Kartofler - godt eller skidt?


AndreasB
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

På maxims hjemmeside findes følgende udsagn:

"Kartofter er slemme i forvejen idet de består af simpel sukker, som hurtigt omdannes til glukose, der får dit insulinniveau til at stige og kan ødelægge dit helbred."

Jeg har ellers altid været af den overbevisning, at kartofler var en glimragende fødevare, idet den (udover at smage godt) indeholder relativt lidt energi pr. indtaget mængde, og giver en ok mæthedsfornemmelse.

Hvad siger I?

AndreasB

Link to comment
Share on other sites

For dem, som går op i glykemisk indeks, så er kartofler ikke gode, hvis de er kogte. Jo mere kogning jo dårligere indeks. Relativt er de dog lidt bedre, da der er en del vand i dem, men kartofler er ikke "gode" ifølge den ny kostpyramide. Æd noget kål istedet.

Link to comment
Share on other sites

"Kartofter er slemme i forvejen idet de består af simpel sukker, som hurtigt omdannes til glukose, der får dit insulinniveau til at stige og kan ødelægge dit helbred."

Hvad er det helt præcis Maxim sælger? Gad vide om det ikke har noget af den samme effekt som ovenstående, det er jo pointen med deres kulhydrat-produkter :)

Edited by Cookiemonster
Link to comment
Share on other sites

Faktisk er kartoflen beslægtet med planten natskygge, og natskyggen er ekstremt giftig, har det her fra min mor og min far som har været på kursus i ernæring, og læreren på skolen sagde at hvis kartoflen først var blevet opdaget i dag, havde man ikke spist den, fordi den ville have været blevet erklæret for giftig… det var hvad læreren sagde, og han var ernærings ekspert… hvorfor den er giftig etc. Ved jeg ikke noget om, som sagt noget mine forældre har fortalt.

Mvh Rasmus

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er kartoflen beslægtet med planten natskygge, og natskyggen er ekstremt giftig, har det her fra min mor og min far som har været på kursus i ernæring, og læreren på skolen sagde at hvis kartoflen først var blevet opdaget i dag, havde man ikke spist den, fordi den ville have været blevet erklæret for giftig… det var hvad læreren sagde, og han var ernærings ekspert… hvorfor den er giftig etc. Ved jeg ikke noget om, som sagt noget mine forældre har fortalt.

Selvudråbte ernærings "eksperter" er der nok af... desværre er mange af dem nogle vrøvlehoveder!!

Link to comment
Share on other sites

Nu skal vi ikke være så nippede, kartofler er sku gode nok....

Kalorietabel.dk:

Levnedsmiddel kJ

(kilojoule) Kalorier (kcal.) Protein Kulhydrater Kostfibre Fedt FE-% G.I.

Kartoffel, rå, uspecificeret 355 85 1,9 18,3 2,5 0,3 3 50 (kogt) B)

Edited by linder
Link to comment
Share on other sites

Faktisk er kartoflen beslægtet med planten natskygge, og natskyggen er ekstremt giftig, har det her fra min mor og min far som har været på kursus i ernæring, og læreren på skolen sagde at hvis kartoflen først var blevet opdaget i dag, havde man ikke spist den, fordi den ville have været blevet erklæret for giftig… det var hvad læreren sagde, og han var ernærings ekspert… hvorfor den er giftig etc. Ved jeg ikke noget om, som sagt noget mine forældre har fortalt.

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share