide om hvad det kan være ?

Link to comment
Share on other sites

brok sidder ikke der.De gange jeg havde vrok som dreng, sad det lidt over kønsbehåringsgrænsen (havde dog ingen dengang) på "maven"...

Det er nok nærmere en hævet lymfekirtel- hvilket kan betyde mange ting, lige fra overanstrengelse, til forkølelse/influenza til kræft(hvilket det højst sandsynligt ikke er eftersom du siger det kom temmeligt hurtig - så rolig dér).

Havde selv noget lignende her forleden - og opdagede det eftertræning, men det er gået væk igen(et par dage), og det er helt normalt, fik jeg forklaret af en som har forstand på det.

Lige på grænsen mellem pungen og benet, var der en hævet lymfekirtel - på størrelse med en bøjet kapsel el. lign.

Det er bestemt ikke rart når man ikke ved hvad det er - men hvis der ingen smerter der, tror jeg ikke det er brok?

Allerbedst er det nok alligevel at få det tjekket!

Link to comment
Share on other sites

Hey FittSmoker:

Jeg oplevede noget lignende i sommers. Det var efter en seriøs omgang mavetræning. Min læge sagde det var en forstrækning - en uges pause fra mavetræningen hjalp, men mon ikke du lige sku' lade doktormanden tage et kig på det!?? Det er jo et følsomt område som smerter, ik'?? :crazy::cry:

Link to comment
Share on other sites

Sådan som Fitt beskriver det, så forsvinder den når du trykker på den og så går der et stykke tid før bulen kommer igen... havde det været en lymfekirtel, så var den kommet igen i det øjeblik du havde fjernet hånden fra den...

OG brok opstår ikke kun et stede... men kan opstå rigtigt mange steder hvor der er en svaghed!! Der er Lårbrok, navlebrok, arbrok samt lyskebrok for at nævne de mest alm.

Ved lyskebrok poser tyndtarmen ud gennem lyskekanalen, som alt efter personens højde og fysik kan have forskellig placering...

Forsvinder udbulingen når du ligger dig ned Fitt?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det giver kvalmefornemmelse så er det højst sandsynligt fordi du trykker direkte på din tyndtarm... et karakteristika ved brok er netop at tyndtarmen kan blive afklemt hvorved man kan få kvalme og opkastninger!!

Stedet på billedet er også det typiske sted.... Brok er nu ikke farligt men kan være generende både fysisk som psykisk - det der kan ske er, at det gradvist vil blive større hvis du ikke får gjort noget ved det, og så kan du risikere at afklemme din tyndtarm så meget at den får mindsket blodforsyning og deraf kan der gå nekrose i vævet.. så flux til din læge i morgen mandag og få det tjekket...

BETTER SURE THAN SORRY ;)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder ikke ligefrem lovende .. forpulede :devil::devil::devil: - skal bare ikke til at have skade nu.

Hvad er det du siger; er der tarmen eller hvad ? det virker da sygt ?

Hvis jeg ligger mig ned så forsvinder den ikke helt, men den bliver faktisk mindre ?

Hvis det er brok... så er det din tyndtarm, som kommer ud gennem en svaghed i din bugvæg!!!!

Hvis man har en svaghed kan denne netop springe op ved hård træning eller tunge løft... det er lidt ligesom et elastikbånd der dækker et hul i en væg... og hvis elastikken springer ved et hårdt træk, så kommer indholdet ud...

Hvis det er nyopstået brok, som ikke er så stort endnu, så kan det godt tage længere tid før den trækker sig ind igen når du ligger på ryggen, da hullet tarmen kommer ud igennem stadigvæk er forholdsvist lille!!!

IKKE ANDET AT SIGE END SURT... (uanset hvad det er...)

Link to comment
Share on other sites

Enig med Angel - du har brok.

Man kan godt leve med det, sålænge det ikke afsnører tarmens blodforsyning - hvis det bliver rødt og ømt/smertende og du får kvalme/opkastninger/afføringsstop, skal du søge læge, evt. skadestue med det samme.

Men ellers kan det godt vente til din egen læge har tid :)

Problemet løses ved operation.

Brokporten bliver sikkert større, hvergang du bruger bugpressen (du vil kunne se, at hævelsen bliver større, dvs. der kommer mere abdominalindhold (tarm) ud i broksækken når du bruger bugpressen), så jeg ville lige skrotte træningen indtil videre (jeg ved godt, det ikke er så nemt :unsure: ).

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også det med 100 % sikkerhed lyder som et brok. Så jeg vil hurtigst muligt komme ned til lægen for at være sikker.

Og selvom man i teorien godt kan træne med et brok, så skal man være YDERST påpasselig med tung træning, hvor trykket i maven øges. Tunge squat og dødløft kan være yderst risikable at lave. Per Kyneb havde et brok i mavevæggen, som brød op til JM 2002. Det satte en stopper for hans løftekarriere. Så det er ikke noget at spøge med.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Lige nu har jeg virkelig lyst til at stikke mine fingre i ørene og synge "tralalalalalalalalala"....

