Kcal.


Indian Spirit
 Share

Recommended Posts

MIn kæreste og jeg er DYBT uenige om hvordan man f.eks. taber sig. Hun er fanatisk overbevidst om, at kcal. ikke bare er Kcal. En sådan idé har hun fået fra et af sine mange blade.

Jeg siger, at hvis jeg forbrænder 3000 Kcal. på en dag, om jeg indtager disse i form af McD mad, eller i form af ene sund mad, så vil vægten stadig stå stille. Når dte kommer til vægten, er det ligemeget hvor de kommer fra.

Hvis man får de 3000 Kcal. fra Mcd mad, så tager man på, kommer de fra sund mad står vægten stille.

At de kommer fra McD mad, er selvf. usundt, men det feder ikke mere end hvis de kom fra sund mad, er det ikke korrekt ? :blink:

EDIT: Der er ingen der ved hvordan / om man kan komme i kontakt med enten Per. B Mikkelsen eller Claus Styrker ? Har en fornemmelse for hun mest vil tro på dem - siger hun.

Edited by Indian Spirit
Link to comment
Share on other sites

Det korte svar er at du har ret. Energi er energi. Og hvis du forbrænder det samme som du indtager vil din vægt stå stille.

At McD så ikke er det smarteste at fylde i sig er noget andet. En solid McD menu indeholder så vidt jeg husker ca. 2000 kcal. Man bliver sulten igen ca 30 sekunder efter et McD raid - så 1 ½ af dem og man har nået sit dagsforbrug og må gå sulten rundt resten af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Mmmmm, man bliver helt lækkersulten - hvor er det dog længe siden jeg har guffet McD.

De er jo endda så flinke at oplyse energiindhold for alt på menukortet på deres hjemmeside, og der kan man finde at en mellemmenu, McFeast med cola light bon'er ind på ca 900kcal, men en megamenu med quarterpounder og rigtig cola løber op på 1700kcal.

Kort sagt er der 3 problemer ved det:

1. det er ALT ALT for meget energi i et måltid, kroppen kan slet ikke bruge så meget energi mens den er tilrådighed, så en god del af det vil nok lagres til dårligere tider (madmæssigt), som sjældent kommer i vores velfærdssamfund ;)

2. I forlængelse af punkt 1 er de anvendte ingredienser meget forarbejdede, så de optages hurtigere end grovere råvarer med fibre osv og giver næsten ikke fordøjelsessystemet noget at lave.

3. Indholdet af vitaminer og mineraler er LAVT, så det kan blive et problem at få tilstrækkeligt i løbet af dagen uden at indtage mere energi end man har brug for.

Derudover så er jeg overbevist om at antallet af måltider har stor betydning, jvf punkt 1. 3000kcal dagligt fordelt på 6 måltider á 500kcal er MEGET bedre end kun 3 måltider med 1000kcal hver, men det er desværre ikke noget jeg har set direkte undersøgelser af. Kan nogen evt være behjælpelige? :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonas!

Det er dig der har mest ret, men det er alligevel ikke helt så enkelt.

MaxPower har her nogle gode pointer, og jeg vil blot kommentere det sidste:

Derudover så er jeg overbevist om at antallet af måltider har stor betydning, jvf punkt 1. 3000kcal dagligt fordelt på 6 måltider á 500kcal er MEGET bedre end kun 3 måltider med 1000kcal hver, men det er desværre ikke noget jeg har set direkte undersøgelser af. Kan nogen evt være behjælpelige?

I mine øjne er det en grundlæggende fejl at beregne den daglige indtagelse af kcal. I stedet bør man altid se på det enkelte måltid i forhold til ens energiforbrug. Dette betyder f.eks., at man efter træningen har brug for nogle ekstra kcal. Det samme gør sig gældende efter en langs nats faste. Hen på aftenen, hvor man ofte er inaktiv, er der derimod ikke brug for så mange kcal.

Problemet med MD mad er derfor at det, foruden at være fattigt på vitaminer og mineraler, er en ren kaloriebombe. Indtagelsen af et meal vil næsten under alle omstændigheder være mere end din krop her brug for.

MEN når det er sagt så skal der sku også være plads til nogle glæder i livet. Hvis du syntes MD mad er godt så spis da det i ny og næ (personligt er jeg mere til kongen). Det er nemlig begrænset hvor meget et enkelt måltid har at sige i det lange løb. Prøv evt. at droppe majonæsen og bestil en light i stedet for den almindelige Cola.

Vi ses søndag!

