20rep squat


teddy
 Share

Recommended Posts

Kan vi ikke få startet en diskusion ang 20rep squat??? Om effekten af dette og om hvad man vil få ud af at overføre de 20rep til feks benpres??? Der er meget delte meninger om hvad dette vil give og om det vil give noget særligt. Så syntes det ville være rart hvis flere ville give deres mening til kende, for JSC og undertegnede kan ikke rigtig blive enige...

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvet 20 rep squat. Men det skulle være et vanvittigt godt hypertrofiprogram (men det er også ekstremt hårdt = de fleste vil slet ikke have motivationen til at holde programmet).

Benpres?

Tjaaa, selvfølgelig virker det også ved benpres. Men som altid: Squat er langt bedre end benpres => du får tilsvarende mindre udbytte ved "kun" at træne benpres.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvet 20 rep squat. Men det skulle være et vanvittigt godt hypertrofiprogram (men det er også ekstremt hårdt = de fleste vil slet ikke have motivationen til at holde programmet).

Benpres?

Tjaaa, selvfølgelig virker det også ved benpres. Men som altid: Squat er langt bedre end benpres => du får tilsvarende mindre udbytte ved "kun" at træne benpres.

det er jeg skam godt klar over og enig i, men ikke alle er til at overtale ;)

Link to comment
Share on other sites

Jamen hvor er det vi ikke er enige, mand? Jeg har da sagt, at det er mest effektivt at lave squats, kontra andre benøvelser, ikke? Jeg vil fastholde at squats er farligere, især på et 20 rep breathe program, hvor teknikken kan blive dårligere, jo længere man kommer hen i sættet, pga den momentane udmattelse den slags træning giver. For man bliver ret træt hen mod slutningen.

At sige jeg er fortaler for benpres fremfor squats er da heller ikke rigtigt, for den eneste forlårstræning jeg laver er squats. Jeg siger, at hvis man vil vedblive med at lave 20 reps modellen, med det rest-pause element det indeholder, kan man da godt lave det i andre øvelser også. Det er ikke kun et element der duer i squats. Det er mest effektivt i squats, men man kan ikke altid gå efter hvad der er det absolut mest effektive, man må også nogen gange se på hvad folk gider lave i længere tid af gangen.

Jeg ville mene at man selvfølgeligt skal prøve en 20 rep breather rutine af en slags, hvis man har lyst, for det kunne være man fandt et guldæg. Nogem responderer rigtigt godt på dem.

Men for dem af os der har prøvet det, og syntes det var for hjernedød hårdt at gøre på regelmæssig basis, kunne det måske være bedre at køre sine tunge squats med lave reps, hvilket jeg personligt også tror er sikrere, og så efterfølgende brænde sine quads helt af med et sæt i en squatmaskine, en benpres o.l. hvor man kørte 20 reps med sin 10 RM, med de åndedræt mellem sættene der er nødvendige for at gennemføre sættet.

Den 20 rep breathe model Randall R. Strossen anbefaler mener er indbefatter to (evt tre, hvis man kan) gange 20 reps squats om ugen, fx mandag og torsdag. Derudover laver man 2-3 sæt af 5 i fx bænk og rows, eller chins og dips. Bare det er basisøvelser, og man kan godt lave den ene om mandagen, og den anden om torsdagen. Responderer man bedre på fx 10 reps, jamen så gør man jo det. Man starter på sin 10-12 RM (12 er bedst, det bliver hurtigt nok tungt) øger vægten med 2.5-5 kg per gang og man får 20 reps, uanset hvor længe det ene sæt varer. Skal man have 10 åndedræt mellem den 19. og 20. rep, så tager man det. Strossen anbefaler at man drikker 4-6 liter mælk om dagen. Dette er der mange, der bliver rigtigt fede af, men hvis man er en pind, kan det være det kalorietilskud man mangler for at kunne tage på. En anden løsning, for dem der ikke er decideret udmargrede, kan være kun at drikke alt det mælk på sine træningsdage, under og efter træningen, i det første døgn, hvor der er større proteinopbygning efter træningen.

Har man ikke prøvet, skylder man sig selv at gøre det, om ikke andet for erfaringens skyld. Og man har et lidt andet syn på hård træning bagefter. Intet er værre. Og for nogen er der intet bedre. Men prøv det selv, og se hvad I synes.

Link to comment
Share on other sites

vil godt tilslutte mig at stilen nok blir lidt tvivlsom på de sidste 2-3 reps,

hvad der selvfølgelig giver mulighed for en skade...

men ellers er det vel et spørgsmål om hvorvidt man vil udsætte sig selv for det ?

og ofre sig lidt... :unsure:

kørte selv et sæt i dag for første gang i flere måneder, og det var ved at tage livet af mig...

og om det er besværet værd rent masse-mæssigt ved jeg faktisk ik helt...

Link to comment
Share on other sites

Jamen hvor er det vi ikke er enige, mand? Jeg har da sagt, at det er mest effektivt at lave squats, kontra andre benøvelser, ikke? Jeg vil fastholde at squats er farligere, især på et 20 rep breathe program, hvor teknikken kan blive dårligere, jo længere man kommer hen i sættet, pga den momentane udmattelse den slags træning giver. For man bliver ret træt hen mod slutningen.

At sige jeg er fortaler for benpres fremfor squats er da heller ikke rigtigt, for den eneste forlårstræning jeg laver er squats. Jeg siger, at hvis man vil vedblive med at lave 20 reps modellen, med det rest-pause element det indeholder, kan man da godt lave det i andre øvelser også. Det er ikke kun et element der duer i squats. Det er mest effektivt i squats, men man kan ikke altid gå efter hvad der er det absolut mest effektive, man må også nogen gange se på hvad folk gider lave i længere tid af gangen.

