er der forskel ???


help_me
 Share

Recommended Posts

hejsa.

jeg vil bare spørge, om der er forskel på at dyrke motion, 1 time 4 dage om ugen, eller 2 timer 3 dage om ugen ? Hvis der er forskel, hvilken "rytme" skal jeg så vælge ??

jeg skal tabe mig 15-20 kg ... går på nogle forskellige hold i motionscenter.

Håber på svar.

Hilsen mig.

Edited by help_me
Link to comment
Share on other sites

hej help me !

aaajj.. det ved jeg ikke.. jeg synes du skal gøre det, som du har det bedst med ! og hvad du har "tid til" !!!! ..... og husk din krop skal restituere ..!! hvorlænge har du trænet ? og hvad træner du ?

jeg kan klart anbefale spinning !! det er effektivt..

/Vivsen

Link to comment
Share on other sites

hejsa.

ja du har jo nok ret i, at der bare skal gøres hvad der er tid og lyst til ...

jeg er med på et hold der hedder Slank og i Form, og Mave Baller Lår.

Var med til en time's spinning, men det er simpelthen umuligt ;-)

jeg var færdig efter 3 min, hehe, så det må vente til jeg har fået en lidt bedre kondi.

Jeg har tænkt meget på, at træne med maskiner også, men ved ikke helt hvad for nogle jeg skal bruge, for at komme ned i vægt. jeg vil ikke ha større muskler nemlig, da jeg er rimlig "kraftig" bygget fra naturens side ...

Kan du anbefale et "program" jeg ku følge ??

Jeg begyndte forresten først at træne for 14 dage siden, men jeg bliver trofast ved :-)

Nu skal de ekstra kilo altså væk ...

Edited by help_me
Link to comment
Share on other sites

hej

altså, jeg har jo selv været igennem "den proces" der hedder mange kg's vægttab, og det

jeg har gjort er primært crosstrainer (hvis der er en sådan), alm. kondicykel, og gå på løbebånd, med stigende "increase"... og så mixet det med styrketræning, spinning, osv. osv osv (det er hårdt!!!!! det kræver mange timer)

Men hvis jeg var dig - og belært af erfaringer, ville jeg stile efter 1 time 4x om ugen istedet for 2 timer 3x - men det er en smagssag. Det vigtigste for dig er, at du ikke!!! går død i processen.. og kan du slippe afsted 4x om ugen, så gør det..

Jeg ønsker dig held og lykke, og vil foreslå dig at du opretter en logbog her på MOL, så vi kan hjælpe/støtte dig i svære perioder, for de vil komme!!! (sagde hun, som først efter 1½ år oprettede en forleden dag.... ;) )

Husk også at kosten skal ind over...

good luck!!!!!!!!!!!!

/Vivsen

Link to comment
Share on other sites

Hej help me

ØV,ØV,ØV. Mistede lige et skriv der næsten var færdigt, så jeg dette bliver nok lidt kortere (men måske mere præcist).

1. Vælge noget du har lyst til at dyrke (15-20 kg tager lang tid)

2. Lidt styrketræning er ok, men det er ikke her vægten flytter sig afgørende

3. 6 timer er selvfølgelig bedre end 4 timer, men hårdt i starten. Begynd evt. med 4x1 time og gå senere over til 3x2 timer, hvis dette er dine valgmuligheder.

4. Opret log, hvis du gerne vil have konkrete råd undervejs.

Det blev måske lidt kort og firkantet (surt det andet smuttede).

God fornøjelse

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret alligevel, Jan ...

Det var jo klart bedre end ingenting.

Ja 15-20 kg tager lang tid at tabe, men jeg har nu spist sundt og trænet 1 time 3 gange om ugen i 14 dage, ved godt 14 dage ikke er lang tid, men det er jo trods alt en start :-)

Jeg var på vægten igår, men den havde ikke rykket sig en meter ?! Burde den ikke ha' rykket sig bare en lille smule ??