Træningsstop - nixen, det sker ikke - så må de operere imorgen aften eller sådan noget, jeg skal ikke have træningstop nu.

Jeg troede ærlig talt at brok var noget med testiklerne at gøre, og da jeg stadig havde begge troede jeg egentlig at alt var ok - anede ikke det var noget med tarmen at gøre.

Link to comment
Share on other sites

Lige nu har jeg virkelig lyst til at stikke mine fingre i ørene og synge "tralalalalalalalalala"....

Træningsstop - nixen, det sker ikke - så må de operere imorgen aften eller sådan noget, jeg skal ikke have træningstop nu.

Jeg troede ærlig talt at brok var noget med testiklerne at gøre, og da jeg stadig havde begge troede jeg egentlig at alt var ok - anede ikke det var noget med tarmen at gøre.

Det har også noget med testiklerne at gøre... grunden til at du har den svaghed i netop lysken er fordi det hul SKAL VÆRE DER for at testis (testiklerne) kan synke ned i pungen ....

hos nogle drenge er dette ikke sket evt. på grund af en forsnævring i deres passagested. De skal derfor have opereret dem "fri", så de kan kommer ned på deres plads!!!

Det er nok det du har hørt!!!

Edited by angel
Link to comment
Share on other sites

hos nogle drenge er dette ikke sket evt. på grund af en forsnævring i deres passagested. De skal derfor have opereret dem "fri", så de kan kommer ned på deres plads!!!

Det er nok det du har hørt!!!

Ja det var noget i den stil jeg havde hørt, og jeg husker da også gentagne traumatiske oplevelser som lille dreng hos skolelægen, og senere til session hvor man lige fik et dask mens man hostede; det var ihvertfald noget med brok at gøre.

Men har siddet og læst på netdoktor, og det lyder bare ikke superpositivt :( - men der er vel ingen vej udenom og så må jeg tage til lægen imorgen tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke man kan forebygge brok, da det er genetisk betinget med de svagheder i bugvæggen de opstår i, så vidt som jeg er orienteret. Hvis man først har fået det, må man vel til at overveje sin træning nøje.

Men tror det er en kalkuleret riciko, som så meget andet i styrketræning og BB i dets mange udgaver.

Link to comment
Share on other sites

En af mine venner har haft nøjagtigt det samme, hans blev dog så slemt efter en uges tid at han faktisk ikke kunne gå, pga at hans lyske gjorde så ondt, og da han kom på sygehuset operede de ham med det samme..

Så ud fra hvad du fortæller er jeg også 99% sikker på at det er brok :( Du skal gå op til dig læge imorgen, som der sikkert henviser dig til sygehuset, enten med det samme, eller i den kommende uge.

God bedring Fittsmoker :dance:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke man kan forebygge brok, da det er genetisk betinget med de svagheder i bugvæggen de opstår i, så vidt som jeg er orienteret

Jeg kan bare huske at Bill Starr i nogen af hans artikler snakkede om at en brændende fornemmelse i den nedre maveregion ved tung træning kunne være et tegn op at et brok var på vej. Han påstod så vidt jeg husker at regelmæssig mavetræning kunne forebygge et brok. Om der er noget om det ved jeg ikke. Du kan selvfølgelig ikke gøre noget ved det rent genetiske aspekt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tag en dyb indånding Fitt... verden er ikke og går ikke under selvom du er skadet... gør dig selv en tjeneste og lad være med at læse på netdoktor og diverse andre steder om symptomer og deslige... du kommer til at tænke alt for meget... selvfølgelig vil man gerne have vished om hvad det kan være men tag nu en slapper og tag til doktormanden/skadestuen imorgen... du skal nok komme igang igen :)

Link to comment
Share on other sites

Jamen den var god nok, det er brok :(

Men dommen var heldigvis ikke så slem som jeg frygtede.

Der var to muligheder: operation eller afvente og se - siden det ikke generer mig smertemæssigt, mente han at jeg skulle vente at se. Hvis den bliver større, eller jeg får smerter, så skal jeg ind og opereres.

Operation betyder at man er ude af gamet i LANG tid - 3 måneder ville ikke være urealistisk - så operation det bliver aller-aller-sidste udvej.

Så jeg administrerer det selv, men han mente dog at jeg ville gøre mig selv en tjeneste ved at ihvertfald droppe tunge løft den næste måneds tid medmindre jeg vil forværre situationen - så det bliver jeg nok nødt til.

Det rykker lidt ved mine planer, men så tror jeg bare at jeg sparker lidt mere gang i cardioen ved siden af.

Men...... jeg kan træne :w00t: :mandance:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share