smerte i det ene knæ


Guest Benjamin64
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Jeg har fået smerter i det ene knæ, har holdt en pause på en uge fra både styrke og cardio træning. <_<

Startede med spinning i søndags, og det gik fint.

Men var til spinning igår, vi havde ekstremt meget belastning på cykelen, gik fint.

Men så i nat vågnede jeg med store smerter i den ene knæskald.

Kunne ikke strække benet ud, det har fortaget sig til morgen.

Lige købt nogle flere glycosamin piller, tror det måske er overbelastning, men har sku lige holdt en uges pause. :cry:

mit cardio træningsprogram er

spinning søndag-mandag-tirsdag

løb og andet cardio på maskiner torsag-lørdag

Jeg har tænkt på at købe et knæ støtte bind hos matas, men vil gerne høre fra nogle garvet ryttere som har haft de samme problemer med knæet eller ved om sådanne støtte bind er noget møj at bruge.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Edited by Benjamin64
Link to comment
Share on other sites

Hej.

Når jeg holder for lange pauser, eller cykler for meget, får vågner jeg også om natten med mange smerter. Men for mig hjlæper det at tage et knæbind på, og hvis det er rigtig slemt sover jeg med det, tror ikke det er så godt, men bedre end at have ondt i knæet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hm?

Du skriver ikke noget om hvordan overbelastningen oprindelig opstod (ved løb, cykling, styrketræning for ben etc.?).

Da smerterne senest er opstået ifm. spinning kan jeg derfor foreløbig kun forholde mig hertil.

Jeg går ud fra din benstilling er korrekt (knæene skal ikke flagre udad, men peger ligefrem eller en anelse ind mod stellet, knæene ikke overstrækkes mv.).

De typiske overbelastningsskader ved spinning er for hårde belastninger på cyklen eller for meget stående cykling (ift. trænings- og tilvænningsniveau).

Knæleddet er et kompliseret led at sætte dianose på, men smerter omkring knæskalden skyldes ofte overbelastning af knæstrækkersene og -muskler. Som du selv er inde på er det nok provokeret af den "ekstreme belastning".

Selv om jeg nok får høvl af nogle spinninginstruktører (hvis her er nogen) mener jeg at eksterme belastninger er fejltræning (med mindre vi taler om licensryttere med lang træningsbaggrund og her desuden ikke i særlig stort omfang). Hård træning bør hellere doseres med lidt lavere belastning, men med en hurtigere pedalering (dvs. samme hårdhedsgrad men mere skånsomt og reelt mere effektivt).

Her er min egen erfaring, at flere instruktører desværre kører med betydelig højere gearing end hvad der anvendes ved landevejstræning og langsommere pedalering.

(Hvem har nogensinde set Armstrong tonse op af alperne i højeste gear).

Overbelastning af knæled og sener er noget der skal tages alvorligt ellers er der overhængende risiko for længere pause.

Ved træningsopstart bør du derfor starte med lav belastning/gearing og langsomt sætte belastningen op på senere træningspas, hvis du ikke får smerter efter træning.

Her er spinning ikke en særlig god træningsform, da man jo piskes/eller pisker sig selv til at yde max. Hold derfor en pause fra spinning (med mindre du har is i maven om helt kan køre dig eget spinningsprogram i timerne - tal evt. med en instruktør forinden). Start derfor med kondicyklen eller en tur på landevejen hvor du selv bedre kan styre belastningen.

Styrketræner du også knæstrækkeren. Hvis ikke er dette en god investering både som genoptræning og forebyggende træning.

Støttebind løser ikke dit problem på længere sigt, hvis du bare tonser videre med mindre du har fået en langvarig skade i knæleddet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hejsa Jan D, tak for dit svar.

Snakkede med en kiropraktor idag og fortalt ham hvorhenne jeg havde smerter.

Han sagde at det var en overbelastning af arg kan ikke huske noget væske sæk noget inde i knæet, hmm kan ikke engang huske nu hvad det hed typisk.

Og at det skyldes over træning, han sagde at jeg skulle tage og putte noget is på lige efter spinning, for det vil være rigtigt effektivt, samt at et støtte bind vil gøre rigtig meget for knæet.

Og det er en betændelses tilstand i knæet.

Så nu vil jeg prøve det og selvfølgelig være opmærksom på problemet.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Ja det lyder ikke særligt præcist.? Mener du væskeansamling bag knæskallen???

Nu skal jeg først skynde mig at indskyde at jeg ikke er ekspert på knæskader, men har du ikke fået mere end støttebind og en dianose.

- Har du været til læge og fået noget antiinflammatorisk til at slå betændelsen ned?

- Har du fået nogle forklaringer på hvordan skaden er opstået. Dette er ret vigtigt, da du jo risikere blot at forværre, gentage skaden, hvis træningen ikke ændres.

- Har du fået nogle konkrete anvisninger på hvad og hvor meget du må træne.

- Eller genoptræningsprogrammer/styrketræningsprogrammer. Under alle omstændigheder er en styrkelse af knæstrækkermusklen en vigtig forebyggelse mod knæskader.

Et støttebind muligvis en god løsning i en overgangsperiode (der kompenserer for evt. manglende styrke fx i knæstrækkeren m.m.). Ved altid at anvende støttebind uden muskeloptræning kan du risikere at gøre dig selv en bjørnetjeneste (svækker muskulaturen).

Under alle omstændigheder bør du kun køre med nedsat belastning i spinning så længe der er betændelse.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hejsa Jan

ja noget væske ansamling.

Ja har været til læge of fået noget medicin, og æder elelrs aldrig medicin for mener det forgifter kroppen.

Men har måtte gi mig så spiser noget medicin jeg fik deroppe fra.

Ja skaden er overanstrengelse, og fik af vide at næste gang jeg var til spinning var det en rigtig god ide at putte is på knæet lige efter spinning, så vil det hele foretage sig.

Og ja har hørt det med støttebind så ligger meget mærke til, og ja kører ikke med så meget belastning under nogen omstændighed, skal sku ikke udfordre skæbnen.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share