Rock'n Roll :strat:

SaintPauli

Link to comment
Share on other sites

MaxP-

Derudover så er jeg overbevist om at antallet af måltider har stor betydning, jvf punkt 1. 3000kcal dagligt fordelt på 6 måltider á 500kcal er MEGET bedre end kun 3 måltider med 1000kcal hver, men det er desværre ikke noget jeg har set direkte undersøgelser af. Kan nogen evt være behjælpelige? 

Med hensyn til vægttab er det ligegyldigt hvor mange måltider du indtager.

Fordelen er at mange alt i alt over hele dagen føler mindre sult, hvilket resulterer i at man er bedre til at overholde diæten.

Link to comment
Share on other sites

Well, McD maden skulle indtages jævnt over hele dagen på lige fod med hvordan man normalt spiser :) Det var bare ment som at sund mads Kcal. betød ligeså meget som det usundes :)

Madskulinus, tusind tak, har givet pigen nummeret, om hun bruger det eller om hun allerede er blevet overbevidst må jo så vise sig :)

McD bliver aldrig min favorit. Kan simpelthen ikke få det sidste ned i afsky :lol:

Mange tak for svarene allesammen, og Pauli, ses Søndag ja

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til vægttab er det ligegyldigt hvor mange måltider du indtager.

Fordelen er at mange alt i alt over hele dagen føler mindre sult, hvilket resulterer i at man er bedre til at overholde diæten.

Hmm... Bidrager flere mindre måltider desuden ikke med et øget stofskifte?

Link to comment
Share on other sites

MaxP-
Derudover så er jeg overbevist om at antallet af måltider har stor betydning, jvf punkt 1. 3000kcal dagligt fordelt på 6 måltider á 500kcal er MEGET bedre end kun 3 måltider med 1000kcal hver, men det er desværre ikke noget jeg har set direkte undersøgelser af. Kan nogen evt være behjælpelige? 

Med hensyn til vægttab er det ligegyldigt hvor mange måltider du indtager.

Fordelen er at mange alt i alt over hele dagen føler mindre sult, hvilket resulterer i at man er bedre til at overholde diæten.

Ja, det er også min overbevisning. Men jeg ville da gerne se nogle undersøgelser der bekræfter / afkræfter.

"Sultfaktoren" er en meget vigtig parameter i et vægttabsforløb og den forbindelse er det er helt sikkert at flere små måltider er bedre end få store.

Mht. Som StPauli siger at man skal kigge på energiindtag/forbrænding i et "kortere scope" dvs. over et par timer istedet for over døgnet giver måske mening i teorien. Men i praxis er jeg mere tilbøjelig til at gå den anden vej, med mindre man har meget stor erfaring med kostplanlægning og iøvrigt har muligheden for at justere kosten efter aktivitetsniveau over dagen.

Link to comment
Share on other sites

"Sultfaktoren" er en meget vigtig parameter i et vægttabsforløb og den forbindelse er det er helt sikkert at flere små måltider er bedre end få store.
Ja, for de fleste, men ikke alle.
Ja, det er også min overbevisning. Men jeg ville da gerne se nogle undersøgelser der bekræfter / afkræfter.

Der er lavet få undersøgelser der viser vægttabet er det samme uanset antallet af måltider, og de personer der indtog de få måltider havde generelt en større sultfølelse.

Mht. Som StPauli siger at man skal kigge på energiindtag/forbrænding i et "kortere scope" dvs. over et par timer istedet for over døgnet giver måske mening i teorien. Men i praxis er jeg mere tilbøjelig til at gå den anden vej, med mindre man har meget stor erfaring med kostplanlægning og iøvrigt har muligheden for at justere kosten efter aktivitetsniveau over dagen.

Ja, og det er vel at mærke når vi snakker om folk med stor fysisk aktivitet af en slags.

For den almene dansker har det ingen betydning overhovedet, så bare spis jævnt over hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

vil gerne have det skåret ud i pap:

dvs at antallet af måltider og mængden af kcal i hver måltid er fløjtende ligegyldigt i forhold til både styrketræning og vægtregulering - hvis altså det daglige kcal-indtag er konstant (og i overensstemmelse med kcal-underskud osv)?

Link to comment
Share on other sites

vil gerne have det skåret ud i pap:

dvs at antallet af måltider og mængden af kcal i hver måltid er fløjtende ligegyldigt i forhold til både styrketræning og vægtregulering - hvis altså det daglige kcal-indtag er konstant (og i overensstemmelse med kcal-underskud osv)?

Jeg tror ikke det er ligegyldigt hvis man ser det i forhold til træning, men hvis vi KUN snakker vægtregulering (uden stor motionsmængde) er der sandsynligvis ingen forskel!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share