Form & profitness, technogym-parken og jeg


TigerDyr
 Share

Recommended Posts

Jeg har i et kreativt øjeblik skrevet denne tekst. Hvis i kan få noget ud af den så er det fint og hvis i ikke kan så er i tilgivet ;)

Nu har jeg trænet i snart to år. Stedet jeg har trænet er form og fitness og det har jeg egentlig været ret tilfreds med. Nogle mennesker kalder det for Form og profitness. Nu har jeg ikke selv undersøgt deres årsregnskab og er desuden heller ikke uddannet til sådan noget, så hvor mange penge de tjener eller ikke-tjener skal jeg ikke kunne sige men 300 kr for at træne lige så meget jeg vil i mit center synes jeg egentlig er en meget fair pris. Der står altid en medarbejder parat til at tage imod den lille billet jeg printer ud og give mig en nøgle til et skab, maskinerne virker stort set altid og om aftenen har jeg næsten hele centeret for mig selv. Faktisk tror jeg det er lige før jeg bruger flere penge på proteinpulver om måneden end jeg putter i form og profitness's skattekiste.

Technogym-parken er der også nogle mennesker der kalder stedet med had i stemmen. Jeg vil nu nærmere kalde det for mit vidunderlige træningsunivers. Jeg kan nu godt lide de store hvide Technogym tårne der så prægtigt strækker sig mod loftet - og de virker det skal der ikke være nogen tvivl om det kan både måles og vejes. Maskinerne har både givet mig muskler af størrelser jeg ikke troede var muligt for min krop - og de har dyrket muskler frem på steder på min krop hvor jeg blev temmelig overrasket over at opdage der også sad muskler. At det ikke er stedet man træner dødløft og andre avancerede ting burde vel ikke komme som en overraskelse for nogen. Den store seddel med indskriften "MAX. 40 kg" på de eneste løse vægtstænger der indbyder til avanceret brug burde give et meget godt hint. Så at klage over Tecnhogym-parken og ønske sig vægte til dødløft ville være noget ligende at købe chokolade-proteinpulver og så bagefter komme og klage over at det ikke smager af jordbær.

Men jo - man kan da hurtigt finde på ting at klage over ved centeret. En af de værste ting er at der er nogen der har lavet grafitti på toiletrulle-holderen på herre-toilettet'et. Ikke bare på den ene holder men på begge af dem! Der er nogen der midt i mit vidunderlige træningsunivers har lavet to klatter ulæselig grafitti. Hver gang jeg er ude på toilettet  checker jeg lige om det stadig er der - men jo - det sidder der skam altid endnu. Jeg har hørt man bliver aggressiv af doping så jeg har overvejet om det måske er en aggressiv doping bruger der trods alt viste os der ikke er så store og pumpedede bamhjertighed - men i stedet blev nødt til at lade sine aggressioner komme til udtryk ude på herretoilettet på toiletrulle-holderene. Men selv om der sad en Form og profitness medarbejder ude på toilettet og desperat forsøgte at få de genstridige klatter grafitti af - så ville jeg nok bare finde noget andet at klage over fx at herretoilettet var optaget.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke at der er en eneste der kan sige dig imod, mht. at maskinerhjælper dig til fremgang, større muskler osv. Men det er i grunden ikke det, det handler om. Det handler om at du kan li den form for træning, hvilket jeg personligt ikke kan! Jeg har selv trænet MEGET i maskiner da jeg startede, og jo jeg blev større mm. MEN det holder ikke i længden! Hvis du prøvede at lade maskinerne være og i stedet trænede udelukkende med frie vægte, med basis- øvelser som det grundlæggende, er jeg sikker på, at du vil opnå klart bedre resultater :) Jeg forstår derfor ikke at du vil bruge ligeså meget tid og engagement på din træning, som mange andre gør, uden at opnå ligeså gode resultater :confused2:

Link to comment
Share on other sites

Min egen historie... :)

Jeg havde det også ligesom dig i starten af min træningskarriere. Jeg hyggede mig fint med maskinerne, og tænkte "Det med vægte er ikke nødvendigt, fordi jeg gider hellere ikke at være stor".

Efter 3 måneder var jeg ved at køre lidt sur i det, og blev heldigvis så indtroduceret for træning med frie vægte, da jeg fik en træningsmakker med lidt mere erfaring end mig.

