Spinning


Zenia
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har et spørgsmål til spinning eksperterne. Jeg er startet med spinning igen efter en længere pause, cirka 3-4 gange ugentligt. Mit mål er at tabe et par kilo. Jeg syntes ikke jeg har tid til noget styrketræning ved siden, og så gider jeg heller ikke rigtig hvis jeg kan slippe for det. Men hvad mener i? Burde jeg lave noget styrke træning ved siden af eller kan jeg godt nøjes med spinning?

Og så et andet spørgsmål jeg engang har stillet før men ikke kan finde, men som er meget rart at vide. Hvor meget forbrænder man på 1 times spinning (CIRKA), min vægt er 62, og hvor mange kalorier har vi på et kilo?

Håber der er nogen af jer der lige vil bruge et par minutter på mine spørgsmål.

Mvh. Z :)

Link to comment
Share on other sites

Du kan sagtens nøjes med spinning. Styrketræning ved siden af, er selvfølgelig bedre, men hvis du ikke har tid eller lyst, så er det nok en dårlig ide at tvinge dig til det, da du hurtigt kan miste interessen. Den bedste form for motion, er den der holder dig motiveret, og som du bliver ved med.

Link to comment
Share on other sites

For at tage det sidste først: Hvor meget du forbrænder på en times (50-55 min.) spinning kommer an på hvor hårdt du går til den ;) Men regn med en 600 kcal +/- 150 kcal for en med din vægt.

Mht. kcal og fedt, så er der 9 kcal i ét gram fedt.

Jeg synes du skal lave noget træning for overkroppen. Det er da fjollet at have super skarpe stænger og så en overkrop af kage :) Hvis ikke du gider maskiner eller frie vægte, så erstat evt. halvdelen af spinningtimer med f.eks. bodytoning/boxing eller anden styrkeorienteret aktivitet. Med 2 timer spinning og 2 timers styrke hver uge, så er du rigtig godt på vej.

Ziggymund :bike:

Link to comment
Share on other sites

okay. Giver Spinning ikke også en form for styrketræning? Jeg har nemlig taget 1 kilo på efter jeg er startet...kunne det være muskler?

Hvis du ikke er blevet større på den uheldige måde samtidig, og det kan jeg ikke vurdere for dig, så kan det sagtens være muskler.

Link to comment
Share on other sites

okay. Giver Spinning ikke også en form for styrketræning? Jeg har nemlig taget 1 kilo på efter jeg er startet...kunne det være muskler?

Hvis du ikke er blevet større på den uheldige måde samtidig, og det kan jeg ikke vurdere for dig, så kan det sagtens være muskler.

Enhver form for træning vil give større muskler i forhold til hvis man er helt utrænet...

Men det er da ikke de værste kg at få ekstra? ;) Man bør nok i højere grad benytte spejlet end vægten som indikator for ens tilstand...

Link to comment
Share on other sites

Tak for respons. Det kan godt være jeg skal have intergreret 1 times Pump ind. Jeg vil bare så nødigt lade det gå ud over min spinning, men det bliver jeg jo nød til da jeg ikke har mere tid. Men det må jeg jo tænke over. Jeg har ikke så meget tålmodighed og vil gerne se resultater, det er blandt andet også derfor jeg vælger en sport som Spinning som jo er ret effektiv i forbrændingen.

Link to comment
Share on other sites

Der går ca. 7500 Kcal på et kg kropsfedt og 9000 Kcal på rent fedt som du spiser fx. madolie. Grunden til forskellen er at kropsfedtet binder væske, og derfor er der ikke så mange Kcal i kropsfedt. Det vil så omvendt også sige at hvis du spiser 1 liter madolie (ulækkert :cry::thumb_down: ) så vil det veje mere end et kilo når det sidder på sidebenene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale en kombination, hvis tiden er begrænset. BodyPump er en eminent måde at få en full-body træning på med hovedvægten lagt på en markeret krop. Samtidig kan man i pump-sættene opretholde en god intensitet/høj puls. Til gengæld behøver BodyPump ikke at være mere "udmattende" end at det sagtens er muligt at køre en god spinning time bagefter. Altså en kombination af vægttræning og forbrænding/cardio, på kun 2 timer.

Hvis der ikke er en spinningtime i forbindelse med Pump kan jeg anbefale BodyCombat. Det er også en time med ekstrem høj intensitet (hvis man altså gir' den en skalle) og ligger ofte i forbindelse med Pump da det tit er samme instruktør. BodyStep også en mulighed men det har jeg ikke selv prøvet. Et koncentreret alternativ er Boxercise, der i sig selv både er cardio og muskeltræning.

Prøv lidt forskelligt og vælg så det du synes er fedt for dig. Evt. skift imellem de forskellige timer. Selv laver jeg kombinationer mellem let styrketræning, Pump, Combat, spinning og Power Yoga. Det bliver aldrig kedeligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvet pump før, og det er okay. Jeg har længe overvejet om jeg skulle prøve boksetræning da de også har det i det motionscenter jeg træner i. Men hvad laver man udover at bokse på en pude? Har fået at vide at det skulle være godt, og jeg kunne godt tænke mig at slå to fluer med et smæk, så jeg både kommer op og forbrænder nogle kalorier men samtidig får noget styrketræning ud af det. Det er nok især min overkrop jeg skal have trænet kan jeg forstå. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Hej Zenia...

Men hvad laver man udover at bokse på en pude?

Man laver mavebøjninger, løb, sjiptov ja alt mulig blandet ud over at bokse på en pude.

Ud over det er ekstremt hårdt :bigsmile: er det rigtig godt at få brugt hele kroppen...

Jeg vil anbefale dig at få en eller anden form for styrketræning ud over din spinning.

Så du også opbygger lidt muskelmasse, er en rigtig godt ting når man også vil tabe sig..

Og styrketræning kan jo som mange skriver været meget..

Og som Rønne skriver så er en kombination en god ting...

god træning

Benjamin - do the funky :chicken:

Link to comment
Share on other sites

Synes bare du skal prøve dig frem med hvilke slags ting der er bedst. For hvis motivationen er der til at ville lave noget lige inden for fx bodypump så er det nemmere at få intensiteten op end ved boksning hvis man ikk rigtig gider det. Så prøv dig frem til hvad du synes er bedst, er self kun godt hvis der er flere ting du synes der er godt så kan du variere lidt mellem dem.

Jenz

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg glæder mig til at prøve det, kan bedst lide det når man virklig kan mærke man har lavet noget. Så der ser jeg frem til, men frygter også lidt hvis der er sådan noget som armbøjninger, puha, jeg har arme af tændstikker.

Bodypump, ja det er også godt, har gået til det lidt, men hvis jeg kan lide bosketræning, er det jo en god måde at få brændt noget af samtidig.

:) Z

Edited by Zenia
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share