Jeg har prøvet at oprette en såkaldt Log, men synes da godt nok det er en smule uoverskueligt at finde her på siden, hvor man gør det henne, men jeg har sat mig for, at idag VIL jeg oprette en, så finde den, skal jeg nok :-)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mht træning /vægttab efter en uge eller 2 - nej, det er ikke altid der sker noget i starten, hav tålmodighed ! og giv ikke op! Hvis du træner i et fitnesscenter synes jeg du skal bede om at få lagt et styrketræningsprogram ! det tilbyder langt de fleste centre (i hvertfald dem, hvor man betaler en formue for at komme <_< )

Mht logbogen, så går du ind under online logbog" tror jeg den hedder og trykker på knappen "nyt emne" og så er du igang, du "døber" din log og vupti! så skal du se løjer !

Good luck !!

/Vivsen

Link to comment
Share on other sites

og lige et par tips mere ang logbøger.

Du skal ikke være så bange for at du ikke kan finde din log i mængden - for der er trods alt mange, fordi du får automatisk en knap med direkte link til din logbog under hvert indlæg du skriver.

Derudover kan du øverst til højre i alle tråde klikke på linket "følg dette emne". Det gør at du i kontrolpanel -> fulgte emner altid har et link til din log OG så får du tilsendt en mail når der bliver svaret i loggen (naturligvis ikke når du selv svarer)

Jeg vil også foreslå dig at læse vores tekniske FAQ

Dette board kan mange smarte ting, og du har sikkert ikke stiftet bekendskab med dem alle.

Link to comment
Share on other sites

Hej Vivsen

Jeg ved ikke hvordan det er mht. motion i center, men jeg ved fra egne erfaringer at hvis jeg løber 1 t 6 dage/ uge taber jeg mig mere, end hvis jeg løber 1,5 t hveranden dag. Jeg har prøvet mange variationer undervejs i et væggtab på 3o kg. Nu er jeg i gang med de sidste kg, og det går hurtigst for mig hvis jeg motioner hver dag - også lidt på kondicykel. Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget.

Link to comment
Share on other sites

Hej Malurt !!

nu er det ikke lige mig, der skal bruge noget til noget - jeg er i fuld sving og ved hvordan det fungerer bedst for mig.. det er nærmere Help_Me, der behøver input ? Men måske kan vedkommende bruge det til noget ? Vores kroppe fungerer jo alle forskelligt - nogen reagerer på færre træninger i kort tid og andre på mange træninger i kort tid - og andre igen på færre træninger i laaang tid.. Jeg ved fra mig selv, at skal jeg fyre den af i meget mere end 1 time eller 1½, så begynder jeg sgu at kede mig...... :unsure: og det er jo ikke meningen...meningen er at man skal gøre det, der passer bedst i ens forjagede hverdag - og hvad der passer til ens temperament.. Det vigtigste er at man gør noget.. og helst gøre det rigtige, der kræves til et stort vægttab!

/Vivsen

Link to comment
Share on other sites

Hej Help_me.

Min erfaring er at lytte til kroppen. Jeg startede ud i december med at køre 45 min spinning 2-3 gange pr. uge & arbejdede mig stille og rolig op på 45 min. 6*pr. uge.

Jeg syntes at jeg brugte 'for mange dage' på træning, med transport, bad osv. var jeg som regel tidligst hjemme ved 18 tiden og tit meeeeget senere.

Så begyndte jeg at spinne 3 gange om ugen á 2*45 min. Men ups, pludselig brokkede kroppen sig lidt mere: Fik ondt i læg & det ene knæ. Desuden er der nemmere at fyre den 100 % af i 45 min. om dagen end i 1½ time 3 gange ugentligt. Kører jeg dobbelttimer, så er jeg nødt til at holde igen, er det kun en time, ja så kan jeg jo stort set køre til jeg hoster blod..... :)

På det seneste er jeg begyndt med lidt badminton, men det kan du læse om i min log hvis du har tid.

