nærsynet


multisport
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere haft problemer med grus i øjnene ved brugen af 1-dags linser (når jeg glemte at hive dem ud om aftenen..), men jeg har ikke haft nogen problemer i den retning med mine nuværende linser.

Jeg har haft dem i lidt over et halvt år nu, og har endnu intet at brokke mig over :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

LOS:

Jeg blev opereret med Zyoptik metoden. Under operationen mærkerede jeg intet. Det der måske var mest ubehagelige var da kirugen dryppede bedøvelsesvæske i øjet. Men det varede kun i ca. 2 sek. Efter operationen sidder man med lukkede øjne i ca 3 timer. Her efter kan man se næsten normalt igen. Dog er det lidt slørede, lidt ligesom hvis man har sovet med linser i øjet. Men herefter går det hurtigt fremad. Jeg så TV om aften og kunne læse teksterne helt tydeligt. Dog kneb det med at læse tæt på, aviser mv. Men næste dag var det også fint.

Og nu her 5 døgn efter operationen er mit syn perfekt, meget bedre end med linserne :bigsmile:

Inden operationene var jeg meget nervøs. Men der er intet at være bange for- ingen smerte overhovedet.

Mht. til operationens teknik er denne også blevet meget raffinerede siden man starte med at operere for nærssynethed. Og jeg tror også linsebrugere lever livet farligere end man gør ved operation. Her tæmker jeg på langtidsvirkningerene ved kontaktlinsebrug.

Edited by multisport
Link to comment
Share on other sites

Vil du ikke prøve at fortælle lidt mere om hvordan det foregik.

Så vidt jeg har forstået på LASIK og ZYOPTIX metoden, så skal der skæres en lille lap af hornhinden inden laseren går i gang. Hvordan foregår det? Skal det ikke sys eller limes på plads igen?

Kan man se under operationen?

Der står en masse på deres side om hvor sikkert det er og hvor mange der er behandlet, men hvad er der reelt af risici? Fik du konkrete tal på hvor ofte det gik som forventet og hvor ofte det ikke gjorde?

Link to comment
Share on other sites

- hmm - det var godt nok dyrt!!

Måske vi kan samle nogle MOL'ere og få mængde-rabat :lol: :devil:

Reelt kan den dyre Zyoptix fås for ca 12.000kr (2x19.000 minus 26.000 i støtte) plus prisen for et års medlemsskab af Danmark med diverse tilvalgsforsikringer.

Det er sgu' billigt sammenlignet med mit nuværende linseabb. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kammerat der tog til Tyrkiet for at få lavet samme operation- faktisk er nogle af de dygtigste kirurger dernede - og kan varmt anbefale det.. man kan på samme tid tage en ferie.. :lol:

Han gav kun 5000 pr. øje med samme nye teknik.... værd at overveje..

Link to comment
Share on other sites

maxpower:

Jeg var ret overbevist om det var sikkert at gennemgå operationen. Jeg har ingen tal på om det er gået galt for nogen. Jeg vil i starten kun have lavet et øje, men fordi risikoen var lav anbefalede kirugen, at vi lave begge øjne på samme dag. Igen tror jeg risikoen er større ved at anvende linser uden dog at kunne dokumentere det.

Ved zyoptik løftes en lille flap inden laseroperationene. flappen ligges på plads uden syning eller limning. Den fæstner sig selv på øjet i løbet af nogen timer og efter nogen dage sidder den helt fast. I denne perioden drypper man øjet med anitbiotika for at undgå betændelse. Jeg har dryppet mit øje 6 gang om dagen her de første 5 dage efter. Man kan se under operationen. Dog forsvinder synet et kort øjeblik når flappen løftes. Når selve lasebehandlingen finder sted kan det sammen lignes ved at kigge på et festfyrværkeri med rødt lys.

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg meldt mig ind i Danmark!!!  (Basis-abonnement til 95kr/kvartal) og man kan så skifte gruppe efter et års medlemsskab.

og så skal du lige være medlem et år mere med operationsdækning og udvidet operation (som medlem af gruppe 5 går jeg ud fra) før du kan score kassen ;)

Er man i grp 5 koster det som udgangspunkt 272,- i kvartalet. Operationsdækning koster 75kr ekstra i kvartalet og udvidet operationsdækning 120,- i kvartalet (for 16-29 årige).

