Lav din egen proteinbar


Hessel
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg set et par opskrifter på proteinbare her på motion-online.dk. Det jeg godt kunne tænke mig er nogle forslag til ingredienser.

Hvilke ingredienser har:

Sundt fedt

Kulhydrater

Protein

Udover det skal ingredienserne selvfølgelig også være velegnet til proteinbare.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg lavet min første proteinbar:

2 spk. fedtfattig kakao

1 overmoden banan

25 gram nødder

25 gram mandler

140 gram whey protein

7 dl. musli

0,5 liter skummetmælk

4 æggehvider

2 tsk. bagepulver

0,5 tsk. salt

2 sps. honning

2 tsk. vanillesukker

Nødder, mandler, whey og musli blendes i en alm. blender. Det hele blandes sammen og puttes i en bagemaskine. Funktion: dough. Efter endt ældning og hævning. Hældes dejen over på en bradepande. 20-25 min. i ovnen ved 170 grader.

Har en kageagtig konsistens, men smager godt. Banan og kakaoen trænger igennem, med et lille smag af nødder.

PS.: Hvis man har lyst og diæten kan holde til det kan man evt. putte chokoladeovertræk på.

Edited by Hessel
Link to comment
Share on other sites

Nogen grund til at du bruger bagepulver?
Det får den til at hæve en smule og så bliver den ikke så hård? Den er ihvertfald luftig.
Og du har glemt bambus?

:lol:

Gider du poste den i opskriftstråden også, tak?

Ja, men jeg ved ikke helt om den er god nok. Jeg skal lige eksperimentere lidt mere. Jeg synes ellers idéen med en bagemaskine er god. Måske man også kan bage det i maskinen og bagefter skære den ud?

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Hmm.. Jeg ville nu bare vælge at lave en chokoladekage, og så hive en god gang protein i den, samt bruge ekstra æg i dejen.. Så er det fino.. Så kunne man evt. tilsætte nødder hvis man kunne lide det ;)

Link to comment
Share on other sites

Bah Hessel - jeg håner din slatne proteinbar :bootyshake:

Her er mandeopskriften :lol:

Opskriften fra Fattigrøvens Kogebog på "overlevelsesbrød" ,som er enhver vandreguts drøm. Smid nogle nødder i i stedet for den tørrede frugt og I er godt på vej mht proteinerne

Overlevelsesbrød. Vægt 1,6 kg. Laves hjemme. 27400 kJ. Energifordeling: 20 % fedt, 71 % kulhydrat 9 % protein

Jeg har smagt forsvarets overlevelseskiks, og set forskellige opskrifter på brød af denne type. Alle bygger de på samme ide. Bland alle de mest energirige råvarer sammen og bag det. Her er skelet lidt til velsmagen også, og der er kommet et godt resultat ud af det.

100 g sukker

100 g honning

2 dl olie

2 dl mælk

1-2 tsk. salt

300 g tørret frugt, (abrikoser, figner, rosiner)

400 g hvedemel

300 g grahamsmel

200 g rugmel

100 g kokosmel

100 g mandler

1. Sukker, honning, olie, mælk og salt varmes i en stor gryde.

2. Skær fignerne og abrikoserne fint.

3. Bland den tørrede frugt og resten af ingredienserne i og ælt grundigt. Dejen er meget tør - det skal den være. Og det er ikke nogen fejltagelse, at der ikke er hævemiddel i.

3. Dejen trykkes ned i en smurt form 25 x 35cm, dækkes til med bagepapir og bages ved 180°C i ca. 50 min.

Brødet skæres i 10 portionsstykker, mens det er varmt. Hver portion på 160 g indeholder tæt ved 3000 kJ eller ligeså meget energi som i et normalt hovedmåltid! Spises som mellemmåltid eller i stedet for frokost. Drik rigeligt vand dertil! Det lyder fantastisk, men brødet er faktisk udmærket allerede derhjemme i køkkenet, og fremragende at have med på en 30 km langrendstur. Brødkagen er fiberrigt, energirigt og velsmagende. Nogle kunne sikkert få den ide at leve af dette alene. Det kan sagtens lade sig gøre, men det bliver trivielt - sådan vil det gå med et hvilket som helst levnedsmiddel. Brødkagen kan holde sig i ugevis indpakket i en plastpose. Krummerne kan bruges som müesli.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share