Tab af fedt


Wannabe
 Share

Recommended Posts

Nu ser det ud til at jeg kan holde mig i kalorieunderskud, og fedtet er begyndt at forsvinde. Jeg havde nu forventet at sækken ville forsvinde som det første, men de 3.2kg jeg har tabt indtil nu de første 9 dage, er tilsyneladende forsvundet fra mange andre steder på kroppen også.

Er der nogen som ved om fedt oplagres/forbrændes ensartet over de fedtdepoter man har, eller om nogle fedtdepoter forsvinder før andre. Eller er det igen noget som er forskelligt fra person til person ?

Link to comment
Share on other sites

Er der nogen som ved om fedt oplagres/forbrændes ensartet over de fedtdepoter man har, eller om nogle fedtdepoter forsvinder før andre. Eller er det igen noget som er forskelligt fra person til person ?

Det er ret forskelligt fra person til person ... de fleste oplever at de har et specifikt sted, hvor fedtet slipper sidst og kommer igen først ;)

Link to comment
Share on other sites

Tulle> Der er nu ikke så meget voldsom over det. Planen kan ses i min log, og den er skåret ned til omkring 1.200 kcal / dag svarende til et kalorieunderskud på 1.000 kcal/dag, efter at jeg har droppet et par proteinshakes. De 5-6 måltider består af rugbrødsmadder i løbet af dagen, samt lidt død fugl, kartofter og bønner til aften. Bliver jeg lidt lækkersulten, er der gået lidt rosiner ned i meget sparsomme mængder (en børneæske en gang imellem).

Jeg har desværre ikke fået trænet de 9 dage, ellers ville min krop nok have forlagt noget mere. Og jeg ville så også have kørt nogle flere shakes på.

Umiddelbart ser det ud som om jeg har tabt mig på numzen :bblush:, men den var nu ikke så stor i forvejen... jeg må lige have fortalt fedttabsregulatoren at den godt lige må fise forbi i maveregionen i stedet ;).

Fist> Med drænet mener du vand, right ?

Link to comment
Share on other sites

Nu er det sådan at det ikke er vold-meget muskelmasse man mister, men 1000 kcal er dog en smule :]

Har selv ligget med omkring 800-1000 kcal i underskud pr dag i lidt over 2 måneder.....

Har noteret en smule muskelsvind - er dog ikke helt sikker på hvor meget, da noget af min størrelses-formindskning nok også er fedt...

har nok mistet omkring 1,5-2 kgs non-fedt (om det er muskelmasse, væskedrænelse eller tomme glycogendepoter er mig ukendt) men derudover har jeg også mistet 9-10 kg fedt.

Grunden til det store vægttab i starten, er med garanti væske... Det skyldes bl.a. at der ikke er lige så meget mad vandet kan binde sig til...

Link to comment
Share on other sites

Ugh Togoth> Kender godt Cuts-artiklen. Men den er for mig at se skrevet for hårdt-arbejdende BB-folk, som ikke vil risikere at tabe muskelmasse, thi det er dyrebart. Og det er meget forståeligt. Men i mit tilfælde vil jeg gerne af med sækken NU :devil:, og hvis risikoen er at tabe i størrelsesordenen fx 1-2 kg muskelmasse for at smide fx 6-7 kg fedt, tager jeg gerne den udgift. Det er helt fint med mig. De skal nok komme på igen bagefter, når jeg kan gaine igen. Men her-og-nu, vil jeg gerne af med mavsen. Motivationen for mig er RESULTATER - at jeg kan se at der sker noget. Og muskeltab i den størrelsesorden er for mig at se en lille udgift sammenlignet med så mange andre ubehag og ulemper der kan være ved forskellige træningsformer eller kostprogrammer.

Noget andet var hvis (tabs)forholdet var fx 7kg muskler og 1kg fedt. Så ville det være mindre sjovt...

A_R> Interessant. Du har så åbenbart gjort det samme, og med gode resultater kan jeg se i din log. Tillykke med det. Måske er 800-1000 kcals i underskud bare fast-track til fedttab.

