Behandling med binyrebarkhormon (Cortisol)


clayman
 Share

Recommended Posts

Ohøj

For 10 dage siden fik jeg en cortisolindsprøjtning i senen under knæet, for at komme inflammationen til livs. Jeg er klar over at cortisol er et katabolt steroid, men hvor voldsom vil I mene den nedbrydende effekt er af en enkelt indsprøjtning? (Jeg aner ikke hvor meget han gav mig) Kan jeg, når jeg formentlig starter op igen med styrketræningen om et par uger, træne som jeg plejer, eller bør jeg holde mig til lette vægte i en periode?

Lige en ting til: Jeg har så læst at cortisol er på IOC's liste over forbudte dopingpræperater, omend man kan få dispensation med et såkaldt "medical certificate", da cortisol ikke regnes for hård doping. Det er mig fuldstændig ubegribeligt at min læge giver mig en sådan indsprøjtning, og ikke forsøger en nonsteroid behandling, når jeg kommer til ham og siger jeg har fået en idrætsskade. Jeg kunne i princippet have dyrket konkurrenceidræt på et højt plan og blevet nakket til en dopingkontrol (han spurgte hverken om hvordan den var opstået eller hvorlænge den havde stået på eller noget)

Spørgsmålene er så:

Skal jeg give ham en flad næste gang jeg har en konsultation? ;)

Hvor lang tid går der inden jeg kan regne med at være clean?

Giver Københavns Kommune tilskud til behandling hos fysioterapeuter hvis man har en henvisning fra sin læge?

Mvh.

Clayman :)

Link to comment
Share on other sites

Hej...

Når man har fået en indsprøjtning med binyrebarkhormon(blokade) siger "man", at man skal holde 14 dages aktiv hvile, inden man påbegynder en genoptræning. Sene/vævet er svækket efter en indsprøjtning.

I teorien skulle det være nok, hvis overfor en evt. dopingkontrol kan dokumentere at du har fået en indsprøjtning hos din læge(Det fik jeg at vide).Det er lidt samme som hvis du få astmamedicin.

Hvis du har en henvisning til en Fysio. er det meget normalt at du selv skal give ca. 132 kr. pr. gang. Resten giver kommunen.(ihvert fald i jylland), men jeg tror det er generelt, da det den offentlige sygesikring.

Håber du kan bruge det til noget.

God bedring

Edited by BøB
Link to comment
Share on other sites

Spørgsmålene er så:

Skal jeg give ham en flad næste gang jeg har en konsultation?  ;)

Hvor lang tid går der inden jeg kan regne med at være clean?

Giver Københavns Kommune tilskud til behandling hos fysioterapeuter hvis man har en henvisning fra sin læge?

1. Ja, hak ham bare en enkelt :tongue:

2. I løbet af 14 dage skulle stoffet gerne være ude af kroppen.

3. Sygesikringen betaler ca. 40% af behandlingsprisen hos en fys (det er standard over hele landet) Egenbetalingen er således: Første konsultation koster ca. 195kr - derefter ca. 132kr pr. behandling.

Link to comment
Share on other sites

Har selv prøvet med en binyrebarkhormon behandling mod høfeber. Det hjalp mod høfeberen, men gav mig samtidig taleproblemer i forbindelse med alkohol. Virkelig ubehageligt. Af selv samme grund nægter jeg at røre det stads igen.

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Nå, du holder altså med at drikke ?

Ja, alkohol er noget stads. :)

Henning :pumpin:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share