I gang igen efter 12 mdr.


Scorpio
 Share

Recommended Posts

Hej alle

Jeg er gået igang med at træne igen efter en total pause på 12 måneder, hvor jeg ikke har rørt en håndvægt OVERHOVEDET. :w00t: Har været i gang i 1½ uge nu.

Jeg har utroligt svært ved at finde mit niveau mht at starte en progressionscyklus op. Ifølge ideerne om SD, så er her jo en super mulighed for at køre en god cyklus, hvor jeg gradvist øger vægten osv.

Ifølge teorien skulle jeg have mistet en masse nerveforbindelser også (eller hvad?). Det føler jeg dog ikke - når jeg kører med fx 50-70% af mit gamle max, så går det faktisk overraskende fint de første 2-3 reps med fuld kontrol, hvorefter jeg går helt ned og nærmest syrer til - muskelkonditionen er i bund. :( :(

Jeg har derfor bare kørt lidt på må og få med ca. 30-40% af det gamle max og så kæmpet mig gennem 8-12 reps.

Mit spørgsmål er egentlig følgende: Skal jeg bare mase på og køre tungt (det er dog svært da jeg går ned efter 3 reps) eller skal jeg køre som nu med en vægt der er meget let og så få bygget konditionen lidt op igen.

Kort sagt: hvordan udnytter jeg min situation bedst muligt? :unsure::unsure::unsure:

Som grundantagelse gør jeg, at mit konditioneringsniveau vil stige hurtigere til det "gamle niveau" end hvis jeg var utrænet og på det samme styrkemæssige niveau som nu - og at det derfor vanskeliggør fastlæggelsen af et rigidt stigningsniveau - men dér kan jeg jo selvfølgelig tage fejl....

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Hej alle

Jeg samler lige op på ovenstående:

Jeg er gået igang med at træne igen efter en total pause på 12 måneder, hvor jeg ikke har rørt en håndvægt OVERHOVEDET.

Min muskelkondition er naturligvis helt i bund, og jeg kæmper med vægte på 30-40% af min gamle styrke.

Er der nogen bud på om mit konditioneringsniveau stige hurtigere til det "gamle niveau" end hvis jeg var utrænet og på det samme styrkemæssige niveau som nu?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share