"Svedning" kontra energiforbrug


Profitt
 Share

Recommended Posts

På Martialarts.dk kører dre i øjeblikket en debat, startet af en person er gerne vil tabe et stort antal kg. på få dage op til et kampsports-stævne.

Han er så blevet anbefalet at træne i ekstra meget tøj i form af hue, sweatshirts, ski-undertøj,sågar regntøj, blot for at øge svedproduktionen. Jeg mener dog, at blot fordi man sveder mere forbrænder man ikke mere energi. Det er i stedet blot træningens intensitet, varighed m.v. der bestemmer energiforbruget.

Selvfølgelig giver den øgede svedproduktion et væsketab (og derved vægttab) men anbefalingen gik på, at AL træning op til stævnet skulle være på denne måde, og ikke blot lige op til indvejningen (hvilket dog som bekendt også er en tåbelig ide grundet dehydrering).

Er der nogen, der kan be-/afkræfte hvorvidt der kan være en fedttabs-fordel i at træne med mer tøj end nødvendigt??

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg kan ikke give dig svaret.

Men jeg vil også mene det er totalt tåbeligt at træne i ekstra meget tøj.

Kroppen producerer jo sved både for at komme af med varmen men også for at lave et større areal på kroppen, til brug for at nedkøle kroppen.

Så selvfølgelig vil man da svede mere, men jeg er også ret sikker på det kun er væske.

Og direkte dumt at gøre.

Det er i stedet blot træningens intensitet, varighed m.v. der bestemmer energiforbruget.

Kan kun give dig ret.

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

At træne i meget tøj for at svede giver absolut ingen fedttabsmæssige fordele - snarere tværtimod.

Sved er et udtryk for at kroppen skal af med varme. Meget varme kommer fra arbejde, det er klart. Men der er ikke et 1 til 1 forhold mellem det. Så at fremprovokerer mere sved end nødvendigt ændrer ikke sig selv energiforbruget.

Link to comment
Share on other sites

Det man gør er at man smider væske, ikke fedt. Og man kan relativt hurtigt tabe et par kilo væske. Sauna er en anden mulighed. Men man skal ikke tabe ret meget væske før man mister utroligt meget kraft. Derfor er det komplet åndsvagt at dræne kroppen totalt for væske før en kraftudfoldelse.

Vi snakker ikke få procent af peak-styrke/udholdenhed, vi snakker MANGE procent og det kan også være decideret farligt at arbejder hårdt og være dehydreret.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er lige præcis de ting i skriver som jeg også selv mente.

Og ja, stort væsketab er en hurtig løsning på et krav om vægttab (ikke fedttab). Men udover at det er dumt at nedbringe vægt gennem væsketab, er det jo helt hen i vejret at fremprovokere et væsketab nu, når konkurrencen først er næste weekend.

Men flere af de argumenter der kom frem gik på, at "sådan gjorde man i mange bokse- og bryderklubber". Desværre betyder det jo ikke, at det derved er rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Men flere af de argumenter der kom frem gik på, at "sådan gjorde man i mange bokse- og bryderklubber". Desværre betyder det jo ikke, at det derved er rigtigt.

Det mener jeg er rigtigt nok.

Men det er oftest 200-500 g vi tænker på her. Du ser ikke en bokser smide 2 kg væske lige op til vejningen.

Desuden så er der intet "galt" i at gøre det på denne måde. Her taler vi om et lille kortvarigt væskeunderskud grundet motion - og det bliver hurtigt fyldt op igen lige efter vejningen.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig: Det jeg mener er, at fordi man i mange bokse- og brydeklubber træner med ekstra tøj i håb om at forbrænde mere, er det jo ikke det samme som at det virker.

Jeg ved godt at man gør det mange steder, men det er vel et udtryk for, at folk ikke ved bedre?

Men kan der være noget belæg for, at ønske at tabe mere end nødvendigt væske under en træningssession? Og det ekstra tøj derfor ikke nødvendigvis har med en ønsket kamp-vægt at gøre?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share