Udstrækning efter sæt?


Watts
 Share

Recommended Posts

Fysiologisk set..

Udstrækningen af muskelfiberen begynder ved sarcomerene, som er den primære enhed ved sammentrækning i muskelfieren. Når sarcomeren trækker sig sammen, så øges overlapningen mellem de tykke og tynde myofilamenter, og modsat ved udstrækning så formindskes denne overlapning, hvilket tillader musklen at forlænge sig. Når musklen når sin maksimum længde er alle sarcomerene fuldt udstrukket, hvis man strækker ud over dette punkt øges presset på det omgivende væv. Når presset øges vil de collagefibre i det omgivende væv stille sig på linie med de fibre som udstrækkes for at fordele spændingen fra strækket. Når musklen strækkes vil nogle af fibrene blive forlænget. Længden af en muskel er afhængig af mængden af fibre som er udstrakt, på samme måde som den totale styrke under kontraktion afhænger af det totale antal muskelfibre som er sammentrukket. Jo flere fibre der strækkes, jo mere smiddig er du.

Jeg læste fornylig en artiklen over en undersøgelse, som viste at intensiv udstrækning faktisk havde en forringende virkning på stykren (jeg tror nok at det var hasemusklerne man havde undersøgt hos sprintere) man om dette kan føres over på alle kroppens muskler ved jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Til Helix

Blodgennemstømmen kan afklemmes især i de områder der strækkes hvis strækket holdes for længe ligesom den kan afklemmes under kontraktion af musklen. Man skal jo tænke på at blodårene ligger som et fintmasket net gennem musklen og når musklens fibrer forskubbes i forhold til hinanden kan sådanne en afklemning forekomme. Dog skal man huske på at det ikke er alle muskelfibrene i en muskel som rekruteres under et stræk og derfor oplever man ikke en decideret fuld afklemning.

Til Blackice

Jeg læser medicin

Til Watts

Jeg stækker altid også mellem set. Jeg strækker benene om morgenen efter cardio i cirka 20 min og når jeg træner tungt strækker jeg mellem set'ene. Grunden til at jeg strækker mellem set'ene er fordi det giver et velbefindende, jeg synes at det hjælper mig af med noget af mælkesyren og på samme tid, så står jeg ikke og driver den af!!

Link to comment
Share on other sites

Tjah! folk der kender mig, vil vide, at min holdning til udstrækning er lidt ambivalent. På den ene side, så er det en rar fornemmelse, at strække - og det i sig selv, er naturligvis en god grund til at gøre det.

De ved så også, at jeg er overbeviset om, at det ikke hjælper en hujende fis på muskelømhed eller restitution! det er der ihvert fald ikke nogle af de undersøgelser jeg har læst, der tyder på. Hertil skal det siges, at der ikke er lavet mange studier med styketræning, sådan nogle ville jeg være interesseret i, hvis I kender til dem.

Derudover er jeg interesseret i den undersøgelse, der blev nævnt med udstræknings indflydelse på styrken.

For at sammenfatte: Man bør strække, hvis man synes, at det er rart - ellers er det ligemeget.

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share