Jeg ville mene at man selvfølgeligt skal prøve en 20 rep breather rutine af en slags, hvis man har lyst, for det kunne være man fandt et guldæg. Nogem responderer rigtigt godt på dem.

Men for dem af os der har prøvet det, og syntes det var for hjernedød hårdt at gøre på regelmæssig basis, kunne det måske være bedre at køre sine tunge squats med lave reps, hvilket jeg personligt også tror er sikrere, og så efterfølgende brænde sine quads helt af med et sæt i en squatmaskine, en benpres o.l. hvor man kørte 20 reps med sin 10 RM, med de åndedræt mellem sættene der er nødvendige for at gennemføre sættet.

Den 20 rep breathe model Randall R. Strossen anbefaler mener er indbefatter to (evt tre, hvis man kan) gange 20 reps squats om ugen, fx mandag og torsdag. Derudover laver man 2-3 sæt af 5 i fx bænk og rows, eller chins og dips. Bare det er basisøvelser, og man kan godt lave den ene om mandagen, og den anden om torsdagen. Responderer man bedre på fx 10 reps, jamen så gør man jo det. Man starter på sin 10-12 RM (12 er bedst, det bliver hurtigt nok tungt) øger vægten med 2.5-5 kg per gang og man får 20 reps, uanset hvor længe det ene sæt varer. Skal man have 10 åndedræt mellem den 19. og 20. rep, så tager man det. Strossen anbefaler at man drikker 4-6 liter mælk om dagen. Dette er der mange, der bliver rigtigt fede af, men hvis man er en pind, kan det være det kalorietilskud man mangler for at kunne tage på. En anden løsning, for dem der ikke er decideret udmargrede, kan være kun at drikke alt det mælk på sine træningsdage, under og efter træningen, i det første døgn, hvor der er større proteinopbygning efter træningen.

Har man ikke prøvet, skylder man sig selv at gøre det, om ikke andet for erfaringens skyld. Og man har et lidt andet syn på hård træning bagefter. Intet er værre. Og for nogen er der intet bedre. Men prøv det selv, og se hvad I synes.

vi begynder at nærme os hinanden tror jeg.. Hvor har du det mad Randall Strossen og squat?? Kan du linke til mig eller har du hans bog???

Men ok tilslutter mig til det du siger, er i store træk enige. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvet diverse former for højrep squattræning uden at være voldsomt imponeret. Godt nok er det utrolig ondt og nasty at træne på den måde, men resultatmæssigt er det ikke noget der giver den store fremgang hos mig. Så foretrækker jeg at nuppe et enkelt højrep sæt engang imellem som afveksling. Men rent styrke og massemæssigt, så giver reps over 10 mig ikke det helt store, udover at det er ovenud ubehageligt og ikke lige befordrende for træningslysten.

Mht. sikkerheden ved højrep squats, så vil jeg godt sige at man ikke lige føler sig specielt sikker, når man har taget rep X, og ikke er sikker på om man kommer op igen hvis man tager en til. Og så skal man også sætte skidtet tilbage i stativet, hvilket ikke altid er let, hvis ens ben føles som gele :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har i lang tid villet prøve 20 rep, men problemet er bare, at jeg træner alene - ingen til at spotte :(

Er det helt uforsvarligt i forhold til ens sikkerhed at lave det alene? :unsure:

Jeg ønsker hverken at ødelægge udstyr, eller mit helbred -hvis jeg ikke kan få den tilbage på stangen og deslige!

Link to comment
Share on other sites

Det er så her problemet er, vil erkende at især i squats syntes jeg ikke helt at formå at se hvor hårdt det er osv. Det kommer ligepludseligt..

I bænkpres og andre øvelser har jeg dog fint styr på hvornår man skal sige stop, men ikke i squats.. :(

Tror jeg vil prøve 20 rep breathing deadlift istedet for de næste par uger

Link to comment
Share on other sites

Eneste problem er, synes jeg at højrep DL brænder ryggen mere af end benene.

Ja, det har du ret i. Dødløft har en evne til at slå en hel ud - især i ryggen/lænden. Hvis jeg har kørt hårdt dødløft, kan mine nedre rygmuskler sitre helt tosset og være noget så udbrændte, hvilket ødelægger resten af træningen.

Synes forresten ikke at trætheden kommer pludseligt i 20 reps breathe squats

Her mente jeg også squat generelt. Jeg kan stå og føle at jeg har 4-5 gode reps i mig endnu, men efter 2 mere er det slut. Forstået på den måde, at jeg endnu ikke er helt afklaret med, at kende min krop mht. squats og tildels dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Saa vidt jeg kan laese det, saa kan man bruge 20-rep breathing til squat, DL og BP! Er det rigtigt. Og ingen af dem synes at vaere i stand til at gennemfoere 3 pas om ugen. Et af stederne siger de endda at man skal holde 8-10 dages pause :unsure: . 1 pas om ugen maa da ogsaa vaere fint nok, naar det er saa voldsom en pavirkning, ikke at jeg har taenkt mig at proeve, jeg skal lige laere at squatte med stang foerst :lol: .

Niske

Link to comment
Share on other sites

Ok, har bare lidt svært ved at forstille mig hvordan det ser ud at squatte med db's, løfter du dem så også op, nærmest som var det en stang du stod med? :unsure:

Men du skal da i hvert fald have et lille 'held og lykke med den kommende stangtræning' med på vejen! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share