Regnestykket hvis man skal meldes ind i Danmark først:

Basis : 4x95,-

Grp 5: 4x272,-

Operationsdækning: 4x195kr

I alt 2.248kr over 2 år

Giver et tilskud på 26.000 :w00t:

Dvs totalt beløber operationen sig til 14.000.

Det er da vist hvad man kalder en god forretning - hvis alligevel havde tænkt at få det lavet :bigsmile:

...

Og så lykkedes det vist også endeligt at overbevise mig selv om at det er en god ide :)

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Det er sjovt at I ikke har overvejet andre alternativer ...

Jeg er selv nærsynet, startede med at have -2,75 på hvert øje og har nu -2,25, men har været oppe på -2,00 da jeg trænede mine øjne med nogle massage- og synsøvelser hver dag.

Jeg er ret sikkert på, at man kan træne sig op til et bedre syn end jeg fik gjort, for jeg var ret sjusket mht. de 15 min hver dag.

Jeg vil prøve at finde titlerne på de bøger, jeg fik øvelserne fra, så kan I selv smutte ned på det lokale bibliotek og se om det virker for jer.

Hr. Kirchebrandt

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg meldt mig ind i Danmark!!! (Basis-abonnement til 95kr/kvartal) og man kan så skifte gruppe efter et års medlemsskab.

HUsk nu at skifte til gruppe 5 og vælge udvidet operationsdækning - Ellers blir du skuffet om et år, da det er "udvidet operationsdækning" man skal have "abboneret" på i et år!!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde osse -4 på begge øjne inden jeg blev opereret i 2001, da jeg ville være panserbasse. Det er jeg så ikke blevet, men jeg kan stadig se ;)

Min operation kostede 18.000 for begge øjne, og blev foretaget på Privathospitalet Mariahjemmet i Odense.

Multisport>> Det lader som om det er en Lasik operation du har fået? Hvis man vil have opereret øjnene med henblik på opt. i politiet, skal man være opmærksom på, at politiets læge ikke godkender Lasikoperationer - Uvist af hvilken grund..

Min var noget mere smertefuld, men hva gør man ikke for at spare 20.000? :(

Jeg skal lige lede efter et link, men jeg er næsten 100% sikker på at en Lasik operation godkendes hos politiet! :)

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg meldt mig ind i Danmark!!!  (Basis-abonnement til 95kr/kvartal) og man kan så skifte gruppe efter et års medlemsskab.

HUsk nu at skifte til gruppe 5 og vælge udvidet operationsdækning - Ellers blir du skuffet om et år, da det er "udvidet operationsdækning" man skal have "abboneret" på i et år!!!

Jeg har vist misforstået noget. Jeg troede man skulle være medlem af basis et år før man kunne skifte til en af de andre, men det er klart at hvis man frit kan vælge hvilken gruppe man starter i skal man i denne situation tage gruppe 5 med udvidet operationsdækning med det samme. Så skal man kun vente 1 år.

Link to comment
Share on other sites

Hmm - er I sikre på det??.. dammit, nu har jeg lige meldt mig til basis?

Det er i hvert fald 100% sikkert at du skal have været medlem af gruppe 5 incl udvidet operationsdækning et år før du kan få udbetalt noget.

Mon ikke det kan laves om hvis du LIGE er meldt ind?

Er du Gruppe 5-medlem, kan du tegne Operationsdækning som et tilvalg - det koster 75 kr. i kvartalet (2004). Dækningen indtræder 12 måneder efter at tilvalgsforsikringen er tegnet.
Betingelser som Operationsdækningen

Udvidet Operation supplerer operationsdækning og stiller derfor samme betingelser til forhåndsgodkendelse, hvor operationen kan udføres, hvilke operationer, dækningen omfatter og krav til regning

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

En anden mulighed er også de der 30-dages kontaktlinser, man kan have på i 30 dage uden at tage ud. Jeg ved ikke præcis hvad det koster hos en optiker, men det er sikkert i omegnen af 300 kroner/md.