Efter første dag med bænkpres og curls var jeg fuldstændig solgt til de frie vægte, og motivationen for at træne er kun blevet større med tiden, efterhånden som styrke og masse steg.

Der er en kun en ting at sige: Prøv de frie vægte :)

Link to comment
Share on other sites

Det handler lige præcis om hvad man kan lide. Hvis i kan lide basisøvelser og masser af frie vægte så er det ok. Og hvis i kan lide at eksperimentere med at prøve mange forskellige måder at træne på så er det også helt ok. Hver sin smag.

Jeg er så heldig jeg er startet med maskiner og dem kan jeg lide. Det var en af de pointer jeg ville fortælle med min tekst.

I sommers var der utrolig meget snak om HIT her i diskussionsrummet. Jeg brugte nogle måneder på at forsøge at få alle de fordele der er ved HIT - jeg ved ikke om jeg gjorde det forkert eller om min krop bare ikke er beregnet til HIT - jeg følte i hvert fald det virkede en del dårligere end den træningsform jeg havde før.

Hvis jeg skulle forsøge mig med basisøvelser og frie vægte så ville det nok tage nogle måneder før jeg kunne træne bare nogenlunde optimalt.

If it aint broken - don't fix it.

Jeg har det godt med maskinerne og føler ikke jeg er kørt fast :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes at såfremt du er tilfreds med dit resultat og hele miljøet der herkser i F&F, er du på rette vej ...at du er glad for F&F er kun fint, fordi jeg således antager at det motiverer dig til at komme der oftere.

Personligt er jeg meeeget træt af F&F...der er ALTID kø ved den ene bænpres der er, der er ikke tunge vægte nok til at køre dumbell row etc. med, de har primært 25 mm barbells og ikke 50 mm  barbellls (ok jeg er petitøs), barbells til squatracket er for smalle, jeg føler ikke at det er stedet jeg kan komme væltende i en hullet tshirt, de spiller noget forfærdeligt P1-musik om morgenen (men der skal vel være plads til alle...og det er ok), der er for få frie bænke hvilket forsager kø IGEN, der er aaalt for mange lækre piger der afleder min opmærksomhed (eller var det en fordel ???..*G*)

...nej hvad jeg mener er suma sumarum at: jeg har det fint med technogymparken men føler at der absolut mangler MEGET hvad angår frie bænke, barbells og dumbells ....jeg kan med sikkerhed ikke køre igennem pga. dette.

Jeg er selv overbevist om at f.eks. fri bænkpres slår en hvilken som helst BP-maskine med flere længder da det er den mest direkte og naturlige form for påvirkning af pecs, men det er jeg nok ikke den bedste til at argumentere for her på siten...

Og lige for at afklare evt. fordomme....jeg er ALDRIG på krudt, jeg bryder mig IKKE om hardcore heavymusik og jeg træner IKKE specifikt styrkeløft......

men tilgengæld er jeg vild med "ordinær" styrketræning og det bliver jeg begrænset i, af F&F´s udbud af materiel ;0)

Link to comment
Share on other sites

Tigerdyr du kommer med en fejlagtig udtalese.

Du skriver:At det ikke er stedet man træner dødløft og andre avancerede ting burde vel ikke komme som en overraskelse for nogen

Jeg vil nu våge og påstå at technogym maskinerne er meget avancerede en nogen fri vægt, med mindre du laver ol løft.For det kan virkelig ikke være mere simpelt.

Fordi man har det fint med noget, og synes det egentlig går godt nok, så er det jo ikke ensbetydende med at man ikke kan prøve noget andet på anbefaling. Det er klart at du oplever gode resulater på Techno maskiner, men så ville du sikkert opleve noget endnu bedre hvis du bruge 1½uge på at lære nogle gode fri vægts øvelser.

Men ok jeg respekterer dit valg, men forstår det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hehehe...

Jeg har sagt NØJAGTIG det samme engang!

