CAT bænkpres


Tr0lle
 Share

Recommended Posts

Jeg er i øjeblikket i gang med et 2-dages program inspireret af TJ's Alternative Hypertrofi træning. Dvs. i bænkpres kører jeg 8 tunge singles + 5x5 én gang om ugen kombineret med noget CAT bænkpres den anden dag (samme dag trænes der også tunge dips).

Jeg er generel langsom som en snegl, og kunne derfor godt tænke mig at blive mere eksplosiv, hvilket forklarer hvorfor jeg har valgt at inkorporere CAT. Mit CAT bænkpres udføres med 3 reps x 8 sæt ved 60% 1RM - kan nogle af styrkesvinene fortælle mig, om det er helt hen i vejret? Skal jeg droppe de 60% og evt. træne en smule tungere, f.eks 70-80% á 2 reps som i en Hatfield cyklus?

Link to comment
Share on other sites

procenten er ikke så frygtelig vigtig. Det er heller ikke afgørende, om du tager to eller tre reps, når du træner CAT. Hvad der derimod er vigtigt, er at du presser igennem løftet med alt, hvad du har og med en rimelig fart. Bliver løftet fx for langsomt, må du træne ved en lidt lavere procensats.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har set alt fra 55%-80% anbefalet. Som Basket skriver, er det absolut vigtigeste, at du accelererer vægten maksimalt i så meget af bevægelsen som muligt.

Hvad med at variere belastningen op og ned?

f.eks.:

Uge 1: 60%

Uge 2: 65%

uge 3: 75%

Uge 4: 80%

Uge 5: 60%

osv...

Husk kvalitet frem for alt!

En af de største fordele ved at arbejde med mange sæt og færre reps er en mulighed for højere kvalitet i bevægelsen (i dette tilfælde holde farten maximal i alle reps).

WSB gutterne arbejder typisk med 10 sæt af 3 reps for bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene! Jeg tror jeg holder fast i CAT med 3 reps x 8 sæt, men sætter muligvis vægten en smule op, hvis jeg stadig kan bibeholde farten/accelerationen.

ptpoul:

Hvad med at variere belastningen op og ned?

Dette kan jeg ikke helt se formålet med?

Jeg arbejder med progression i samtlige øvelser, undtagen CAT.

Link to comment
Share on other sites

Hold dig væk fra progression på din eksplosive dag. Meningen med den er bare at blive...ja...mere eksplosiv. Men det er rigtigt hvad basket er inde på. Procenten betyder ikke så meget. Det er hastigheden som afgører vægten. Når du laver et sæt af 3 reps, så må det ikke tage ret meget mere end 3-4 sekunder, fra du sænker stangen til første rep, til du lukker den ud på den sidste rep. Hvis du er langsommere end dette, så sænk vægten. Generelt, så er folk som ikke er voldsomt eksplosive, nødt til at træne med ret lave vægte på DE dag. Når jeg er i form, så kan jeg lave eksplosive triples med 75 %, med ganske god hastighed. Når jeg er ude af form, så skal jeg helt ned på 60-65 % før hastigheden bliver god nok.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share