Fodbold


Jens
 Share

Recommended Posts

Hej,

I et tidligere indlæg er der svaret på hvordan en fodboldspiller øger sin evne til at lave retningsskift osv. Der er jo flere ting der kunne være godt for en fodboldspiller, bl.a. at kunne sparke så hårdt som muligt. Derfor vil jeg høre hvordan man kan træne, så man har mulighed for at sparke hårdere?

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens. Det der ville være bedst at gøre, hvis man ville øge sin skudstyrke, ville være at forbedre styrken i quadriceps - den store fætter på forsiden af låret. I ethvert styrkecenter med respekt for sig selv har de den maskine - hvor du sidder op, og sparker/strækker benene. Det ville jeg umiddelbart sige var den bedste måde at komme til at skyde hårdere på.

Dog må det siges, at fysioterapeuter for det meste ikke er så glade for øvelsen, fordi den bevægelse du laver, ville trække over- og underben fra hinanden, hvis musklerne ikke var stærke nok. Derfor er man bange for, at øvelsen kan svække eksempelvis korsbåndets funktioner.

Link to comment
Share on other sites

Hej Jens og andre,

Det er sandt, at quadriceps-muskulaturen (knæstrækkere) er aktiv under en sparkebevægelse, og at en øgning af dens styrke sandsynligvis vil kunne forbedre sparkehastigheden. Men sammenhængen er dog ikke så simpel…

I udførelsen af fodboldsparket er det overvejende hoftebøjerne og knæstrækkerne der er aktive (samt mavemuskulaturen for at stabilisere lænden pga. den store kraftudvikling i hoftebøjerne samt evt. at rotere den nedre del af bækkenet fremad). Selvfølgelig vil det være en udmærket idé at øge styrken i disse muskelgrupper, men ved at ændre den kraft der udvikles når musklerne aktiveres under sparkebevægelsen skal samtidig koordinationen af bevægelsen og muskelaktiveringen ændres for stadig at kunne lave det optimale fodboldspark.

Ved sammenligning af højre og venstre ben ser man, at muskelstyrken ikke er tydeligt forskellig, men at sparkehastigheden er markant bedre med ”det gode ben”. Dette viser sig at skyldes at sparkebevægelsen er mere optimal med ”det gode ben”; man kan vel kalde det bedre koordination.

Jeg vil derfor foreslå, at man for at øge sparkehastigheden stiller sig ud på en fodboldbane og træner sparket. Og hvis man har tid nok kan man supplere med træning af muskelstyrken i hoftebøjere og knæstrækkere, med vægt på eksplosive øvelser. Ren styrketræning uden rigelig træning af sparkebevægelsen mener jeg er en skidt idé…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share