Og sidst men ikke mindst: Vivsen har ret: Du bliver nødt til at kigge på din kost ! Jeg tastede min kost ind i regnearketfra all natural, for en dag hvor jeg mente at jeg havde spist sundt !!!! Øhmmmmm det var faktisk det der satte mig i gang, min 'sunde kost' var decideret velegnet til en lækker lille vægtøgning <_<

Jeg satte mig for at nu skulle det være, så jeg tropper op hos De danske Vægtkonsulenter 1 gang om ugen. Koster tid & penge, men principperne er hurtige at lære & man er ikke sulten.

For andre der virker almindelig sund fornuft eller f. eks. weight watchers, smag og behag.

Edited by CLO
Link to comment
Share on other sites

Hejsa !

CLO: det er det, jeg mener, men upræcist beskrevet...hmmmm <_<

... det er svært at fyre den 100% af, når man kører 2x45/60 mins spinning f.eks. - jeg kan ikke !!! på trods af at jeg er i temmelig god form (til visse ting).. Klarer nemt 55 min. spinning 1, hvor jeg gir mig 100%, men skal jeg have en time efter det, så skal det være en "styrketime" (dvs pump, styrketræning eller lign., for hverken løbebånd eller spinning kan jeg klare på det tidspunkt).

Så.. help_me - jeg er bange for at du må "prøve dig frem" ! Det gælder også træningsformer. Men hvis går efter, at motionen skal "slanke dig", så skal du op i "omdrejninger" (cardio-træning)!! Går du på et decideret slankehold - og hvorhenne ?

Hvad angår "maskinerne" går jeg ud fra du mener til styrketræning - og der skal du have fat i en instruktør, der kan vise, hvordan du gør det korrekt.... ! for der er ingen grund til at du slider i maskinerne, hvis du gør det forkert eller med forkert vægt på !!!! Waste of time!!!!

Mht kosten - der er mange måder at gøre det på - hvis man har det bedst med at blive holdt i ørerne til ugentlig vejning - så skal man naturligvis gøre det - men der er også andre måder, man kan opsøge en diætist!!? Et vægttab handler jo om kostomlægning for evigt, det skal jo ikke "bare" være en slankekur... (CLO kom du nogensinde i kontakt med en ??? (et lille sidespring, sorry :) ))

Vægttab af denne størrelse tager tid ! kan du ligeså godt forberede dig på ! Og det vil være enormt "træls" i nogen perioder, men det er der, man skal vise sig selv, at det er vægttabet man vil !

/Vivsen

Link to comment
Share on other sites

Jeg var på vægten igår, men den havde ikke rykket sig en meter ?! Burde den ikke ha'  rykket sig bare en lille smule ?? 

Hej Help-Me

Bliv ikke frustreret over at vægten ikke har rygget sig...det skal nok komme. Folk, der begynder at træne kan faktisk godt opleve, at vægten stiger, da muskelmassen opbygges. Det er ganske almindeligt. Du kan evt. kigge dig i spejlet og se resultatet der - så lader du dig ikke gå på af vægtens tal. Det kan også være, at du er begyndt at spise mere, da du måske er mere sulten nu hvor du træner. Derfor kan det være at du, selvom du træner, indtager flere kcal end du rent faktisk forbrænder i løbet af en dag. Motionen kan ikke gøre det alene, så kig på dine kostvaner.

Husk hvis du vil tabe dig: Forbrug mere energi end du indtager - så skal det nok komme.

Mvh Snoopy :)

Edited by Snoopy
Link to comment
Share on other sites

VEDR. 2 SPINNINGTIMER I RAP.

Jeg er helt enig i at 2 spinningtimer i rap er hård kost. Jeg mener derfor det kun bør praktiseres, hvis man over længere tid har dyrket konditionstræning i minimum 5-6 timer pr. uge.

Når det er sagt mener jeg til gengæld en meget veltrænet person kan få et godt udbytte af 2 spinningtimer i rap (dermed dog ikke sagt at dette nødvendigvis for alle er den bedste løsning). Det forudsætter dog i et vist omfang at træningen for de fleste gribes lidt anderledes an.

