Sign in to follow this  
Rasmus G

Grebsbredde

Recommended Posts

Jeg har i et par måneder kørt close grip chinups, hvor jeg har holdt mine hænder i skulderbredde.

Dog synes jeg ikke rigtig det har haft nogen effekt på min "vinger", så tænkte om et bredere greb, evt gav en bedre aktivering af lats?

Har du DOMS efter en dag med chinups?

Nogen siger at man skal holde så langt ude som muligt for at få v-form, men det lugter af at være en bodybuildermyte og man forringer vist bare lattisimus' ROM.

Kører du nogen ordentlige Rows?

Jep, kører Db rows og sært nok har de i modsætning til chinups, kørt yderst fantastisk på det sidste...

Nej, har ikke doms, tror faktisk aldrig jeg har haft doms i lats

Hvis du kører med hænderne præcis foran dine skuldre (godtnok ret smalt når du kører med overhåndsgreb :blink: ) kan du med fordel flytte hænderne ud så de er til lige til siden for dine skuldre.

Nej, har ikke doms, tror faktisk aldrig jeg har haft doms i lats
kør et par sæt med stiff arm pulldows af 10-12 gentagelser i forbindelse med din rygtræning. Evt. supersættet med dumbell pullovers hvis du er til den slags ;)

Fandt en enkelt undersøgelse på pubmed der siger at "widegrip" giver signifikant bedre aktivering af latissimus dorsi i forhold til andre greb i pulldown, link

Der står dog ikke HVOR bredt man holder ved de forskellige greb.

Mit forslag er at du holder som det føles naturligt, dvs lidt bredere end skulderbredde, når du bruger overhåndsgreb og lidt smallere end skulderbredde ved underhåndsgreb.

Men helt ærlig, du skal altså være rimelig heldig hvis du kan se tydelige ændringer efter kun 2 mdr. Tålmodighed ;)

Et ekstremt bredt greb giver IKKE bredere vinger.

I bogen "Serious Strength Training" af T. Bompa m.fl. viser EMG-undersøgelser faktisk at barbell rows er bedst mht aktivering af "vingen":

- Bent over barbell rows - 93%

- One arm dumbbell rows - 91%

- T-bar rows - 89%

- Lat pulldown - 86%

- Seated pulley rows - 83%

Edited by MaxPower

I bogen "Serious Strength Training" af T. Bompa m.fl. viser EMG-undersøgelser faktisk at barbell rows er bedst mht aktivering af "vingen":

- Bent over barbell rows - 93%

- One arm dumbbell rows - 91%

- T-bar rows - 89%

- Lat pulldown - 86%

- Seated pulley rows - 83%

Sjovt, folk har altid sagt at chins var vejen frem hvism man ville være bredere ;)

Nu skal man jo passe på med for hurtige konklusioner, og da chinups ikke er med i testen er det svært at sammenligne med barbell rows. Og mon ikke to øvelser der arbrejder vinkelret i forhold til hinanden (rows og chins) MÅ ramme en smule forskelligt.

Personligt synes jeg, at reverse grip chin-ups giver super godt sammenlignet med wide chin-ups. Det kunne være en god øvelse at køre sammen med dødløft og bent over rows.

jøjpee ;)