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger jo også i, om det er et holdbart vægttab, som du har gang i. Dit stofskifte vil nedregulere voldsomt og dit tab af muskelmasse vil også have indflydelse på dette. Nu ved jeg ikke, hvorledes man kan karakterisere ratioen mellem tabet af fedt og muskelmasse, da det helt sikkert vil være en individuel størrelse. Men det hjælper bare ikke at smide 8 kilo fedt og 3 kilo muskelmasse, hvorefter du skal bruge minimum et halvt år på at opbygge denne muskelmasse igen og få stabiliseret dit stofskifte, hvorunder du sikkert vil tage meget af fedtet på igen. Men ok, hvis du har så travlt så må du jo selv om det, men tvivler på, at din approach er holdbar. Tålmodighed er en dyd!

Link to comment
Share on other sites

Fist> Med drænet mener du vand, right ?

Væskebindinger.

Desuden kan du jo forestille dig, at du tømmer kroppen, når du går fra overskud til stort underskud.

Når du er i overskud, vil der ligge en del i tarmsystemet. Det vil der ikke i samme grad, når du er i underskud.

Desuden vil dine glykogendepoter ikke længere være fyldte.

Jeg tog selv knap 2 kg på, lige efter jeg sluttede min slankekur. Jeg vurderer, at det meste var ren og skær mad i systemet.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Du skal nok regne med den største del af vægttabet (som nævnt af mange andre) indtil nu typisk er væske, lavere tarmindhold, evt. reduceret muskelmasse (tjek bl.a. denne standardformel 1000 kcal x 9 dage / 9.000 kcal pr. kg fedt = 1 kg. - jeg ved godt det er forsimplet, men alligevel en illustrativ sammenligning).

Du vil derfor nok opleve, at ikke helt går så hurtigt at tabe yderligere.

Jeg er også enig i, at et reduceret kalorieforbrug til ½ indtagelse kan heller ikke være sundt. Det er selvfølgelig rart hurtigt at se resultater, men den hårdeste kamp kommer oftest med at undgå at vægten stiger efterfølgende. Ved at sulte dig i "slankeperiode" kan du risikere at opbygge et ernæringsmæssigt underskud kroppen vil forsøge at kompensere efterfølgende med øget fødevareindtag.

Det er også ekstremt vigtigt, at kostsammensætningen ved så lille indtag dækker de basale behov for næringsstoffter mv.

Desuden vil jeg ikke anbefale dig dyrke hård træning under så skarp en "sultekur", da kroppen ikke har tilstrækkelig næringsstoffer til resititution og genopbygning af muskler.

Link to comment
Share on other sites

Host... efter overvejelse af de mange indvendinger mod min low-kcal-plan i min log, og i denne tråd, har jeg valgt at lytte til kritikken.

Indtil videre går jeg derfor tilbage på 2-3000 kcal hen over weekenden, som vil gå med alt andet end træning og snedig kost, men fra næste uge skulle jeg være tilbage i folden, med en traditionel trænings- og kostplan.

Link to comment
Share on other sites

Jo, 1200 kcal/dag er nok en anelse for voldsomt. Dog synes jeg ikke, du helt skal droppe dit projekt. Gå blot lidt mindre radikalt til værks. Jeg har selv med en vis succes kørt en diæt på 1600-1700 kcal/dag over en længere periode. Og dét med en synlig reducering af fedtdepoterne som resultat. :)

Men det er klart, at såfremt man aspirerer til titlen som Mr. Fitness, vil 1600-1700 kcal/dag være counterproduktivt. Selv i cutte-fasen. Det er nu heller ingenlunde mit projekt. Der må såmænd godt ryge lidt muskelmasse, sålænge broderparten af tabet kan tilskrives en lavere fedtprocent.

Ideelt set vil endemålet være et look a la Brad Pitt i 'Fight Club', i.e. lav fedtprocent snarere end megen masse. ;) ;) ;)

Jeg deler i øvrigt dit pragmatiske syn på Jørgen Storms ellers glimrende aktikel 'Cuts Anyone'.

Christian Edinger

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share