Det er klart at man ikke fra uge til uge skal gå fra 1 spinningtime pr. dag til det dobbelte. Der er brug for en gradvis overgang. En gradvis opbygning kan dog opnås enten ved at supplere spinningtimen med løbebånd, kondicyklen, step etc. eller fx. ved >Cykling III>CyklingII+CyklingI>cyklingIIx2 (kombiner selv).

Nedenfor har jeg skitseret nogle af mine egne erfaringer med flere spinningtimer i rap:

1. For det første er det meget vigtigt at have fuld kontrol over tiden, cykelbelastningen og hvor meget du har tilbage at køre med. 1 spinningtime officielt (SATS) omfatter 40 min. egentlig træning ekskl. opvarmning og stræk (i praksis ofte længere). I starten går det for de flere rimelig let og når den hårde intensitet begynder at udmatte dig er endemålet alligevel tæt på. Derfor køres derfor typisk efter at opnå højest mulig intensitet over længere tid i slutfasen (jeg ved godt det varierer, men alligevel).

Når der køres 2 spinningtimer i træk er det vigtigt i højere grad at man kører med hovedet og disponerer ressourcerne.

2. I stedet for hele tiden at sigte efter højest mulig intensitet bør man køre mere intervalbaseret dvs. periode med meget intensive intervaller afveksles med perioder med intensitet under den aerobe tærskel (hvor der er balance imellem iltoptagelse og iltbehov). Det er ikke badeferie jeg mener, men noget mindre intensitet så der er samlet kræfter til næste serie af intervaller.

Hermed får man både høj intensitet og tilstrækkelig restitution til at gennemføre 2 timer.

Hvis man derimod bare moser på fra starten med konstant høj intensitet er der ikke mange kræfter til 2 time.

3. Man bør satse på at den 2. time skal være lidt hårdere end den første (dvs. hård men stadig sådan at du har lidt flere kræfter til 2. time. I sidste del af 2. time kan du så afhængig af hvad du har tilbage af kræfter fyre resten af. Det sikrer dig mod at brænde for tidligt ud.

4. I skiftet imellem 1. og 2. time kan man fortsætte med at køre med rimelig høj intensitet selv om de andre ikke helt er kommet op i omdrejninger (du har jo ikke brug for stræk/opvarmning). Hermed får du faktisk kompenseret for at du ikke er lige så frisk som de andre og kan køre lige så hårdt på som dem.

5. Kan du mærke du alligevel er blev stegt for meget - så tag en lidt længere periode, hvor pulsen ikke er så høj.

6. Husk rigelig med vand, energidrik, evt. 1 energibar, samt protein og hurtigtoptagelige kulhydrater bagefter.

Link to comment
Share on other sites

Der står mange fornuftige svar ovenstående. For nu at vende tilbage til dine indledende spørgsmål. Jeg vil klart anbefale dig at træen lidt kortere tid og så til gengæld flere dage.

Hvis du orker, så vil jeg anbefale dig en eller anden form for motion så godt som hver dag.

Jeg vil anbefale dig at læse artiklen om MOL motionskuren

Styrketræning er vigtigere end som så. Dels har styrketræning en særdels positiv effekt på metabolismen, dels er det vigtigt for ikke at tabe muskelmasse i stedet for fedt.

Link to comment
Share on other sites

Du har ret Arne det er vigtigt at fastholde fokus i tråden, men alligevel der spørges jo til spinning og træningsfordeling.

>>Help me. Da du kun har trænet 14 dage ä 3 dg. X 1 time spinning. Vil jeg anbefales at fortsætte med denne træningsmængde i en længere periode før du evt. øger træningsmængden.

>>Arne det er ikke umiddelbart en fordel træningsmæssigt når man når op på mange træningstimer at sprede træningen over flest mulige dage.

Hvis der er tale om afvekslende træning med forskelligt fokus - ja (fx. spinning 1. dag - styrketræning 2. dag - spinning 3. dag - løb 4 dag osv.). Dette gælder også for MOL-kuren.

Varieret træning er altid en god ting med mindre målet er konkurrence (hvor fokus selvfølgelig er på 1 bestemt træningsform).

