undervægtig


jonask
 Share

Recommended Posts

Jeg er en fyr på:

19 år,

ca 187cm høj

og vejer lidt over de 50kg :dontgetit:

Jeg har lige købt noget WG som jeg skal til at starte på...

Udover det spiser jeg om morgenen, efter skole, aftensmad, to gange før jeg går i seng...

Ved disse 5 måltider spiser jeg alt hvad jeg kan, og jeg føler virkelig jeg presser mig til at spise mere end bare til jeg er ordentlig mæt.

Jeg skal til at træne hver anden dag i motionscentret igen.

Jeg får afvide min indstilling er dårlig af en god ven, men er den det?

Jeg er ærlig talt enormt træt af at være så tynd og bruge så mange kræfter bare på at prøve at holde min vægt...

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra jer eksperter hvad jeg skal ændre, gøre?

På forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jonas> Æd noget gær, så bliver du stor :P

Hans indstilling er dårlig fordi han IKKE bruger det WG han har købt, han har købt 700g proteinpulver for ½ år siden, og har kun brugt måske halvdelen. Jeg har kommet med så mange råd, og sagt at det ikke kun er hvor meget han spiser, men HVAD han spiser. Men det er som om det ikke siver ind.. Derfor!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejede kun 59,5, da jeg begyndte at træne, og jeg har nogenlunde samme problem som dig, med at få spist nok.

Det kan dog lære at spise nok, men det er hårdt arbejde.

Som Growing siger, så er det en god idé, at begynde at drikke en masse kalorier.

Hvis du f.eks tager en liter kakao og 100 gram mandler/nødder med, og spiser i skolen, så har du allerede knap 1200kcal der.

Har du styr på, hvor mange kalorier, du spiser om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jeg godt starte på det med en litter cacao og nogle nødder... mandler er bedst ikke?

Jeg har ikke rigtig nogen ide om hvad jeg får af kalorier, proteiner...

Hmm, jeg plejer at spise en talerken eller to med cornflakes om morgenen..

Laver mig tit en gryde pasta (150g ca) efter skole med en eller anden færdigret (500g) og nogle spiseskere olie i... regnede det vidst ud til det er ca. ( 43g kulhydrat, 11g protein) + det olie...

Til aftensmaden får jeg ca 4 kartofler, 150g kød plus andre grønsager...

efter aftensmaden spiser jeg tit nogle rester fra aftensmaden, noget lignende samme portion som til aftensmaden... det gør jeg ca 1½ time efter.

Sidste måltid bliver lige inden jeg lægger mig til at sove, og det kan igen være alt fra rester til et par portioner cornflakes... hvad der nu lige er..

udover det spiser jeg en del frugt i løbet af dagen, mest appelsiner og bananer..

Ved ikke om det er udspecifiseret nok, ellers må jeg lige kigge noget mere igennem hvad der er af proteiner og kulhydrater i... :)

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jeg godt starte på det med en litter cacao og nogle nødder... mandler er bedst ikke?
Det kommer sig ikke så nøje. Hvad der er vigtigt, er at du får det ned.
Jeg har ikke rigtig nogen ide om hvad jeg får af kalorier, proteiner...

Hmm, jeg plejer at spise en talerken eller to med cornflakes om morgenen..

Laver mig tit en gryde pasta (150g ca) efter skole med en eller anden færdigret (500g) og nogle spiseskere olie i... regnede det vidst ud til det er ca. ( 43g kulhydrat, 11g protein) + det olie...

Til aftensmaden får jeg ca 4 kartofler, 150g kød plus andre grønsager...

efter aftensmaden spiser jeg tit nogle rester fra aftensmaden, noget lignende samme portion som til aftensmaden... det gør jeg ca 1½ time efter.

Sidste måltid bliver lige inden jeg lægger mig til at sove, og det kan igen være alt fra rester til et par portioner cornflakes... hvad der nu lige er..

udover det spiser jeg en del frugt i løbet af dagen, mest appelsiner og bananer..

Ved ikke om det er udspecifiseret nok, ellers må jeg lige kigge noget mere igennem hvad der er af proteiner og kulhydrater i... 

Det lyder ikke af meget, men det havde jeg nu heller ikke forventet.

Hvis du vil være 100% sikker på, at tage på, må du tælle kalorier.

Prøv de næste par dage, at veje og tælle ALT, hvad du spiser.

Så kan vi finde dit ligevægtsniveau sådan nogenlunde.

Så er tricket, at gøre regneskab op hver dag. Hvis man så kan se, at man mangler 100kcal, så må man spise dem, inden man går i seng.

Link to comment
Share on other sites

Fistandantilus> I know, derfor jeg har fået ham til at købe WG, da der er mange kulhydrater deri. Cacao eller WG kan gå ud på et, mener dog der er flere kulhydrater i WG, derfor den er bedre.

