Af med "dunken"


Maxell
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg fulgt lidt med herinde hvad angår vægttab og styrketræning, men mangler svar på nogle spørgsmål.

Det er således at jeg flyttede hjemmefra for et år siden og i starten stod den selvfølgelig på friture og pizza en del af tiden. Og det har selvfølgelig sat sine spor(taget 5 kg på). Jeg er ikke overvægtig men, jeg har fået en lille mave og lidt mormor-arme, som jeg bestemt ikke er stolt af. Og den vil jeg gerne af med!

Jeg spiller fodbold tre gange om ugen og desværre har jeg ikke fået plantet et pengetræ, så jeg har ikke råd til at gå i motionscenter. Hjemme har jeg en kondicykel som jeg så cykler på de tre dage hvor jeg ikke spiller bold. Jeg cykler ca. 10 km hver "tur"( på en ½ time). Derudover har jeg to håndvægte(vægt:30LB) som jeg bruger når jeg har cyklet.

Når det kommer til føde, så er jeg bestemt blevet meget bedre. Vi(min kæreste og jeg) spiser faktisk ikke pizza og friture mad mere, og er gået over til meget salat. Vi spare utrolig meget på fedtet. Og fra at drikke sindsygt meget appelsin-sodavand, så drikker jeg kun appelsinjuice nu.

Og lige et par spørgsmål:

1) Jeg vil gerne have strammet "dunken" op...Hvordan kan jeg gøre det optimalt derhjemme? (lave 1000 mavebøjninger om dagen? ;) )

2) Burde jeg dyrke mere motion?

3)Nu er jeg ret kræsen når det gælder frugt og grøntsager... Er det et problem?

4) Min kæreste siger at f.eks en pose Haribomix ikke feder...Passer det?

Jeg er 1,82 og vejer 90 kg.

På forhånd tak!

PS. hvis der er noget jeg har glemt, så spørg endelig! :)

Link to comment
Share on other sites

1. nej ;) mavebøjninger forbrænder ikke nævneværdigt meget energi, og det kan ikke lade sig gøre at punktslanke. Hvis din krop skal bruge energi fra fedtet finder den selv ud af hvor det skal tages fra, og det er i høj grad genetisk bestemt - primært af køn.

2. "burde" ved jeg ikke, men det lyder umiddelbart som en rimelig motionsmængde, så jeg tror mere det er kosten der skal kigges på.

3. frugt og grønt er godt, fordi de giver fibre, vitaminer, mineraler og ikke så meget energi, men du behøver ikke voldæde frugt for at være sund :)

4. alt kan fede bare man spiser nok af det. Det meste slik er primært sukker (og fedt i f.eks. chkolade), dvs temmelig hurtigt optaget energi. Den energi tæller med i det samlede regnskab, så hvis den pose haribo gør at du får mere energi i løbet af dagen end du bruger, så tager du på. Det er en misforståelse at det kun er fedt der feder.

Og fra at drikke sindsygt meget appelsin-sodavand, så drikker jeg kun appelsinjuice nu.

juice er da bedre end sodavand, men hvis du skal tabe dig er rent vand, og evt selve frugten bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa alle og tak for de hurtige svar, som klart kunne bruges til noget.

Som i skriver er kosten utrolig vigtig. Men det er jo en jungle!! Findes der en guide(på nettet) der evt. kan beskrive alle de udtryk som står på vare( Energi, protein kulhydrat osv...), som er gode i forbindelse med en slankekur? Eller kan i sige mig hvad man skal have meget af og hvad man skal holde nallerne væk fra?

Hvad kan i anbefale at man spiser lige op til træning(fodbold)? Og lige efter? Jeg har hørt at man skal spise noget med meget sukker i straks efter? Eller har jeg hørt forkert?

Link to comment
Share on other sites

Meget kort: Spis en masse grøntsager, spis frugt, groft brød, brune/parboiled ris, kartofler mm. Hold dig til magert kød og fisk. Husk at spise noget sundt fedt - fx fed fisk og gode olieprodukter.

Efter træning kan du med fordel spise nogle gode kulhydrater og protein - fx et glas skummemælk og en banan!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share