>>Ang. fordeling af spinningtimer

Er det derimod samme træningsform der er på tale fx. 6-7 spinningtimer fordelt over 6-7 dage er dette ikke optimalt, da 6-7 træningsdage i træk x 1 time med højest mulig intensitet ikke giver mulighed for tilstrækkelig restitution, da træningen ikke er varieret.

Fuld restitution kræver 2-3 døgn efter træning. Ved 2 eller flere træningsdag med spinning i træk og max. intensitet vil kroppen på 2. dagen ikke være fuld restitueret. Ved 6 dage i træk risikerer man derfor overtræning og evt. negativ træningseffekt fremfor en positiv træningseffekt. Det er så her 2 spinningtimer i træk har sin relevans, idet færre træningsdage i højere grad giver mulighed for fuld restitution.

Træningsfordelingen (få/mange dage) bør derfor altid være en afvejning imellem at sikre træning med høj intensitet og at sikre tilstrækkelig restitution/hvile til kroppen genopbygning for de pågældende muskelgrupper.

Jeg mener derfor at hvis man når op på 5 spinningtimer pr. uge bør man begynde at overveje dobbelttimer (hvis man nu kun vil dyrke spinning).

Dette kan også være relevant, hvis man ønsker at skaffe dage med plads til anden træning end spinning. Kombinationen af styrketræning og spinning lige efter hinanden er fx ikke optimal (obs. man bør ikke styrketræne efter spinning).

Link to comment
Share on other sites

Hvad er det konkret der gør at det er hårdere for kroppen at køre 6x1 time spinning ift 3x2 timer, hvis vi forudsætter intensiteten er den samme. Jeg ved det er en simplificering, idet man må formode at kunne yde mere i en enkelttime ift en dobbeltime?

Gælder der andre "regler" ang restitution for konditionstræning ift styrketræning?

Link to comment
Share on other sites

>>MaxPower

Jeg får sgu mere og mere dårlig samvittighed over vi brygger videre på help me's tråd under foraet vægttab når vi er på vej over i en diskussion om træningsplanlægning. Desuden er dine spørgsmål ikke lette at svare kort på, da der netop er tale om afvejninger af fordele og ulemper. Måske skulle vi flytte den videre uddybning over i et andet fora (konditionsforaet???).

Link to comment
Share on other sites

Jan> Min anbefaling af 4 dage i stedet for 3, har ikke at gøre med optimering af formen. Når det primære formål ervægttab, så er det en fordel at motionere ofte, helst dagligt. Men delvfølgelig kan det hele ikke være nåde højintensitivt og langvarigt.

Og ja, styrketræning og spinning bør adskildes af mindst 10 timer - gerne mere.

Link to comment
Share on other sites

>Arne

Det er jeg godt klar over. Men derfor skal man alligevel passe på i starten gå for hurtigt frem. Desuden er det et standardprincip i de fleste begynderprogrammer med 3 ugentlige træningsdage for at sikre tilstrækkelig restitution imellem træningsdagene.

Da man i opstarten naturligt nok ikke kender kroppens reaktion på træningen synes jeg derfor ikke man skal ekspermitere med 2 spinningsdage i træk.

Hvis man gerne vil træne flere dage mener jeg (som du selv foreslår - MOL-kuren) det bør være andre træningsformer fx. styrketræning.

Link to comment
Share on other sites

Help_me...

Jeg vil anbefale dig at du kører 6 dage om ugen istedet for 3 dage om ugen hvor du kører dobbelt så lang tid. Du holder nemlig kroppen igang og så er det nemmere ikke at gå i stå. Det var til hvis det var konditions træning og det er vel det du skal til hvis du ikke vil være større. 2 timer er virkelig lang tid at træne ud i et hvad enten det er styrke træning eller kondiotions træning og det er for de øvede. Når du har været til en motions time er det en god ide at cykle/gå en tur senere på dagen for at kropppen ikke bliver så øm dagen efter, stille og roligt.

Men du skal have en kostplan så du ved at du taber dig, det er det vigtigste.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share