Styrketræning som behandling af type 2 sukkersyge


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Styrketræning kan vel både virke præventivt mod type II diabetes ved at øge følsomheden over for insulin og den insulinuafhængige glukosetransport, men hypertrofi hjælper vel også ved at skabe et større område, der optager glukose. Eller det er måske mere som forebyggelse af type II diabetes det er en faktor? At en større mængde veltrænede muskler optager en større mængde glukose uden at behøve insulin.

Link to comment
Share on other sites

Tidligere studier har vist at at øget muskelmasse i sig selv er en fordel, men det fine i dette studie er netop at effekten kan tilskrives andre fysiologiske parametre. Man behøver altså ikke nødvendigvis at opnå hypertrofi for at få den sundhedsmæssige effekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Type 2 skyldes en kombination af utilstrækkelig insulinproduktion i bugspytkirtlen og nedsat følsomhed i cellerne for insulin (stort insulinbehov).

Det der er vigtigt er at cellerne får følsomheden overfor insulin tilbage, jo længere man så går med diabetes type 2, jo sværere vil det så være at få insulinfølelesen tilbage i cellerne igen.

Det vil så føre til at kroppens celler bliver resistente overfor insulin, så er det ik nok med en indsprøjtning om dagen, men måske skal man bruge op til 4.

De folk jeg kender som med type 2 har haft bedre gavn af løbe og svømmetræning, mens styrketræning (hypertrofi) også har virket fint, men næppe noget at sammenligne med svømning og løb.

Men her er er også en artikel der måske kunne være spændende at læse, det har ik det store at gøre med styrketræning, men den kunne måske være spændende for dem som vil fedtforbrænde. Artiklen er om at kaffe har vist sig at nedsætte virkningen af insulin.

http://www.altomdiabetes.dk/view.asp?ID=1172

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

-> Morten

Jeg er for tiden meget interesseret i styrketrænings effekt overfor diabetes 2. Jeg har for nylig fået målt glucosebelastning med et meget fint resultat, og blev så i tvivl om hvor lang tid styrketræningen har effekt. Jeg havde ikke styrketrænet i 3½ måned inden testen, andet end lidt arm og skuldertræning med kun 1,2 kg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det var måske lige i denne tråd jeg skulle spørge.

En af mine venner har netop fået konstateret type 2 diabetes, og nu vil han gerne til at træne sammen med mig. - Det synes jeg er en kanon ide, men jeg kunne godt tænke mig lidt input til hvad et godt program er for ham.

Jeg selv er pt 100% på styrketræning, men har planer om at tilføje noget cardio i løbet af efteråret.

Som jeg læser artiklerne vil en kombination af muskeltræning og konditionstræning også være rigtig godt for diabetikere.

Er der noget som evt har nogen velegnede træningsprogrammer? Meget gerne med fullbody styrketræning 3*om ugen, og så en eller anden form for cardio.

Link to comment
Share on other sites

Du har fat i den lange ende. Det er ikke fordi træningen skal være egentligt anderledes for en diabetiker, men man kan sige at styrketræningen skal fokuseres på de store muskelgrupper for at få insulinfølsomheden sat op. Bentræning med squat osv. er derfor helt central - det er her det batter noget. Et godt fullbody program vil være fint - husk lige at han skal køres ind over et par måneder med 10-15 rep hvis han ikke hat styrketrænet inden for den seneste tid.

Cardio - lad lysten styre - med en fornuftig blanding af noget højintenst arbejde og noget udholdenhed.

De træningsforslag der er i "MOL motionskuren" er ikke helt tossede for en diabetiker der skal begynde at træne.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Der er ikke lavet tilstrækkeligt med studier til at man kan udtale sig om belastningsgrænser for effekt. I det nævnte studie er det nok vigtigt at understrege at de fleste sæt blev lavet i nærheden af 10 reps og der i den sidste halvdel af perioden blev kørt ret tæt på failure.

Link to comment
Share on other sites

Ok, for i håndbogen for fysisk aktivitet, står der, at træningen primært skal baseres på mange repetitioner? Hvad er så mange? Og hvor stor en belastning kan man træne med.. Det bliver anbefalet at, styrketræningsøvelser kan indgå i et cirkeltræningsforløb, afbrudt af baser med fokus på konditionstræning, så er det vel begrænset hvor stor belastning, man så kan køre med..?

Link to comment
Share on other sites

At der står "mange gentagelser" i håndbogen skyldes lidt sprogforbistring mellem forskellige faggrupper. I styrkesammenhæng vil man kalde 10-12 reps for mange gentagelser, hvorimod i behandlingsammenhæng vil 10-12 reps være få gentagelser.

Anvisningen tager i høj grad udgangspunkt i det nævnte studie fra Flemming Delas gruppe (8-12 reps), men der findes også studier der peger på en positiv effekt ved endnu højere antal reps.

Præcist hvordan sættene er skruet sammen er måske ikke så vigtigt, hvis blot træningen som helhed er volumenorienteret med en del sæt kørt tæt på udmattelse.

Link to comment
Share on other sites

 Share