Eksperter, hjælp her!


Quite
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg er på slankekur. Den består af kun at spise rugbrød, havregryn og gulerødder, og derudover af at have et dagligt program på ca. 20 minutter ved rimelig intensitet. Dertil kommer at jeg er begyndt at gå på arbejde, tager ca. ½ time.

Jeg har tilladt mig selv stadig at drikke cola og drikker vel i snit en lille liter om dagen, men har helt boycottet øl.

Mit spørgsmål går ud på om ens døgnrytme influerer på hvornår man kan spise. Jeg spiser nemlig som oftest om natten eftersom jeg først går i seng om morgenen.

Derudover ville jeg høre om der er nogen der har gode råd, ellers? Jeg er ikke ekstremt fed og jeg kunne da spille en hel fodboldkamp i efteråret, men synes ikke rigtigt jeg taber mig på maven, hvilket er irriterende som ind i helvede.

Er det ok at bruge nupo, eller bliver man afhængig af det og skal tage det resten af livet for ikke at tage på?

Er der nogen der har gode råd til at bevare motivationen, eller til at tvinge sig selv til at spise om morgenen?

Nå, nu blev det lidt ustruktureret, sorry.

Venlig hilsen

Rasmus

Link to comment
Share on other sites

1. Den cola skal du holde op med - ellers har du ikke en chance for at tabe dig for alvor.

2. Du skulle overveje at tale med en diætist - eller i hvertfald her i debatforumet og på selve MOL læse de mange visdomsord om diæter - din kost ser lidt eneformig og protinfattig og kulhydratintensiv ud. Du skal spise flere proteiner ellers taber du bare alt for meget muskelmasse på en diæt. Jeg synes du har brug for at tale med en diætist-kostvejleder.

3. Tillæg dig selv nogle nye sunde madvaner som du kan fortsætte med når du har tabt dig. Nupo har jeg prøvet. Det virker ja, men det er ikke rart at være på, man er sulten og når kuren så er færdig så skal man lige i en uge prøve alle de ting amn har savnet at spise... Nye sunde madvaner der holder, det er hvad det handler om

4. Ja spiserytmen hen over døgnet har en betydning. Alle mennesker burde spise fordelt på mange måltider i stedet for 2-3- Når du er på diæt er det vigtigt, både for at undgå for megen sult men især for at holde stofskiftet oppe, at spise 6 mindre måltider jævnt fordelt over dagen (eller hvilken 12-18 timers periode du nu lever dit vågne liv)

5. 20 minutter med rimelig intensitet skriver du. Det  kan være ok hvis du dermed mener at du knokler flat out i 20 minutter, med opvarmning inden og en nedkølingsperiode med let aktivitet efterfølgende. Hvad er det du laver i de 20 minutter? Kunne du få tid til at træne lidt mere?

6. Der er ingen lette veje - læs den artikel som Morten Z lige har lagt på MOL om at tabe sig med motion på den fede måde.

Link to comment
Share on other sites

Personligt tror jeg ikke på lav protein diæter, min opfattelse er at du skal have en jævn fordeling mellem protein(40%), kulhydrat(50%) og dertil en smule fedt (ca. 10%).

Der er flere ting som du kan gøre for at øge din fedt forbrændig, dels når du vågner er din krop drænet for alt andet energi end dine fedt depoter. Derfor vil din krop være tvunget til at bruge disse hvis du dyrker motion på tom mave.

Efterfølgende kan du øge din forbrænding ved hjælp af ECA, min egen erfaring er at xenadrin virker bedst (hvis ikke man ønsker at bruge de egentlige stoffer). Dette kan køber hos sublim sport :

http://www.sublim-sport.dk/shop/

Link to comment
Share on other sites

Rådet om at træne på tom marve mener jeg er direkte forkert. Der skal være kulhydrater tilstede i tilstrækkelig mængde for at kroppen overhovedet kan anvende fedt som brændstof, og som Marten Z og Hans Søndergård skriver i den nye artikel "Motionskuren":  

"Glem teorier om, at man kan manipulere med den umiddelbare fedtforbrænding ved at undgå at spise før og efter træning. I den sidste ende er det kun det samlede kalorieunderskud samt din formfremgang der betyder noget. Det er derfor vigtigt at du giver din krop gode muligheder for at restituere, fremfor at du stresser den i lige de perioder, der er de allervigtigste i forhold til træningsudbyttet."

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share