Torskerogn og kolesterol


Jawer
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem en periode på 2½ måned radikalt ændret mine kost og motionsvaner med det formål at tabe mig.

Jeg tæller mine kalorier og er dagligt i kalorieunderskud..vægttabet forløber fint.

Jeg spinner dagligt hårdt hvor jeg forbrænder mellem 900-1000 kalorier. Efter træning indtager jeg bl.a. 200 g. torskerogn på rugbrød for at få puttet nogle proteiner i kroppen.

Jeg bruger et program der hedder "Helsevagten" til at holde styr på kalorierne. Men i følge programmet får jeg for meget kolesterol bare i torskerognen alene.

Torskerognen skulle jo ellers være sundt. Er det noget jeg bør tage mig af?

--

Mvh

Jawer

Link to comment
Share on other sites

Det er jo med torskerogn som andre æg: Der er kolesterol i og for meget er ikke godt, men hvis du er meget aktiv fysisk - hvilket jeg kan se du er - har det vel ikke den store betydning??!! ( Kan en bedrevidende ikke lige supplere mig please?? )

Men hvorfor lige torsker. efter træning?? Hvorfor ikke noget med mindre fedt i??

Link to comment
Share on other sites

Det er jo med torskerogn som andre æg: Der er kolesterol i og for meget er ikke godt, men hvis du er meget aktiv fysisk - hvilket jeg kan se du er - har det vel ikke den store betydning??!! ( Kan en bedrevidende ikke lige supplere mig please?? )

Jeg er ikke bedrevidende, men jeg mener ikke at et højt/lavt kolestoroltal kan henføres til mængden af træning eller manglen på samme. Min gamle far (>70) lever generelt usundt og spiser hvad der passer ham. Hans kolestoroltal er ikke for højt. Kolestoroltallet er genetisk betinget (arveligt?) og afhænger desuden af din kost. En af mine kollegaer (46 år) er slank og veltrænet over middel men han har for højt kolestoroltal og skal passe på, hvad han spiser.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man dyrker motion er det mindre vigtigt hvormeget kolesterol man indtager, da motion øger det "gode" HDL-kolesterol.

Der er flere grunde til forhøjet kolesterol.

Den største synder ernæringsmæssigt er mættet fedt og ikke kolesterol.

Et indlæg jeg skrev i en debat omkring kolesterol og æg.

Fakta:

Kolesterol i 100gram æg er ca 550mg

4 æg er ca 260 gram = 1430mg kolesterol

Biotilgængeligheden er ca 50%

Der optages derfor 700-750 mg kolesterol fra 4 æg.

Danskere indtager i gennemsnit 380 mg kolesterol i maden.

Kroppens egen produktion er ca 1000 mg.

Kroppen skal derfor stort set ikke selv producere noget. Så meget nedsætter den desværre bare ikke produktionen, derfor øges blodets indhold.

Selvom den gjorde vil det sikkert være problematisk alligevel, da det skal transporteres rundt i blodet til cellerne, istedet for at blive produceret i cellerne lokalt.

Diverse faglige kilder angiver også at et øget indtag af kolesterol i kosten øger kolesterol i blodet.

Hvor meget er der uenighed om.

Det er ikke en liniær stigning, den flader ud med øget indtag. Det spiller også en rolle hvilket indtag man starter ud med.

Der er lavet metaanalyse og flere reviews om det.

Torskerogn indeholder 235mg pr 100g, så 470 mg i 200g torskerogn.

Så hvis det er et par gange om ugen, skulle der ikke være de store problemer. Medmindre du indtager en masse kolesterol udover fra torskerognen eller er genetisk disponeret

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

Fandt lige dette på hjemmesiden Diabetes.dk

Det forklarer det ret godt, synes jeg ;o)

Kolesterol og mad

Kroppen producerer selv kolesteroler. Men du får også kolesterol fra det fedt, du får gennem maden. Det er ikke nødvendigt med kolesterolfri kost, men med kost som har et lavt indhold af mættet fedt (animalsk fedt stammer fra mælkeprodukter og kød).

Nogle madvarer har et naturligt højt indhold af kolesterol. Det er bl.a. rejer og andre skaldyr, torskerogn, indmad, æggeblomme. Det kolesterol, der findes i disse madvarer, har meget lille betydning for blodets indhold af kolesterol. Derfor kan du godt spise skaldyr, torskerogn, indmad f.eks. lever og æggeblommer, selvom du har forhøjet kolesterol i blodet.

Jo federe kost du spiser (med et stort indhold af mættede fedtsyrer), jo mere kolesterol producerer din lever, hvorfor nogle af de vigtigste faktorer i behandlingen af forhøjet kolesterol findes i kosten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share