Effekt af styrketræning


Profitt
 Share

Recommended Posts

Jeg kører for tiden et temmelig hårdt træningsprogram (synes jeg selv), med kampsport (boksning/thaiboksning) 6 dage om ugen og løb/cykling ved siden af.

Til boksetræningen er styrketræningen mere udholdenhedspræget i form af mange gentagelser af armbøjninger, rygbøjninger m.v. De dage hvor jeg træner har jeg ikke energi til at styrketræne ved siden af, men føler godt at jeg kan magte det den 7. dag (ved godt jeg skal passe på overtræning). Vil jeg have noget ud af at styrketræne kun 1 gang ugentligt??? Det skall siges jeg træner ikke for hypertrofi (da jeg samtidigt kører med energiunderskud for at komme af med dunken), men udelukkende for at blive stærkere.

Så kort: Vil styrketræning 1 gang ugentligt have nogen effekt?

Link to comment
Share on other sites

Du skal have mere styr på din samlede træningsmængde. Eller rettere - du skal træne mange ting samtidig, men må nødvendigvis således også inddele træningen i asymmetriske cykluser.

Hvis du ikke kører i asymetriske cykluser så vil simpelthen "brænde sammen".

Derfor skal du opbygge din træning ala (eksempel, som du ikke skal tage for bogstaveligt):

Cyklus 1:

Styrketræning: Tung

Udholdenhed: Medium

Cardio: Let

Dernæst tages...

Cyklus 2:

Udholdenhed: Meget

Cardio: Medium

Styrketræning: Let

Dernæst tages...

Cyklus 3:

Cardio: Hård

Styrketræning: Medium

Udholdenhed: Let

Håber du ser pointen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Jarvig

Tak for svaret. Det du mener er, at jeg i højere grad skal fokusrer på enting af gangen, ikke? Altså enten cardio, udholdenhed eller styrke??

Mit problem er bare at boksetræningen varierer fra gang til gang i intensitet og det kan derfor være svært.

Men når det er sagt, så er vægttab mit primære mål nu, så det vil sige at jeg dårligt kan nedprioritere cardio. Og udholdenhed er også vigtigere end egentlig styrke, hvilket jo også er årsagen til, at styrketræning ikke er indarbejdet i mit træningsprogram endnu.

Link to comment
Share on other sites

Incognito:

>>Hvis du har besluttet at træne så meget og endvidere at du ikke ønsker at tage tage, skal du måske ...........

Tage tage=tage på???? Det antager jeg.

Nej, jeg ønsker ikke at tage på, heller ikke i form af muskel masse, da boksning jo kører efter vægtklasser. Når jeg har tabt nok fedt (mangler ca. 5 kg) vil jeg begynde at træne for at få lidt større muskler, men stadig holde mig under vægtgrænsen.

Så det er altså mere et spørgsmål om neurale tilpasninger jeg ønsker at opnå.

Jeg tror også jeg tør vove at påstå at min cardiomængde (30 km løb, 150-200 km cykling, 8 timers boksning om ugen) skulle være mer eend rigeligt till, at jeg ikke behøver at vægttræne for at øge forbrændingen. Men måske tager jeg fejl??

Link to comment
Share on other sites

Incognito:

>>Hvis du har besluttet at træne så meget og endvidere at du ikke ønsker at tage tage, skal du måske ...........

Tage tage=tage på???? Det antager jeg.

Nej, jeg ønsker ikke at tage på, heller ikke i form af muskel masse, da boksning jo kører efter vægtklasser. Når jeg har tabt nok fedt (mangler ca. 5 kg) vil jeg begynde at træne for at få lidt større muskler, men stadig holde mig under vægtgrænsen.

Så det er altså mere et spørgsmål om neurale tilpasninger jeg ønsker at opnå.

Jeg tror også jeg tør vove at påstå at min cardiomængde (30 km løb, 150-200 km cykling, 8 timers boksning om ugen) skulle være mer eend rigeligt till, at jeg ikke behøver at vægttræne for at øge forbrændingen. Men måske tager jeg fejl??

nej, men så meget træning vil gøre det meget svært at få noget ud af belastningstræning. Det som jeg foreslår er måske at drosle ned på løbet eller cyklingen og så lade noget af forbrændingen komme fra vægttræningen, som så ville få lidt bedre omstændigheder for at gøre en forskel.

Og det er nok at stramme den lidt at forvente at de samme neurale tilpasninger som vil få dig til at bænke mere, vil give dig et væsentligt hårdere slag, VEL AT MÆRKE HVIS DU HAR ET GODT SLAG I FORVEJEN (nu ved jeg jo ikke hvor lang tid du har bokset.).

Den bedste måde at blive god til at slå på, er.... at slå. Der hvor belastningstræningen kommer til sin ret er til at bygge muskler, så din slå-motorik får en større motor. See my point....?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg spekulerede netop på, om kun en smule styrketræning ville have nogen effekt med al den øvrige træning, eller om det ville være spildt arbejde.

Der hvor jeg føler jeg mangler decideret styrke er biceps og ryggen, som bruges i forbindelse med bryde-delen af thai-boksning. Jeg ved godt at men bliver god til det man træner (og at an deror skal træne det man vil være god til), så stryketræningen skulle sådan set også kun være et supplement.

Men hvis biceps og ryggen er problemet skulle jeg måske bare blive lidt mere aktiv chin-ups efter træning og vente med yderligere styrketræning til jeg kan køre med kcal.-overskud?

Link to comment
Share on other sites

The bottom line: Hvis du ikke vil tage muskler på, vil belastningstræningen sandsynligvis gøre næsten ingenting for din boksning.

Hvis du mangler styrke i den type bevægelser som du nævner der, vil jeg anbefale

dødløft, frivend, eventuelt stående BB rows

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

det er sådan en bandit her (eller næsten - denne øvelse hedder vistnok stødvend fra hæng)

HangClean.gif

yderligere beskrivelse forefindes her

EXRX

Find en erfaren løfter, gerne vægtløfter, til instruktion i denne øvelse. Til dit formål behøves du ikke gå så langt ned i knæ og "gribe" vægten.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share