Jonas> Det er langt bedre at spise havregryn til morgenmad, da det er langtidsomsættelige kulhydrater, hvilket vil sige du har energi længere tid. Da du har et højt stofskifte, er dette godt, da de så ikke vil forsvinde lige med det samme. Spiser jeg selv kun en portion cornflages til morgen, føler jeg mig sulten allerede et par timer senere.

En ting mange glemmer at ligge vægt på, er at fibrer også er en utrolig vigtig ting, og bestemt ikke skal overses, som de tit bliver.

Fedt er også en vigtig ting, uanset om man skal tabe sig eller tage på. I dit tilfælde gør det ikke noget du spiser sovs på kødet, drikker sødmælk med din WG, på havregryn, etc.

Link to comment
Share on other sites

Fistandantilus> I know, derfor jeg har fået ham til at købe WG, da der er mange kulhydrater deri. Cacao eller WG kan gå ud på et, mener dog der er flere kulhydrater i WG, derfor den er bedre.
Hvis du blander en stærk WG er det nok lidt bedre, men også dyrere og mere besværligt.
Fedt er også en vigtig ting, uanset om man skal tabe sig eller tage på. I dit tilfælde gør det ikke noget du spiser sovs på kødet, drikker sødmælk med din WG, på havregryn, etc.

Helt enig.

Bare de umættede fedtsyrer ikke bliver overdrevet. :)

Jeg er desuden ikke så bekymret ,over sundheden af det jeg spiser, når jeg skal tage på. Bare ned med noget kage og noget slik. McD og pizza er også et stort hit. (jeg joker ikke)

Link to comment
Share on other sites

Fistandantilus>

Det vil jeg helt sikkert gøre...

Lægger et svar engang imorgen aften hvor jeg har talt og spist :D

t3ch>

Var ikke klar over man også skal se på om det er langtidsomsættelige kulhydrater...

Men lyder som en god ide... Og det starter jeg med fra imorgen tidligt.

Hvad kan man gøre ved sin appetit?

Som jeg skrev i starten, så føler jeg, jeg spiser alt hvad jeg kan og mere til...

Er der en måde man kan øge sin appetit på, eller er den eneste udvej til at få nok at drikke hvad der ikke kan spises?

Jeg kigger ind igen imorgen, men nu vil jeg lige have lidt at spise inden jeg hopper i seng :)

natter allesammen :)

Link to comment
Share on other sites

Fistandantilus> nemlig ;)

En god ting at spise om natten, er faktisk også havregryn, igen fordi det er langtidomsættende kulhydrater, også har du til hele natten. En god WG/protein shake er også guld værd lige før sengetid, og når man står op.. Ja gennem hele dagen. Kroppen kan max optage omkring 45g proteiner i timen. Men i Jonas' tilfælde er det WG, hvilket jo også giver en masse kulhydrater, HVIS ellers man drikker det!

Link to comment
Share on other sites

Jonas> Den eneste måde at øge sin appetit er ved at motionere og styrketræne. Jo større dine muskler bliver, jo flere proteiner, etc har de brug for, og herved øges din appetit. Så ÆD ÆD ÆD, træn igennem og æd videre, så går det slag i slag.

Link to comment
Share on other sites

Buc >>

Jeg er en fyr på:

19 år,

ca 187cm høj

og vejer lidt over de 50kg 

jonask >> Æg er efter min mening en rigtigt god spise at gaine på...

Så hvis du har appetitten til det vil jeg anbefale følgende:

Tag en 6-8 æg, blend dem med ca 2 spsk mælk pr æg, og salt efter behag, steg væsken til en omelet på en pande - når denne er færdig fordel en 3-4 stykker groft rygbrød på en 'flade' og smed omeletten over på brødene, and let the feast begin!

Hvis du indtager sårn en kneppert nogle dage i ugen, og eller spiser godt, så kan du næsten ikke undgå at gaine!

Vi takker af fra Doggie net-køkken, go' fornøjelse med madlavningen!

Med hensyn til hvordan du kan sætte dit indtag op er det et simpelt spørgsmål om tilvænning, din mavesæk udvider sig automatisk hvis du spiser mere end du plejer gennem en længere periode, så prøv dig frem!

Edited by Doggie
Link to comment
Share on other sites

Doggie> Damn.. 8 æg og 4 skiver rugbrød.. Så er bunden vist også lagt :-)

Ellers opskrift på en go' shaker:

1 dåse tun, ½l matilde, ½l mælk, 1-2 bananer, blend, også bare ned med lortet :)

Smager ikke godt, men er sundt :)

Btw.. du efterspurgte en kalorietabel..

www.kalorietabel.dk

Edited by t3ch
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share