Disse linser hører til blandt de nyeste og er skyld i MANGE ture på skadestuen.

Pointen med disse linser er, at man kan sove med dem på i en måned ad gangen, og så skulle de selv kunne ånde om natten, men da der dannes æggehvideprotein(tror jeg det kaldes) så ånder de ikke så godt, som de lover.

Dum som jeg var, tog det mig lang tid og finde ud af at jeg havde problemer ned nube månedslinser. Jeg røg jeg på skadestuen 5 gange på 2 år pga. regnbuehindebetændelse(noget farligt stads) + hornhindebetændelse. Begge disse lidelser kom pga. mit forbrug af månedslinser - det er bestemt ikke ALLE der kan tåle dem, selv om de tror de kan (det kan sagtens køre på skinner i en lang periode uden problemer).

Jeg skiftede til døgnlinser og har overhovedet ikke haft nogen problemer siden...

(jeg havde lidt travlt så er der dele I ikke forstår i indlægget, så bare spørg...)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lige modtaget et nyhedsbrev fra Dansk Synskirurgi som vi har en firmaaftale med og i det skriver de "Mange af vores kunder har været medlem af Sygesikringen danmark for på denne måde at få tilskud til en relativ dyr behandling. Sygesikringen danmark har imidlertid besluttet at ophøre med at give tilskud til netop laseroperationer med udgangen af 2004..."

Så måske skulle I lige tjekke med danmark om tilskuddet gælder for jer når I først er berettiget til tilskuddet i starten af 2005.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke pænt gjort - de skriver endda de har haft et rocker-stort overskud <_<

VARSEL

Hornhindeoperation

Fra 1. januar 2004 dækkes hornhindeoperationer kun, hvis øjenstyrken er ± 8 dioptrier. For medlemmer af Gruppe 1, 2 eller 5, der har tegnet Operationsdækning og/eller Udvidet Operationsdækning før 1. januar 2004, ydes dog tilskud som hidtil til alle hornhindeoperationer indtil 31. december 2004. Ændringen gennemføres, fordi et stigende antal især yngre medlemmer lader sig operere af "kosmetiske" grunde frem for helbredsmæssige.

Kilde: d-nyt december 2003

:thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

multisport > Hvad er forudsætningerne for en sådan operation ?

En makker jeg har skulle for et par år siden have foretaget en laser-behandling og forudsætningen var, at hans syn ikke havde ændret sig over en periode (mener det var 1½ år).

Kan man ikke blive indstillet til en laser-behandling igennem maskinen ? ved godt man skal have god god tålmodighed.... men så er det helt gratis !!!

Link to comment
Share on other sites

Det står udførligt beskrevet på siden der er linket til i første indlæg.

Kan man ikke blive indstillet til en laser-behandling igennem maskinen ? ved godt man skal have god god tålmodighed.... men så er det helt gratis !!!

Hmm, det kan jeg ikke forestille mig hvis du bare er alm. nærsynet, og som der står er man uegnet hvis man har visse øjensygdomme. HVIS man skulle kunne få det betalt af staten skal man nok være så nærsynet at briller eller linser ikke kan korrigere tilstrækkeligt.

Hvorfor skulle de også tage patienter ind gratis bare fordi de har ventet længe, når folk vil betale for det? ;)

"maskinen"

??? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Kirchebrandt << Kan du ikke lige finde ud af hvilke bøger det drejer sig om?..

Har nemlig også hørt noget om at dårlig syns skyldes musklerne i øjet slapper af eller sådan noget.. Når man så får briller eller kontaktlinser, skal øjet anstrenge sig og spænder derfor musklerne.. Så det burde skam ikke være utænkeligt at man kan træne sig til et bedere syn!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv overvejet det samme (-1.5 ca, ikke noget i forhold til dit), men der er liiiige det der med regenereing af hornhinden, det kan godt være man går derfra med 0.0, men 1 år efter kan det sagtes være (mindre) fucked igen! Eller er der sket nye ting i feltet ? Var det lasisk eller den(hvad hedder den) hvor man med laser skærer direkte på hornhinden ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share