"Hvorfor i allervideste verden sku jeg bruge frie vægte, maskinerne kan jo alle samme ting! Og så er det lettere at justere vægten... Man får ik ligesåmange sakder... bla bla bla"

Så prøvede jeg bænkpres (i Smith-Machine bevares, man sku jo heller ik miste maskin følelsen ALT FOR MEGET! :D) WOW! Det var vildt, mine patter SVULMEDE! :thumbs-up: Så nu blev det til masser af maskiner... ...og bænkpres i Smith-Machine)

Så prøvede jeg Max-OT. Kompliceret ja... Gik i starten ofte hen til en maskine og klarede det istedet for f.eks. Bent Over BB Row. (HADEDE DEN! :rocketwhore:). Squat (I Smith-Machine :D) var jeg ik så vild med, Stiff Leg Dead Lift... ...Nej jeg får ondt i ryggen af den, leg curl er bedre! Osv... :dozingoff:

Indtil den dag hvor jeg mandede mig op og lavede et dødløft...

WOWOWOWOW! Den perfeke rep! Hele min ryg exploderede og jeg følte mig som Ronnie Coleman! :D

Siden har jeg kun brugt maskiner til småting hist og her... Benpress, leg extension, rotary calf. (Jeg regner ik diverse  pressdowns/pulldown/cablerow kabeltræk, som "maskiner" i den forstand.)

Link to comment
Share on other sites

Man kommer ikke uden om at frie vægte er det bedste. Sådan er det bare. Ikke desto mindre, så kan maskiner godt fungere for motionister og fitness fyrer. For en hardcore styrkeløfter eller bodybuilder er der ingen vej uden om. Så har man ambitioner på det område, så snyder man sig selv ved at tro at maskiner er ligeså godt. Vi snakker nat og dag. Maskiner er udemærket som et supplement til frivægts træning, og i nogen tilfælde er maskiner bedre. Men fundamentet bør være frie vægte, hvis man er seriøs med sin træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tigerdyr du kommer med en fejlagtig udtalese.

Du skriver:At det ikke er stedet man træner dødløft og andre avancerede ting burde vel ikke komme som en overraskelse for nogen

At maskinerne er mere avancerede end vægtstænger kan vi godt blive enige om. Da jeg skrev det med avanceret brug mente jeg dog ikke hvor avanceret redkabet var - men hvor avanceret det var at bruge. Det er klart nemmere at bruge en maskine end det er at lave korrekt udførte øvelser med frie vægte.
Fordi man har det fint med noget, og synes det egentlig går godt nok, så er det jo ikke ensbetydende med at man ikke kan prøve noget andet på anbefaling. Det er klart at du oplever gode resulater på Techno maskiner, men så ville du sikkert opleve noget endnu bedre hvis du bruge 1½uge på at lære nogle gode fri vægts øvelser.

Nu har jeg aldrig selv prøvet det - men efter at have læst om øvelserne samt andres erfaringer tror jeg ikke man kan træne noget nær optimalt med frie vægte i løbet af 1,5 uge - hvis man aldrig har prøvet det før. Desuden vil jeg mene der skal længere tid til at vurdere om en ny træningsmetode virker - nogle måneder.

Maskiner er udemærket som et supplement til frivægts træning, og i nogen tilfælde er maskiner bedre. Men fundamentet bør være frie vægte, hvis man er seriøs med sin træning.

Seriøs med sin træning = blive så stor og stærk som overhovedet muligt?

Indtil videre ser det ud som om jeg kan blive så stor og stærk med maskiner som jeg har intentioner om at blive. Jeg ser det også fra endre synsvinkler end bare at blive stor og stærk. Jeg vil også stadig gerne kunne sidde på ét enkelt sæde i bussen og jeg vil gerne kunne komme gennem dørene herhjemme uden at gå sidelæns eller skulle placere armene i den position så de stikker minst ud-ad. Jeg vil også gerne have mulighed for at kunne gå i "almindelige" bukser.

Hvis jeg pludselig fik en idé om at det kunne skam være fedt at veje 120 kg - så er det meget muligt det kunne være optimalt at satse på frie vægte. Men som sagt her jeg ikke på nuværende tidspunkt sådanne ønsker. Lige nu er mit mål 100 kg og så det at få min krop mere i ligevægt - så de forskellige dele passer godt sammen i størrelse.

