Pizza


madsjensen
 Share

Recommended Posts

hmm, multicoach... det må vist høre til et af de dårligere råd LOL

En pizza er sikkert lavet meget forskellig, fra den ene biks, til den anden, så vi kan ikke give dig en bestemt værdi.

Men for at have lidt at bruge til noget, kan du være ret overbevist om, at du næsten ikke kan finde noget, der er mere fedende... ok, måske hos en bager :)

De fleste pizzaer sejler jo ligefrem i fedt.

Og så får man typisk en lille latterlig serviet, som ikke kan suge noget som helst, når det man i virkeligheden har brug for, er et længerevarende acetone-bad LOL

Og hvis man så skal være rigtig ulækker, bestiller man en stor cola eller en kakaomælk til... mmm.. så fryder de gule cholesterol-djævle sig rigtig. :D

Link to comment
Share on other sites

En pizza fra pizza pusheren er ofte temelig fed. Så er dem fra fryse boksen i supermarkedet bedre. Kig på næringsdeklarationerne.

Hvis du virkelig gerne vil spise pizza, men ikke vil blive fed af det kan du jo lave din egen. Det er faktisk muligt at lave en yderst fedtfattig pizza. At lave en fedtfattig bund er ikke det store problem. Osten skal være af cheasy udgave, grøntsagerne feder jo ikke, og kødet kunne være skinke, tun, kylling, okse men ikke pepperoni.

Link to comment
Share on other sites

De pizzaer jeg spiser er ikke så slemme. Jeg bestiller fx. en af dem med kødsovs og tomatsovs, men UDEN ost!  Eller hvad med en med shawamakød, salat og en lille smule dressing (eller helt uden), igen, bestil den UDEN ost!   De er måske ikke ligefrem sunde, men direkte slemme er de hellerik. og så syntes jeg faktisk at de smager bedre, for pizzaer har en tendens til at blive meget fugtige og fedtede af alt den ost, uden den er bunden ofte dejlig sprød!!   *mums*

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Som tidligere meget interesseret i især italiensk mad, vil jeg gerne have lov til at kommentere spørgsmålet om, hvorvidt pizza feder med nogle konkrete beregninger.

Næsten alle pizzaer er baseret på en grunddej, som indeholder ca 150g hvedemel, 12g frisk presset bagegær og 7,5 gram olivenolie (+vand!).

Dette giver efter mine tabeller et energiindhold på 2600 KJ.

Hertil kommer så fyldet, hvor energiindholdet kan variere meget fra pizza til pizza.

1) P. alla napoletana (tomat, olivenolie, hvidløg): +900 KJ, ialt ca 3500 KJ.

2) P. margherita (tomat, olivenolie, mozzarella, basilikum): +1500 KJ ialt ca 4300 KJ,

3) P. con pancetta affumicata (Røget stegeflæsk, mozzarella, peberkorn, olivenolie: +3500 KJ, ialt 6100 KJ.

Det er altså relativt mht om pizzaer feder, de fleste købte pizzaer vil nok være temmelig energirige. 3500 eller 4300 KJ til et fyldigt aftensmåltid er vel ikke for meget, med mindre, man er på slankekur, men så er det til gengæld alt for meget. 6100 KJ for et aftensmåltid er klart for meget.

Så pizzaer "feder" generelt, ja, der er dog håb, jeg vil foreslå flg. (hjemmelavet pizza, naturligvis, smager fuldt ud lige så godt som købt, efter min mening langt bedre):

Man kan med lidt øvelse nemt lave en pizza af 60g hvedemel og 5g presset bagegær. (Olivenolien udelades). Ved at anvende grøntsager som fyld (f.eks. en kombination af peberfrugt rød/gul/grøn og lidt løg samt tørristede champignons smager fremragende) og kun 20g fuldfed ost fås et energiindhold pr pizza på kun ca. 1350 KJ, hvilket faktisk kan gøre det ud for et fuldt tilstrækkelig aftenmåltid også i forbindelse med en skrap slankekur.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share