Men jo jeg bruger faktisk frie vægte i biceps curl(tror jeg det hedder?) - det har jeg gjort i et par uger nu. Så det er ikke sådan jeg er fanatisk tilhænger af maskiner eller noget. Det valgte jeg i et forsøg på at finde ud af om det påvirker musklerne andre steder end maskinerne gør.

Link to comment
Share on other sites

Tigerdyr> Det er lige netop det jeg forsøger at pointere. Dine mål kan være ligeså gode som alle andres. Det jeg forsøger at sige er, at med så sparsomme mål som du har (du har ikke ønske om at maksimere hverken din muskelmasse eller din styrke), så kan maskiner sagtens klare opgaven. Ønsker du derimod at maksimere din muskelmasse eller din styrke, så kommer du ikke særligt langt i en technogym maskine.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Her et lille bidrag med nogle uddrag fra nogle artikler vedr “maskiner” versus “frie vægte”

PS.:

Jeg startede selv med frie vægte, men træner nu næsten kun maskiner, da mit mål med træningen kun er alm. vedligehold samt at træne i bahagellige omgivelser.

Men ingen tvivl om, at frie vægte er bedst hvis hensigten er maksimal udbytte på kortest mulige tid. Desuden bliver ens koordinationevne også bedre med fire vægte, og man opnår dermed en mere funktionel styrke.

Uddrag fra: http://www.buildingbetterhealth.com/topic/topic13893

Should I use weight machines or free weights?

Either one is fine-or try both. Weight machines position your body specifically to work one muscle or muscle group. Machines are considered the most foolproof method for beginners, almost guaranteeing that you use the correct form, which helps prevent injuries.

Free weights are hand-held weights such as barbells and dumbbells. They allow you a greater variety of exercises and-when you learn to do them right-can give you an even better workout than machines. If you think about it, a machine keeps the weight in balance, while it's up to you to stabilize a barbell while you're lifting it. That means you use more muscles and get a more thorough workout. A good weight-lifting plan will usually incorporate both weight machines and free weights.

Uddrag fra: http://www.skinnyguy.net/weight-train.html

For maximum muscle gain, the focus of your workouts should consist of free weight exercises. Not machines or bodyweight exercises. This is not to say that you should not use machines or bodyweight exercises, but they should not be the focus of your training. To get an effective, muscle blasting workout, you must stimulate the most muscle fibers as possible, and machines do not do this

Since machines are locked into a specific range of motion and help to support the weight along that path, they fail to stimulate the muscles that surround the area you are working (stabilizers). This is a mistake. If your stabilizer muscles are weak, then the major muscle group will never grow!

Link to comment
Share on other sites

Tigerdyr> Det er lige netop det jeg forsøger at pointere. Dine mål kan være ligeså gode som alle andres. Det jeg forsøger at sige er, at med så sparsomme mål som du har (du har ikke ønske om at maksimere hverken din muskelmasse eller din styrke), så kan maskiner sagtens klare opgaven. Ønsker du derimod at maksimere din muskelmasse eller din styrke, så kommer du ikke særligt langt i en technogym maskine.

Ahh ok. Så er vi jo enige alligevel - jeg misforstod åbenbart det du sagde.

Til lykke - det er nogle glimrende uddrag du har postet :) Det giver rigtig fin mening.

Link to comment
Share on other sites

Et andet problem med maskiner er, at opnå den fulde "range of motion". I stort set alle de maskiner jeg har prøvet, hamre vægtene sammen, i bunden af øvelsen. Eller banker mod toppen af styreskinnerne, i toppen af øvelsen. Selv benpres, som er en af de få maskinøvelse jeg bruger, er det maskinen der "bestemmer" hvor meget jeg må bøje benene!!!! Det skal lige siges at jeg ikke har specielt lange lemmer (er kun 172 cm). En på 2 m kan da ikke få noget ud f.eks. pull-downs?!??

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv trænet i Form&Fitness i godt seks år, men jeg må ærlig talt indrømme at det bliver for "fimset" i længden. De fleste kommer ikke for at træne, men blot for at se godt ud hvilket efter min mening er komplet latterligt. Stemningen kan beskrives som snoppet, specielt boltens gård er helt ude i torvene... det eneste positive som jeg nu kan sige om form&fitness er at deres center i scala er døgnåbent... men igen er der så chance for at blive voldtaget i saunaen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share